کتاب‌هایی که برای ایام اربعین باید بخوانیم

درک زیارت اربعین بدون مطالعه آثار بزرگان و علمایی که در این رابطه آثاری را به نگارش درآورده‌اند، میسر نخواهد شد. با توجه به تاکید ائمه معصومین (ع) برای زیارت اربعین، لازم است که برخی از کتاب‌هایی را که در این زمینه به نگارش درآمده، مطالعه کنیم.
کد خبر: ۲۶۵۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹ - 08November 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، اهمیت روز اربعین از نظر اهل بیت (ع) چنان بالا است که برای این روز پر قدر و عظمت زیارتی روایت شده که به فرموده امامان معصوم قرائت این زیارت یکی از پنج نشانه مومن است.

شناخت این روز با عظمت در سالهایی که پیاده روی اربعین شدت گرفته ضروری است. این شناخت به درک هرچه بهتر زیارت اربعین و کسب معرفت شخصیت امام حسین (ع) و قیام آن حضرت کمک می‌کند.

بر این اساس، به معرفی چهار کتاب درباره اربعین پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

«سفری از عاشورا تا اربعین»

این کتاب تالیف «عبدالله مستحسن» است. نویسنده در این اثر موضوع عاشورا را از ابعاد و زوایای تاریخی، اعتقادی و عرفانی مورد مطالعه و پژوهش قرار داده است.

عبدالله مستحسن در آغاز راجع به اهداف قیام عاشورا و وجوه و جنبه‌های اجتماعی و سیاسی بحث کرده و نیز به بعد عاطفی و احساسی و هدایتی و تربیتی این واقعه مهم تاریخی اشاره می‌کند.

وی سپس با طرح پرسش امام کیست؟ و اینکه امامت چه خصوصیات و مشخصاتی دارد؟ رشته سخن را ادامه داده و از امامت با عنوان عهد خدایی یاد کرده و از دو صفت صبر و یقین به منزله خصلت مهم امام نام می‌برد. امام حسین (ع) وارث ابراهیم، موضوع فصل دیگری است که نویسنده به آن پرداخته و در فصول بعد ذهن خوانندگان را به شرح و بررسی عبارات و جمله‌های زیارات عاشورا و نیز زیارت اربعین و تفاوت‌های این دو زیارت با یکدیگر معطوف می‌دارد.

این کتاب در چهار فصل شامل «امامت و امام»، «حسین(ع) وارث ابراهیم»، «شرح زیارت عاشورا» و «شرح زیارت اربعین» است.

«سفری از عاشورا تا اربعین» در 384 صفحه و در 5000 نسخه توسط انتشارات «مشهور» منتشر شده است.

تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهداء

کتاب‌هایی که برای ایام اربعین باید بخوانیم 

این کتاب به زبان فارسی اثر «سید محمدعلی قاضی‌طباطبایی» با موضوع بازگشت اهل بیت امام حسین علیه السلام به کربلا است. قاضی‌طباطبایی با بیان اقوال مختلف و استنادات فراوان، سعی کرده بازگشت اهل بیت به کربلا در روز اربعین را اثبات کند. این مسئله که اهل بیت (ع) در چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) به کربلا آمده‌اند یا نه، محل اختلاف عالمان دینی و پژوهشگران تاریخ تشیع بوده است.

نسخه اصلی کتاب که با دست خط شهید قاضی در کتابخانه شخصی آن عالم نگهداری می‌شود، بیش از هزار صفحه دارد. چاپ اول این اثر در سال 1352 توسط انتشارات میهن تبریز منتشر شد و پس از آن از سوی سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها به چاپ رسیده است.

مجموعه مقالات اربعین

کتاب‌هایی که برای ایام اربعین باید بخوانیم

«مجموعه مقالات اربعین» تألیف جمعی از نویسندگان، در پژوهشکده حج و زیارت تهیه شده و از سوی نشر «مشعر» منتشر شده است. این کتاب شامل مجموعه مهم‌ترین مقالات نوشته شده درباره اربعین حسینی به زبان فارسی در نشریات مختلف کشور است و در در دو بخش تنظیم شده است.

بخش اول: مقالات پژوهشی

در بخش نخست هجده مقاله از مجلات و در بخش دوم نیز بیست و دو مقاله از روزنامه‌ها مرتبط با اربعین انتخاب و منتشر شده است. همچنین «کتاب شناسی توصیفی اربعین حسینی» به صورت مستقل در این مجموعه منتشر شده است. بخش اول این کتاب شامل مقالات پژوهشی شامل «ضرورت بحث اربعین»، «دلیل بزرگداشت اربعین چیست؟»، «فلسفه بزرگداشت اربعین حسینی چیست؟»، «نگاهی به زیارت اربعین سالار شهیدان»، «مطاف دلها (به مناسبت اربعین حسینی)»، «پژوهشی در اربعین حسینی»، «تحقیقی درباره اربعین حسینی»، «پیام اربعین در زیارت اربعین»، «ویژگی های امام حسین علیه السلام در زیارت اربعین»، «اربعین در فرهنگ اهل بیت علیه السلام»، «تحلیل مبنای تاریخی اربعین حسینی»، «کل یوم عاشورا»، «نگاهی به آموزه‌ های دعای اربعین»، «از عاشورا تا اربعین»، «بررسی دنباله قیام حسینی در شام و اربعین»، «اربعین‌های خونین»، «مأخذشناسی اربعین» و «کتاب شناسی توصیفی اربعین حسینی» است.

بخش دوم: مقالات روزنامه ها

در بخش دوم این کتاب شامل «گزیده بیانات رهبر انقلاب درباره اربعین حسینی»، «وقایع نگاری زائر پیاده حسینی از نجف تا کربلا؛ همنوایی با کاروان اسرا»، «چرا اربعین اهمیت دارد؟»، «منزلت اربعین حسینی»، «سرآغاز سنت اربعین حسینی»، «جایگاه اربعین در فرهنگ شیعی»، «چرا «اربعین» فقط برای امام حسین علیه السلام است؟» «فلسفه قیام عاشورا در زیارت اربعین امام حسین علیه السلام»، «حسین علیه السلام» ، «تجسم، عشق عقلانی»، «زینب علیها السلام سر عظیم اربعین حسینی»، «اهمیت زیارت اربعین در نگاه دکتر حشمت الله قنبری؛ انقلاب جابر»، «روایت چهل روزگی ماتم مردم در عزای سیدالشهداء علیه السلام»، «اربعین اشک»، «گلواژه های حسینی؛ تا اربعین»، «اربعین حسینی و چون جابر به کربلا آمد»، «اربعین؛ کمال عاشوراست»، «سرّ قداست اربعین حسینی»، «اربعین و راه پیش روی ما»، «همراه با زیارت اربعین»، «نگاهی تحلیلی به زیارت اربعین»، «اربعین نور (اربعین حسینی)» و «اربعین امام حسین علیه السلام» است.

«مجموعه مقالات اربعین» در 520 صفحه در پژوهشکده حج و زیارت تدوین از سوی نشر معارف منتشر شده است.

«چراغ هدایت، پاسخ به پرسش هایی درباره اربعین»

کتاب‌هایی که برای ایام اربعین باید بخوانیم 

این کتاب به کوشش «رحمت الله ضیائی» و «مجتبی باقری» از فضلای حوزوی تالیف شده است. این دو نویسنده با استناد به منابع مختلف، به 22 پرسش درباره اربعین حسینی پاسخ داده اند.

در مقدمه این اثر درباره اهمیت اربعین آمده است:

«جایگاه اربعین امام حسین علیه السلام از قدیم الایام میان شیعیان و در تقویم تاريخی ‌وفاداران به آن حضرت شناخته شده بوده است‌. اهمیت اربعین حسینی به خاطر آن است كه در این روز، یاد شهادت امام حسین عليه السلام زنده شد و پرچم پیام شهادت كربلا در این روز برافراشته گردید.

از سوی دیگر، دشمن نیز در طول تاریخ برای خنثی سازی اين مراسم عظبم، برنامه‌های مختلفی مانند تخریب، تهدید و تحریف و ... را در دستور كار خود قرار داده است و به‌ خصوص در سال‌های اخیر برای رسیدن به اهداف شوم خود به حربه‌ای خطرناک‌تر روی آورده و آن، ایجاد شبهه و تردید در اذهان و قلوب پاک درباره مراسم باشكوه اربعین حسینی است.

از‌ این‌ رو وظیفه همه فرهیختگان و اندیشوران جهان تشیع است كه با تمام توان به مقابله علمی با اين حربه خطرناك برخاسته و با پاسخ‌های متقن و محكم به سئوالات و شبهات در مورد اين حماسه و حادثه بی‌نظیر، راه هر گونه تردیدافكنی را سد كنند.»

«چراغ هدایت» به همت گروه كلام و معارف پژوهشكده حج و زيارت، وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زيارت و توسط «مؤسسه فرهنگی هنری مشعر» در 100 صفحه و 1000 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار