یادداشت/ سیروس فتح‌اله

حضور غیرقانونی آمریکایی‌ها در منطقه؛ آری یا خیر؟

با توجه به اینکه نقش تاثیرگذار محور مقاومت در نابودی گروه تروریستی داعش برای افکار عمومی آشکار شده است، دیگر نیازی نیست ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضد داعش در عراق و سوریه حضور داشته باشد.
کد خبر: ۲۶۷۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸ - 25November 2017
حضور غیرقانونی آمریکایی‌ها در منطقه؛ آری یا خیر؟
گروه بین‌الملل دفاع پرس- سیروس فتح‌اله؛‌ «داعش» یکی از خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی در منطقه غرب آسیا شمرده می‌شود؛ گروهی که با سلاح رعب، وحشت و توطئه برخی از طرف‌های داخلی، منطقه‌ای و خارجی توانست شهرهای «رقه» سوریه و «موصل» عراق را به اشغال خود در آورد و این دو شهر را به عنوان مراکز خلافت خود خوانده خود قرار دهد.
 
هدف داعش گسترش خلافت خود از این دو شهر بود؛ اما محور مقاومت با کمک ملت‌ها و ارتش‌های سوریه و عراق این آرزو را به کابوسی وحشتناک برای آنها و حامیانشان مبدل ساخت.
 
دو سال پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه، داعش از فرصت پیش‌آمده استفاده کرد و بخش‌های گسترده‌ای از شمال و شرق سوریه و در نهایت شهر رقه را به تصرف خود در آورد. نیروهای داعش، که رؤیای خلافت اسلامی- تکفیری در سراسر جهان به مرکزیت عراق و شام را در سر می‌پروراندند، مدت کوتاهی پس از پیشروی‌های نظامی گسترده در سوریه، به عراق نیز حمله کرد و موفق شد دو شهر «فلوجه» و «رمادی»، که مهم‌ترین شهرهای مرزی استان الانبار محسوب می‌شوند، را به قلمرو خود اضافه کند. شهر موصل عراق نیز در سال 2014 به تصرف داعش در آمد. تلعفر، سنجار، تکریت، بیجی، کرکوک، هیت، و... در عراق متحیرانه سقوط کردند.
 
نقش آمریکا در گسترش قلمرو داعش

آمریکا یکی از مهم‌ترین حامیان گروه‌های تکفیری در غرب آسیا و شمال آفریقاست و از وجود این گروهک‌ها و تهدید آنان به عنوان ابزاری برای باز کردن جای پا برای خود در منطقه استفاده می‌کند؛ آمریکایی‌ها فرصت به دست آمده را غنیمت شمردند و به بهانه مبارزه با این گروه تروریستی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تشکیل دادند و به صورت غیرقانونی، نظامیان و جنگنده‌های خود را وارد خاک این دو کشور کردند.

ناظرانی که مسائل منطقه را پیگیری می‌کنند، معتقدند که با رصد دقیق عملیات‌هایی که ائتلاف آمریکایی علیه داعش انجام داده است، نمی‌توان گفت که هدف اصلی این ائتلاف مبارزه با داعش بوده است، چون در موارد متعددی مشاهده ‌شده که جنگنده‌های ائتلاف، ارتش‌ها و نیروهای مردمی عراق و سوریه را هدف قرار دادند و ادعا ‌کردند که اشتباه محاسباتی بوده است. این درحالی بود که نیروهای مسلح و مقاومت این کشورها در منطقه‌ای که مورد حمله جنگنده‌های ائتلاف قرار گرفتند، عرصه را بر تروریست‌های تکفیری تنگ کرده بودند.
 
نقش ایران در نابودی داعش  

زمانی که تروریست‌های تکفیری در حال ارتکاب جنایات علیه زنان و مردان عراقی و سوری بودند، ایران بنا به درخواست دولت‌های مشروع سوریه و عراق به کمک مردم عراق و سوریه رفت. مستشاران ایرانی در کنار ملت‌ها، ارتش‌ها و نیروهای مقاومت عراق و سوریه قرار گرفتند. فرماندهان ایرانی تجربه‌هایی را که در دوران دفاع مقدس کسب کرده بودند، در عراق و سوریه پیاده کردند.

ایران با هوشیاری تمام، روسیه را نیز به خاطر اینکه برخی از چچنی‌ها به عضویت گروه‌های تروریستی خصوصا داعش در آمده بودند، وارد سوریه کرد. نیروی هوایی روسیه، نیروی مستشاری ایران، رزمندگان حزب الله لبنان، ارتش سوریه و نیروهای داوطلب مردمی سوری در قالب نیروهای دفاع ملی توانستند پایگاه‌های این گروه تروریستی را یکی پس از دیگری منهدم کنند. به گفته معاون وزیر امور خارجه سوریه، جشن بزرگ پیروزی بر داعش بزودی در این کشور بر پا می‌شود.

نسخه‌ای که ایرانی‌ها برای سوری‌ها پیچیده بودند، برای عراقی‌ها نیز جواب داد. عراقی‌ها با فتوای مرجعیت عالی‌قدر شیعیان حضرت آیت‌الله سیستانی برای مقابله با فتنه داعش تشکیلاتی به نام «بسیج مردمی» (حشد شعبی) را تشکیل دادند و بلافاصله راهی نبرد با تروریست‌های تکفیری شدند. سرانجام پس از نزدیک به 4 سال نبرد سخت، نیروهای عراقی (ارتش، پلیس فدرال و حشد شعبی) توانستند داعشی‌ها را از خاک این کشور بیرون کنند.

بنابر این شعله فتنه‌ای که برای تامین امنیت اسرائیل با حمایت برخی از طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایجاد شده بود، آخرین زبانه‌های خود را می‌کشد. این پیروزی به برکت فداکاری هزاران شهید و رزمنده ایرانی، عراقی، پاکستانی، لبنانی، سوری، افغانستانی و... به دست آمده است.

آمریکایی‌ها و متحدان منطقه‌ای آنها به هیچ‌عنوان نمی‌توانند ادعا کنند که داعش را آن‌ها از سوریه و عراق بیرون کردند؛ زیرا همه بر این مسأله اتفاق نظر دارند که داعش دست‌پرورده آمریکا و متحدانش در منطقه است. در شرایط فعلی که داعشی‌ها پایگاه‌های مهم خود را در عراق سوریه از دست داده‌اند. به همین دلیل به اعتقاد برخی از مقامات سوری، دیگر نیازی به حضور نظامیان آمریکایی در خاک سوریه نیست.

در همین خصوص فیصل مقداد معاون وزیر امورخارجه سوریه گفت: اقدامات آمریکا خلاف قوانین بین المللی است و هدف ائتلاف بین‌المللی، مبارزه علیه داعش نیست. سوریه خواستار انحلال این ائتلاف هست؛ زیرا آن‌ها هزاران غیرنظامی سوریه را کشتند و 90 درصد شهر رقه را نیز ویران کردند. هرگونه حضور غیرقانونی نظامیان آمریکا یا ترکیه در خاک سوریه، نقض تمامیت ارضی سوریه‌ است و بر اساس [مقابله با] آن عمل خواهیم کرد.
 
انتهای پیام/411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار