دام کلاهبرداران پیامکی برای دارندگان تلفن همراه

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا ضمن تاکید بر اینکه هیچ ارگانی حق دریافت اطلاعات شخصی کارت‌های بانکی افراد را ندارد، اظهار داشت: شهروندان با دریافت برخی پیامک‌ها تبلیغاتی دروغین فریب نخورده و اطلاعات خود را در اختیار کلاهبرداران قرار ندهند.
کد خبر: ۲۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱ - 29August 2014

دام کلاهبرداران پیامکی برای دارندگان تلفن همراه

سرهنگ نیک نفس رییس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در گفتگو با خبرنگار انتظامی " دفاع پرس " ضمن  بیان اینکه در جدیدترین شیوه و شگرد مجرمانه، فرد کلاهبرداری به هویت نامعلوم مبادرت به کلاهبرداری از شهروندان از طریق دادن پیامک با شماره (101559860) با متن مشترک گرامی: شماره تماس شما در قرعهکشیهای تابستانی که شرکت ارتباطات سیار( مخابرات مرکز) بین کلیه خطوط (اعتباری، دایمی) برگزار نموده و می گوید شما برنده یک کمک هزینه سفر به ( عتبات، عالیه) به مبلغ 30000000 ریال شدهاید، با عرض تبریک خدمت شما کاربر محترم لطفا" جهت دریافت اطلاعات بیشتر با اپراتور ارسال کننده پیام تماس حاصل فرمایید.

وی افزود: با شروع ارتباط شهروند با اپراتور دروغین؛ کلاهبرداران فاز دوم نقشه خود را اجرا می کند  و از وی درخواست می نماید آدرس، تلفن و مشخصات کامل خود را به شمارهای اعلامی، ارسال کند. فرد قربانی بعد از ارسال اطلاعات، پیامی دریافت میکند مبنی بر اینکه اطلاعات ارسالی با اطلاعات فرد برنده شده همسان میباشد.

این مقام مسوول در ادامه بیان داشت: کلاهبردار در مرحله بعد با دادن شماره حساب، برای انجام امور اداری از فرد قربانی درخواست میکند از طریق اینترنت وجه مورد نیاز را پرداخت کند و یا آنها را پای دستگاه خودپرداز کشانده و جابجایی وجه با دست خودشان به حساب فرد کلاهبردار را انجام میدهد، مالباخته بعد از واریز مبلغ متوجه میشوند از جایزه خبری نیست و به دام کلاهبرداران افتاده است.

نیک نفس با بیان اینکه هیچ یک از بانکهای خصوصی، دولتی و شرکتها از طریق پیام کوتاه برای برندگان اطلاعرسانی نمیکنند، گفت: با توجه به هماهنگیهای صورت گرفته با اپراتورهای تلفن همراه، این اپراتورها برندگان خود را فقط از طریق سایت اعلام میکنند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا ضمن تاکید بر اینکه هیچ ارگانی حق دریافت اطلاعات شخصی کارتهای بانکی افراد را ندارد، اظهار داشت: شهروندان باید هوشیاری لازم در این خصوص را داشته باشند و با دریافت پیامکها تبلیغاتی اینچنینی فریب نخورده و اطلاعات خود را در اختیار کلاهبرداران قرار ندهند.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: بخش عمده پروندههای کلاهبرداری ناشی از سادگی و طمع خود مالباختگان و شاکیان است چرا که هیچ فردی بدون آگاهی از صحت و سقم تنها یک پیامک نباید هزینهای را پرداخت یا اقدام به کاری کند؛ بنابراین افراد باید در همه شرایط آگاه باشند تا اسیر سودجویان نشوند.

وی با بیان اینکه هممیهنان تحت هیچ شرایطی رمز دوم کارت خود را از طریق پیامک به هیچ شمارهای ارسال نکنند و هرگز به اینگونه پیامکهای دریافتی اطمینان نداشته باشند و به حسابهای بانکی اعلام شده پولی واریز نکنند، گفت: پیامکهای مشکوک را از گوشی خود پاک کرده و در صورت دریافت چنین پیامکهایی با مراجعه به سایت رسمی آن موسسه یا مراجع صلاحیتدار و یا تماس تلفنی با سایر شماره تلفنهای رسمی آن دستگاه از صحت پیامها مطمئن شوند.

نیک نفس با بیان اینکه تعداد پیامکهای ارسالی به شهروندان مبنی بر اینکه "شما برنده شدهاید" هموطنان را تشویق به پیگیری دریافت جایزه میکند، زیاد شده است، گفت: از شهروندان درخواست میشود به پیامکهای مشکوک و ناشناخته که احتمال کلاهبرداری دارند، پاسخ ندهند.

این مقام مسوول در خاتمه از هموطنان خواست تا در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش تماس با ما و یا باایمیل cyber@police.ir گزارش نمایند.

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها