وزیر ارشاد:

شهید حججی از باغ کتاب برآمد/ تصویب مصوبه‌ای برای رشد کتابخوانی

سید عباس صالحی با بیان اینکه شهید محسن حججی از باغ کتاب بر آمد و به گلشن آفتاب رسید، گفت: مصوبه‌ای برای ارتقاع کتابخوانی به تصویب رسیده است.
کد خبر: ۲۶۶۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹ - 15November 2017
شهید حججی از باغ کتاب برآمد/ تصویب مصوبه‌ای برای رشد کتابخوانی
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم «تجليل از مقام كتابدار و كتابخوانان برگزيده كشوری» با حضور «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علیرضا مختارپور» دبيركل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، «مجید غلامی جلیسه» دبیر هفته کتاب، «جعفر پور» رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، «امیر احمدرضا گرامی» مدیر سازمان تاریخ و ادبیات دفاع مقدس و «علی مرادخانی» معاون هنری وزارت ارشاد در تالار وحدت برگزار شد.

«سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تسلیت زلزله غرب کشور، اظهار داشت: همدردی همه ملت ایران و کتابخوانان و همه اهالی حوزه فرهنگ و هنر کشور را با مصیبت‌دیدگان استان کرمانشاه اعلام می کنم. همچنین رحلت پیامبر مهربانی و رحمت(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا (ع) را تسلیت می‌گویم.

وی با یادی از شهید حججی، گفت: شهید محسن حججی از باغ کتاب بر آمده بود و به گلشن آفتاب رسید. همچنین یاد می‌کنیم نام علامه طباطبایی که روز کتابخوانی با نام ایشان پیوند خورده است.

وزیر ارشاد با اشاره به جایگاه علامه طباطبلایی، گفت: ما بزرگان و نویسندگان زیادی داریم. شاید تصور چنین باشد که نام علامه طباطبایی ارتباط بیشتری با فلسفه و قرآن دارد. گرچه سال‌های متوالی است که هفته کتاب با نام ایشان پیوند خورده است ولی شخصیت علامه طباطبایی از چند جهت با کتاب پیوند خورده است.

صالحی بیان کرد: نکته اول این است که در روزگاری که کتاب نویسی متاسفانه به کار بزن دررو تبدیل می‌شود و بدون پشت کار، پایداری و تامل در نوشتن تبدیل شد ایشان برای تفسیر المیزان 17 سال زمان گذاشت.  وی 26 سال برای ایجاد یک اثر ماند تلاش کرد و همین مسئله رمز ماندگاری آثار علامه برای قرن هاست.

وی عنوان کرد: علامه طباطبایی فقط کتاب ننوشت بلکه ایشان همراه با گفت‌و‌گو کتاب نوشتند. تفسیر المیزان با تدریس آغاز شد. اصول فلسفه ایشان نیز در یک نگاه گفت‌و‌گویی و اعنتقادی به وجود آمد. علامه طباطبایی آثار خود را در درون یک گفت‌و‌گو و بحث انتقادی به وجود آورد.

وزیر ارشادتوجه به مخاطب و انسان معاصر را ویژگی دیگر آثار علامه طباطبایی دانست و گفت: علامه کتابی را درباره تشیع و در پاسخ به یک مستشار آمریکایی که می خواست از شیعه بیشتر بداند نوشت. اینکه نویسنده به نیاز جامعه توجه کند مهم است، المیزان نیاز جامعه بود.

صالحی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی صرفا یک فیلسوف نیست، با اینکه فیلسوف و دانسمند است بلکه یک مولف کم نظیر است. مولفی که از ایران تا چین و آمریکا حرکت می‌کند تا نگارش خود را انجام دهد. ما همچنان به کتاب نیازمندیم گرچه رسانه‌های جدید آمده‌اند. هیچ چیز جای کتاب را عوض نمی‌کند. کتاب عصاره تمدن‌های بشری است.

وی تاکید کرد: تمدن‌های بشری با کتاب آغاز می‌شوند و با کتاب نمره می‌گیرند و کتابخانه‌ها گاهواره‌های تمدن بشری هستند. کتابخانه‌ها تمدن‌های بشری را جا بجا می‌کنند تا تمدن بشری منتقل و حفظ شود. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دولت جدید 255 کتابخانه را افتتاح کرد و نظام ارتباطی خود را تغییر داد.

وزیر ارشاد گفت: برگزاری جشنواره‌ها، نشست‌ها و همایش‌هایی در قالب‌های متنوع برای جدی، مهم و جذاب نگه داشتن کتاب برای مخاطب از کارهای صورت گرفته است. کتابداران از جای جای ایران پر افتخار سهم زیادی در روند به وجود آمده دارند. همت و انگیزه و ابتکارهای فردی کتابداران در این عرصه مهم است.

صالحی اظهار داشت: در شرایطی که فرهنگ مکتوب می‌تواند مورد تهدید رسانه‌ها باشد کتابداران در حفظ این فرهنگ تلاش کنند. کتابخوانی غایت مسیر و حلقه فرهنگ است. این اتفاق، اتفاقی است که کتابداران و کسانی که در این حلقه وجود دارند باید برای ارتقا آن همت داشته باشند.

وی گفت: ترویج کتابخوانی و بالابردن ذائقه کتاب، کار یک دستگاه و نهاد نیست. این یک عزم ملی و اهتمام ملی می‌طلبد که کتاب نه تنها در سبد خانوار بماند بلکه رشد بیشتری پیدا کند. در جلسات شورای فرهنگ عمومی، شخصیت‌ها و نهادها موضوع ترویج کتابخوانی را موضوع قرار دادند و مصوبه‌ای از دل آن بیرون آمد تا کتابخوانی جایگاه بهتری را پیدا کند.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار