افزایش ترورهای سایبری با نفوذ فضای مجازی/ راه اندازی شبکه ملی در اولویت قرار گیرد

عضو شورای تالیف سواد رسانه‌ای گفت: نفوذ فضای مجازی ترورهای سایبری را افزایش داده است.
کد خبر: ۲۶۳۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰ - 25October 2017
افزایش ترورهای سایبری با نفوذ فضای مجازی/ راه اندازی شبکه ملی در اولویت قرار گیرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، «حسین حق‌پناه» عضو شورای تالیف سواد رسانه‌ای با اشاره به اینکه برای حل این موضوع راه اندازی شبکه ملی د در خصوص ترورهای سایبری، اظهار کرد: وقتی از ترور سایبری صحبت می کنیم اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد واژه ترور است. ترور یعنی وحشت و تروریسم یعنی وحشت افکن. کسی با اعمال مجرمانه و خشن خودش در دل افراد و جامعه وحشت ایجاد می کند و در ترور سایبری برای وحشت افکنی از منابع موجود در فضای مجازی استفاده می شود.

وی افزود: در گذشته ترور شکل دیگری داشت. این ترور که امروز به ترور سنتی معروف است، هزینه های زیادی در بر داشت و احتمال موفقیت در آن چندان مشخص نبود. ممکن بود ماه ها یا سال ها برای انجام یک عملیات تروریستی هزینه و تلاش شود، ولی در نهایت به نتیجه دلخواه نمی رسیدند. در ترورهای سنتی احتمال اینکه هویت افراد مشخص شود و گروه از بین برود زیاد بود. اما ترورهای سایبری هزینه چندانی ندارد و خیلی راحت از طریق فضای مجازی می توان دست به این ترورها زد. در ترورهای سایبری حتی افراد نیازی به هویت حقیقی افراد ندارند.

عضو شورای تالیف سواد رسانه ای، با اشاره به اینکه پیشنیه سایبر تروریسم را می توان از زمان جنگ سرد دانست، گفت: زمانی که بین آمریکا و شوری جنگ بود، دو قطب شرق و غرب تلاش می کردند از راه دور بدون اینکه دست به اسلحه بزنند، عملیات های تروریستی انجام دهند. برای مثال آمریکا تلاش کرد در سیستم گاز رسانی شوروی اختلال ایجاد کند.

حق پناه با بیان اینکه هر چه پیش می رویم تاثیر سایبر تروریسم بیشتر می شود و علت آن هم نفوذ همه جانبه فضای مجازی در ابعاد مختلف زندگی هاست، عنوان کرد: این روزها برای دریافت کوچک ترین اطلاعات مثل دستور غذا تا آلبوم های شخصی و حتی اطلاعات محرمانه وزارت خانه ها و ... از فضای مجازی استفاده می شود و استفاده از فضای مجازی در این سطح گسترده دستیابی تروریسم ها به اطالاعات ما را سهل می کند.

وی ادامه داد: در گذشته اگر کسی می خواست به سرمایه های اطلاعاتی دست پیدا کند، باید از سرمایه های حقیقی استفاده می کرد و دستیابی به این اطلاعات برای شان مشکل بود، اما امروز می توانند با سرمایه های مجازی افراد، گروه ها و جوامع حمله کنند؛ چرا که این سرمایه ها در بستر فضای مجازی وجود دارند.

عضو شورای تالیف سواد رسانه ای در پاسخ به این سوال که ترورهای سایبری در کدام قسمت بیشتر کشور ما را تهدید می کند، تاکید کرد: خطرات سایبر تروریسم در دو بخش بیش از همه کشور ما را تهدید می کند. یک بخش زیرساختی ست که به عنوان مثال ممکن است از طریق ورود به برنامه های برق، اطلاعات پلیس، نفت و ... اختلالاتی ایجاد کنند و در ابعاد گسترده ای بخش زیر ساختی را تحت تاثیر قرار دهند.  اولین حمله سایبری در ایران Stuxnet است که در نیروگاه های هسته ای اتفاق افتاد.

حق پناه ادامه داد: دومین آسیب متوجه اشخاص است. آسیب به افراد از این بابت است که افراد اطلاعات خصوصی خودشان را به راحتی در فضای مجازی بارگزاری می کنند و تروریسم های سایبری به راحتی می توانند از آن ها سو استفاده کنند.

بچه های ما سواد رسانه ای ندارند

حق پناه با تاکید بر اینکه بچه های ما هم در خطر سو استفاده تروریسم های سایبری قرار دارند، افزود: بچه های ما از سواد رسانه ای برخوردار نیستند و در این زمینه آموزشی ندیده اند. آن ها به فضای مجازی خوشبین هستند و فکر می کنند محتوایی که بارگزاری می کنند را به راحتی می توانند حذف کنند، اما متوجه نیستند در آینده ممکن است هم خودشان از طریق تروریست های سایبری مورد آزار و اذیت قرار بگیرند و هم برای اطلاعاتی که از آن ها در اختیار تروریست های سایبری قرار دارد مورد اخاذی قرار بگیرند و امنیت دیگران را تحت تاثیر قرار دهند.

وی ادامه داد: نسل آینده مدیران کشور را بچه های امروز تشکیل می دهند و به طور حتم اگر اطلاعات خودشان را بی قاعده در فضای مجازی بارگزاری کنند تروریست ها می توانند در آینده از آن ها سو استفاده کنند، چون یکی از ابزارهای ترویست ها حک است که امروزه همه با این نام به خوبی آشنا هستند.

عضو شورای تالیف سواد رسانه ای با اشاره اینکه برای آگاهی افراد به خصوص بچه ها می توانیم در سه سطح کلی، ساختاری و کلان راهکار بدهیم، افزود: توجه به شبکه ملی اطلاعات یکی از این راه هاست. برخی افراد به اشتباه فکر می کنند با شبکه ملی اطلاعات دسترسی ما به سایت های جهانی محدود می شود، ولی در واقع اینگونه نیست. از طریق شبکه ملی اطلاعات می توانیم در حین دسترسی به اینترنت جهانی، اطلاعات مهم و حساسی که ممکن است مورد سو استفاده تروریسم سایبری قرار بگیرد را در یک محیط امن بارگزاری و ذخیره کنیم.

حق پناه ادامه داد: در سطح میانه مدیران، مسئولان و ... باید نسبت به سطح حق پناه ادامه داد: در سطح میانه مدیران، مسئولان و ... باید نسبت به سطح امنیت اطلاعات در سازمان، اداره، مدرسه و ... حساس باشند و نسبت به بارگزاری اطلاعات سهل گیر نباشند. آموزش سواد رسانه ای به کارمندان، دانش آموزان و افراد جامعه نیز باید در اولویت قرار بگیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تمام کاربران فضای مجازی باید مطالبه گری کنند تا راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در اولویت قرار بگیرد و به فرزندان مان بیاموزیم در فضای مجازی حریم خصوصی وجود ندارد و همان طور که در خیابان اطلاعات شخصی خودمان را در اختیار دیگرار قرار نمی دهیم در فضای مجازی هم همین گونه رفتار کنیم.

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار