«ایران نوشت» از هنر تا تجارت

رییس حوزه هنری کودک و نوجوان گفت: یکی از مسائلی که در حوزه اقتصاد فرهنگ مطرح است، بحث تجاری سازی آثار هنری است. حوزه هنری طی چندین سال فعالیتش بخش عظیمی از سرمایه آثار هنری را برای خود ایجاد کرده است که البته در چندین سال گذشته تلاش‌هایش در زمینه تجاری سازی آثار هنری محدود به تولید صنعتی در عرصه انتشارات و توزیع لوح‌های فشرده بوده است.
کد خبر: ۲۶۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵ - 30August 2014

«ایران نوشت» از هنر تا تجارت

به گزارش سرویس فرهنگی دفاع پرس، سومین روز از نمایشگاه ایران نوشت با شور و شوق بیش از پیش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است. برنامههای متنوع در کنار فروش انواع نوشت افزار اسلامی ایرانی از تولید کنندگان مجمع تولیدکننگان و توزیع کنندگان نوشت افزار اسلامی ایرانی، محیطی شاد را فراهم آورده است. اجرای برنامه توسط شخصیتهای هنری تلویزیونی ازجمله سنجد، عمو مهربان و خاله رویا و برنامههای مذهبی از برنامههای جانبی این نمایشگاه است.

شیخ فضل الله باسمی منش از قم یکی از بازدید کنندگان این نمایشگاه است. وی پس از بازدید از غرفههای مختلف نمایشگاه و غرفههای جانبی، در گفتگو با خبرنگار ما به بجا و ضروری بودن این حرکت خوب اشاره کرد.

باسمی منش با اشاره به جمع شدن عزمی ملی برای تحقق این کار بزرگ، افزود: باید حرکتی برای طراحی لباسها همانند این حرکت انجام شود تا شاهد برخی هجمههای فرهنگی که از سوی غرب ایجاد شده است نباشیم.

وی جمع شدن چنین عزمی برای از بین بردن نمادهای غربی در طراحی لباسها و ادامه چنین مسیرهایی را لازم دانست.

باسمی منش افزود: برای گسترش بیشتر این کار، در تمام شهرستانها باید این حرکت ادامه پیدا کند و نمایشگاههایی این چنین برگزار شود.
 
وی برای تاثیرگذاری بیشتر این محصولات اضافه کرد: باید اتفاقی بیفتد تا خود مردم به این محصولات روی بیاورند و این بستگی به تبلیغ رسانهها و همکاری مسئولین دارد.
 
رییس حوزه هنری کودک و نوجوان:
 
شکرستان سرمایه اجتماعی عظیمی ایجاد کرد/ تلفیق دقیق علم و عمل با اقبال مردم مواجه میشود
 
رییس حوزه هنری کودک و نوجوان که در حاشیه دومین نمایشگاه نوشت افزارهای ایرانی اسلامی با عنوان "ایران نوشت" حضور داشت، گفت: یکی از مسائلی که در حوزه اقتصاد فرهنگ مطرح است، بحث تجاری سازی آثار هنری است. حوزه هنری طی چندین سال فعالیتش بخش عظیمی از سرمایه آثار هنری را برای خود ایجاد کرده است که البته در چندین سال گذشته تلاشهایش در زمینه تجاری سازی آثار هنری محدود به تولید صنعتی در عرصه انتشارات و توزیع لوحهای فشرده بوده است.
 
وی ادامه داد: یکی از بخشهایی که در آن کمبود جدی احساس میشد بخش کودک و نوجوان بود. از اسفند ماه سال 1391 که حوزه هنری کودک و نوجوان تاسیس شد این بار بر زمین مانده را بر دوش گرفت و یکی از کارهایی که انجام داد برنامه ریزی برای تجاری سازی آثار انیمیشن حوزه هنری مانند مجموعه شکرستان به عنوان مهمترین آنها بود.
 
سرشار با تاکید بر اینکه مجموعه شکرستان به عنوان محبوب ترین انیمیشن ایرانی سرمایه اجتماعی عظیمی را برای خود ایجاد کرد، اظهار داشت: از سال 1392 تولید مجموعه شکرستان با الگوی جدید نوشت افزار و در قالب دفتر همراه شد و بعد از آن به قالبهای دیگری مانند کاغذهای زینتی، ساکهای تزیینی و... رسید و این قالبها روز به روز افزایش یافت.
 
رییس حوزه هنری کودک و نوجوان درباره موفقیت مجموعه شکرستان در تولید و فروش لوازم جانبی همچون نوشت افزارها نیز گفت: تخصص ما در زمینههای مدیریت فرهنگی و حوزه اقتصاد فرهنگ مبنای اصلی این کار بود. این داشته علمی و توانایی به کار بردنش در عرصه عمل دست به دست هم داد تا این اتفاق بیافتد. پیش از اینکه وارد عرصه اجرا شویم مدتی از زمان خود را صرف طراحیهای محتوایی و برنامه ریزیهای راهبردی کردیم و مطالعات بازارمان را بر اساس برنامهریزی راهبردی انجام دادیم. در مجموع فرایند 6 مرحلهای طی شد تا به تولید دفترهای شکرستان رسیدیم. فروش یک میلیون و 370 هزار جلدی دفترها در سال 92 و رکوردی که کسب کرد نشان داد که تلفیق دقیق علم و عمل با اقبال مردم مواجه می شود.
 
وی همچنین با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید، عنوان کرد: برنامه ما برای ارائه لوازم تحریر شکرستان از اوایل مرداد ماه آغاز شده است و مردم می توانند آثار را در مغازه ها و نمایشگاه ها ببینند.
 
سرشار افزود: هدف نمایشگاه "ایران نوشت" بیشتر نمایش توانمندی های نوشت افزار های ایرانی اسلامی است و برای عرضه لوازم التحریرهای شکرستان به مردم نمایشگاه های متعددی که مجموعه های مختلف آن را در سطح شهرها برگزار می کنند فعال هستند و آثار شکرستان نیز در این مجموعه ها موجود است. می توان گفت یکی از نقاط قوت نوشت افزارهای شکرستان نسبت به دیگر محصولات، شبکه توزیع قوی در فروشگاه هاست.
 
نگار استخر:
 
باید به نیازهای کودکان در این حوزه توجه کنیم
 
یکی از قدیمیترین هنرپیشگان بخش کودک که با عروسک «سنجد» برای کودکان آشناست، خانم نگار استخر است که در دومین نمایشگاه ایران نوشت به اجرای برنامه میپردازد. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر میزان رضایت از محصولات عرضه شده گفت: نمایشگاه قشنگی است و این اتفاق جدیدی است که میتواند بهتر از این باشد و قرار است توسعه پیدا کند.
 
وی که با استقبال مخاطبان نمایشگاه مواجه شده بود، اظهار داشت: نسبت به سال گذشته که حضور داشتم، محصولات بیشتر شده و کیفیتش هم بالاتر رفته است.
 
وی ابراز امیدواری کرد تا این اتفاق مهم بهتر از این برگزار شود. نگار استخر در تحلیل آثار ارائه شده در این نمایشگاه از دیدگاه کودکان و نوجوانان تصریح کرد: شاید تنها چاپ چهرهها بر روی جلد دفاتر مهم نباشد و ممکن است شخصیتی ایرانی به سبک خارجی طراحی شود؛ اما اگر المانها و تصاویر طبیعت و معماری یا گیاهان و یا بخشی از جغرافیای ایران استفاده شود تا کاملا بومی ایران باشد و امکان مقایسه با اجناس خارجی باشد، طبیعتا بیشتر اثرگذار خواهد بود.
 
این مجری کودک اضافه کرد: اگر فرزند من هم بخواهد در این نمایشگاه بیاید ، طرحهای با رنگ و لعاب بهتر را انتخاب خواهد کرد .

وی افزود: مطمئنا برای روزهای آینده افرادی که علاقه مند به این بخش باشند ، با تبلیغاتی که صورت گرفته است استقبال بیشتری خواهد شد ؛ چرا که الان فصل خرید است.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار