بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات- 438/ سرهنگ نیک‌نفس در کارگاه آسیب‌های فضای مجازی:

بی‌توجهی به آموزش‌های رسانه‌ای خطرات بسیاری را متوجه خانواده‌ها کرده است

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا گفت: بی‌توجهی به آموزش‌های رسانه‌ای و ارتقای سواد رسانه‌ای مردم، خطرات بسیاری را متوجه خانواده‌ها کرده است.
کد خبر: ۲۶۴۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹ - 02November 2017
بی‌توجهی به آموزش‌های رسانه‌ای خطرات بسیاری را متوجه خانواده‌ها کرده استبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، نشست بررسی آسیب های فضای مجازی و اینترنتی صبح امروز (پنج شنبه 11 آبان) در تالار گفت‌وگوی شماره سه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها برگزار شد.
 
سرهنگ «علی نیک نفس» رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در این نشست اظهار داشت: اکنون شرایط به گونه ای است که رسانه ها تحت الشعاع فضای مجازی هستند و نیازمند تغییر رویکردها هستیم؛ چرا که شایعه و خبر به سرعت در این فضا منتشر می شود و نیاز است رسانه ها در این زمینه و برای مقابله با نشر شایعه ها، به انتشار اخبار صحیح بپردازند.
 
وی افزود: شبکه های اجتماعی گرچه به تسهیل ارتباطات می پردازند اما غافلگیری بشری به همراه داشته است. در سال های اخیر شاهد گسترش شبکه های اجتماعی در ایران هستیم که با «وی چت» و «وایبر» آغاز شد و امروز به تلگرام و واتساپ رسیده است؛ به گونه ای که گفته می شود امروز بیش از 40 میلیون نفر در شبکه اجتماعی تلگرام عضو هستند.
 
سرهنگ نیک نفس بیان داشت: با وجود اینکه شبکه های اجتماعی در کشور ما گسترش بسیاری یافته است؛ اما متاسفانه آموزش صحیحی برای استفاده از این فضا به مردم و خانواده ها ارائه نشده است. عدم توجه به آموزش موجب شده است که تهدیدات زیادی شکل بگیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایران، کودکان بی ضابطه و بدون نظارت و همراهی والدین در فضای مجازی حضور دارند؛ در صورتی که در کشورهای غربی استفاده از هر شبکه اجتماعی با توجه به رِنج سنی صورت می گیرد. در فضای مجازی محتواهای نامناسب و کذبی وجود دارد که والدین باید نظارت داشته باشند.
 
سرهنگ نیک نفس ادامه داد: مسئولان و خانواده ها باید توجه داشته باشند، که کودکان امروز نسل جوان آینده هستند و آسیب هایی که امروز کودکانمان در فضای مجازی می بینند، فردا در نسل جوانمان خواهیم داد.
 
وی به شکاف نسلی نیز اشاره کرد و گفت: عدم همراهی والدین در استفاده کودکان از فضای مجازی و استفاده اعتیادگونه کودکان از فضای مجازی موجب شکاف نسلی می شود که خطر مهمی در حوزه اجتماعی است.
 
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا عنوان کرد: امروزه نشر اکاذیب و زیر سوال بردن ارزش ها با جرایم سنتی ترکیب شده است و شاهد فروش مواد مخدر و اشاعه فحشا و فساد در فضای مجازی هستیم که بسیاری از این موارد توسط مردم به پلیس فتا گزارش و یا از سوی خود پلیس رصد و ردیابی می شود.
 
وی افزود: متاسفانه فضای مجازی رها شده است و باید فکر اساسی در رابطه با آن صورت گیرد. مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی نکات راهبردی بیان کرده اند که اگر به این نکات پرداخته شود، بسیاری از ولنگاری ها در فضای مجازی رفع خواهد شد.
 
سرهنگ نیک نفس در خصوص نقش رسانه ها و به خصوص رسانه ملی در آگاه سازی مردم و خانواده ها از آسیب ها و خطرات فضای مجازی گفت: رسانه نقش کلیدی در این رابطه دارد و از آنجایی که شبکه های اجتماعی و فضاهای نوین، مبتنی بر کاربر هستند، آگاهی رسانی به کاربر بسیار مهم است. کاربر باید بر اثر آموزش ها دارای تشخیص سره از ناسره باشد و بداند که چه مطلبی را باید به اشتراک بگذارد و چه مطلبی را به اشتراک نگذارد.
 
وی بیان داشت: سال گذشته نظرسنجی از 700 نفر داشتیم که بیش از 90 درصد اعتقاد داشتند که احساس امنیت در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی کم و بسیار کم است. لذا باید در خصوص امنیت در فضای مجازی کاری کرد؛ سواد رسانه ای باید بالا برود و فرهنگ استنفاده از تکنولوژی نیز ارتقا یابد و رسانه در این راستا خود نقش اساسی دارد و باید به عنوان مرجع آگاهی بخش عمل کند.
 
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا همچنین به موضوع خریدهای اینترنتی پرداخت و گفت: فضای مجازی شرایطی را برای راه انداختن سریع فروشگاه های مجازی فراهم کرده است؛ از این رو خرید و فروش و کسب و کار سنتی در این فضا متحول شده است.
 
وی با بیان اینکه حجم کسب و کار در فضای مجازی در حال توسعه است، گفت: از سال 90، ساماندهی این فضا آغاز شد و جلوی بسیاری از کلاهبرداری ها گرفته شد. با راه اندازی نماد اعتماد الکترونیک اصیل، خرید و فروش در فضای مجازی قابل تعقیب است؛ البته این امر به تازگی قانومند شده است که پیش از این تشویقی و ترغیبی بود. با شکل گیری اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، امیدواریم شرایط بهتری به وجود بیاید. اکنون بیش از 25 هزار فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند و مورد اعتماد می باشند؛ البته حدود 120 مورد با جعل این نماد اقدام به فروش محصولات خود می کردند که با رصد پلیس فتا و گزارش های مردمی، فعالیت هایشان متوقف شد.
 
سرهنگ نیک نفس در بخش دیگری از این نشست در رابطه با باج افزارها گفت: باج افزارها دسته جدیدی از بدافزارها هستند که با رویکرد اخاذی رونق پیدا کرده اند. این بدافزارها به سیستم ها هجوم می آورند و اسناد روی دستگاه ها را رمزگذاری می کنند که غیرقابل بازیابی هستند و پیامی به فرد می دهند که مبلغی را پرداخت کنید تا رمز باز شود.
 
وی تصریح کرد: امروزه رایانه ها به گنجینه ای از اطلاعات تبدیل شده اند؛ به خصوص رایانه های شرکت ها و سازمان ها؛ لذا این رایانه ها در معرض خطر باج افزارها قرار دارند. در سال گذشته و ابتدای سال جاری شاهد چند حمله باج افزاری به رایانه های کشور بودیم که البته در سرتاسر دنیا صورت گرفت. اخیار آن هم رسانه ای شد و راهکاری مقابله هم ارائه گردید.  توصیه می شود که سیستم ها و آنتی ویروس ها حتما بروزرسانی شوند.
 
سرهنگ نیک نفس گفت: چندی پیش نیز یک باج افزار با تبلیغ اینکه این برنامه را بر روی گوشی همراه خود نصب کنید تا شارژ رایگان دریافت کنید، در شبکه اجتماعی تلگرام تکثیر شد. توصیه می شود که هر فایلی را در گوشی خود نصب نکنید.
 
انتهای پیام/ 211
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار