هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس37/ یادداشت؛

نمایشگاه کتاب مشهد و فاجعه مدیریت فرهنگی

«مهدی خدادادی» یکی از نویسندگان ادبیات دفاع مقدس، یادداشتی را با موضوع هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در اختیار دفاع پرس قرار داد.
کد خبر: ۲۶۹۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸ - 03December 2017
نمایشگاه کتاب مشهد و فاجعه مدیریت فرهنگی
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «مهدی خدادادی» یکی از نویسندگان ادبیات دفاع مقدس در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داده است،‌ نوشت: چند روزی‌ست که از برگزاری نمایشگاه کتاب جهان اسلام در پایتخت فرهنگی جهان اسلام می‌گذرد. حرکت فرهنگی ارزشمندی که به جای آنکه ثمره‌اش جریان‌سازی فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی و در دید کلان در حوزه فرهنگ باشد، بیشتر سبب سوختن فرصت و ایجاد تهدید دیگری در این حوزه شد.

چه خوشایند باشد و چه نباشد باید علت این‌گونه عدم استقبال مردمی را در رفتار مدیریتی آن هم در سطوح بالا دید. بی‌برنامه‌گی عدم فراهم کردن زیرساخت اجرایی عدم تشریک مساعی و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه نمونه‌هایی از سوءرفتارهای مدیریتی هست که در این رویداد که زین پس فاجعه بهتر هست قلمداد شود مشاهده می‌شود.

مسئولین باید پاسخ دهند که چند جلسه در خصوص برگزاری این نمایشگاه با حضور چه ارگان‌ها و سازمان‌هایی برگزار کرده‌اند، آن وقت می‌شود به مقصران تفهیم اتهام کرد.

در خصوص سوءرفتارها می‌توان به مواردی نظیر موارد ذیل اشاره کرد.

- زمان برگزاری نمایشگاه در نیمه دوم ماه شمسی آن هم با اطلاع از وضعیت اقتصادی مردمی که حقوق و درآمدشان با پرداخت اقساط و خرید مایحتاج در هفت روز اول ماه به اتمام رسیده و در طبقه‌ای قرار دارند که بالای 70 درصد از جامعه این شهر و استان را شامل می‌شوند سبب می‌شود که دیگر نتوان بر روی این قسمت از جامعه به عنوان جامعه هدف و مخاطب حساب باز کرد.

- انتخاب عنوان ناشران جهان اسلام جامعه مخاطب را محدود کرد و سایر تبلیغات تحت لوای این عنوان نیز سبب شد که تبلیغ که به صورت ضد تبلیغ عمل کند.

- عدم استفاده از ظرفیت مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها برای بازدید برنامه ریزی شده با استفاده از ظرفیت ترابری شهرداری‌ها و با اختصاص یارانه خرید کتاب که سبب دلگرمی ناشر و مراجعه کنندگان می‌شود.

سوءتدبیرهایی از این نظیر ریشه در عدم وجود دغدغه در سطوح بالاتر مدیریتی فرهنگی کشور دارد که افتتاح این نمایشگاه آن هم با عنوان بزرگی چون ناشران جهان اسلام توسط معاون سینمایی وزیر ارشاد گواه بر همین موضوع می‌باشد.

وقتی رییس جمهور، وزیر، نماینده مجلس، مدیرکل در رسانه با کتاب دیده نمی‌شوند و یا پیشنهاد مطالعه کتابی توسط آنها ارائه نشده و یا در انتظاری حداقلی عکس یادگاری با نویسنده یا کتابی در صفحات مجازی‌شان انتشار  پیدا نمی‌کند. در حالی که رهبر انقلاب در اهمیت این رفتار ترویجی می‌فرمایند: «من اگر هر روز یک ساعت حرف بزنم و نتیجه‌اش این باشد که مردم کتابخوان بشوند، حاضرم روزی یک ساعت و نیم حرف بزنم!».

و حرف آخر وقتی این بی دغدغه‌گی در مدیران فرهنگی نسبت به کتاب وجود دارد از مردم آن جامعه انتظاری نمی‌توان داشت.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار