در نشست تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین مطرح شد؛

کوروش زارعی: هیچ دستگاهی تئاتر اربعین را حمایت نکرد/ محمدزاده: زبان انگلیسی و ترکی به تئاتر اربعین اضافه شد

نشست خبری همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین با حضور «کوروش زارعی» مدیر مرکز هنرهای نمایشی، «مرشد محسن میرزا علی» نقال و پرده‌خوان و «محراب محمدزاده» دبیر اجرایی این همایش، برگزار شد.
کد خبر: ۲۶۹۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹ - 09December 2017
کوروش زارعی: هیچ دستگاهی تئاتر اربعین را حمایت نکرد /محمدزاده: زبان انگلیسی و  ترکی به تئاتر اربعین اضافه شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین با حضور «کوروش زارعی» مدیر مرکز هنرهای نمایشی، «مرشد محسن میرزاعلی» نقال و پرده خوان و «محراب محمدزاده» دبیر اجرایی امروز (شنبه، 18 اذرماه) در حوزه هنری برگزار شد.

«کوروش زارعی» مدیر مرکز هنرهای نمایشی در ابتدای این جلسه با اشاره به ۲ دوره برگزاری تئاتر اربعین اظهار داشت: سال گذشته اولین همایش تئاتر اربعین را با حضور ۷۰ هنرمند و ۷ گروه نمایشی آغاز کردیم. اجراها از نجف تا کربلا و در بخش تئاتر خیابانی و تعزیه بود.

وی گفت: استقبال سال گذشته موجب شد تا دومین دوره این اتفاق را با تعداد بیشتری از هنرمندان و تعداد بیشتری اجرا انجام دهیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی افزود: سال گذشته ما هیچ فراخوانی نداشتیم و هنرمندان خودجوش وارد چرخه همکاری شدند. تلاش کردیم موضوعات و محتواهای حساسیت برانگیز در کارها نباشد و اجراها وحدت آمیز بین مسلمانان و ملت عراق باشند.

زارعی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر میزبان باقی ماندن مردم عراق ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید دارند عراقی ها میزبانان ما هستند و ما باید مراقب باشیم این رویه تغییر نکند.

وی درباره موضوعات مورد اشاره این همایش گفت: اربعین، تشیع و جبهه مقاومت، موضوعات کارهای اجرا شده بودند که حول محور فرمایشات رهبر انقلاب شکل گرفتند. خیلی از کارهای حساس قبل از اجرا در استان ها به طور زنده بررسی و در نهایت آثاری از ۱۲۵ نفر از هنرمندان استان های مازندران، گیلان، تهران، خوزستان و هرمزگان انتخاب شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی خاطر نشان کرد: نقالی، مقتل خوانی، تعزیه و پرده خوانی از جمله اجراهایی بود که انجام شد. ۲ روز در نجف اجراها انجام شد و سپس در مسیر کربلا این اجراها ادامه پیدا کرد.

زارعی بیان کرد: اجراها با استقبال خیلی خوبی روبرو شد. خیلی از دوستان که می بایست ما را کمک کنند، کمک نکردند. خادمین هنرمند اباعبدالله، خالصا و مخلصا در این همایش حضور پیدا کردند. نگاه خالصانه هنرمندان با اجراهای دلی باعث شد اجراهای موفقی داشته باشیم.

وی با اشاره به خیل عظیم تماشاگران برای این اجراها گفت: استقبال تماشاگران نشان می دهد ما کم کار کرده‌ایم و دیر به فکر افتاده ایم. فکر می کنیم در سال های آتی می توانیم با مخاطبین تشنه بیشتری ارتباط برقرار کنیم. مخاطبین زیادی از کشورهای عربی با اشتیاق ما را همراهی می کردند.

زارعی خاطر نشان کرد: در موکب های ایرانی و تکیه ها و حسینیه ها خودمان بیشتر از موکب های عراقی با مشکل روبرو بودیم. میزبان واقعی اربعین مردم عراق هستند و به خوبی به وظیفه خودشان عمل می کنند اما من نمی دانم چه اصراری وجود دارد که ایرانیان این آیین را برگزار کنند در حالی که ما ایرانی ها هرگاه در چنین کارهایی ورود پیدا می کنیم، کار را خراب می کنیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اظهار داشت: بعضی وقت ها در اربعین حرف تفرقه انگیز زده می شود. مردم عراق در اربعین رسم مهمان پذیری را بجا می آورند. خوشبختانه تعاملات خیلی خوبی با عراقی ها صورت گرفت.

وی با انتقاد از کم کاری های صورت گرفته و عدم همکاری دستگاه های فرهنگی در حوزه تئاتر اربعین گفت: وقتی به ستاد اربعین مراجعه کردیم به ما گفتند «کار شما به ما ربطی ندارد و ما از این کارها نمی کنیم» در حالی که ستاد فرهنگی اربعین ۲۵۰ مداح و ۸۰ قاری قرآن را توریستی به کربلا اعزام کرد اما دست رد به سینه ما زد.

زارعی افزود: من نمی دانم اگر وظیفه کمیته فرهنگی اربعین کمک به گروه های هنری نیست، چه وظیفه ای دارد. مردم عراق ارتباط و رفاقت و پل فرهنگی با اجرا و نمایش های ما برقرار کردند. ما از کمیته فرهنگی اربعین گله داریم. کمیته اربعین قدمی برای ما بر نداشت.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی ادامه داد: ما هم روضه خوان و مداح امام حسین(ع) هستیم. نباید تبعیض بین مداح و روضه خوان های امام حسین باشد. یک روز در قم وقتی در حال اجرای تئاتر بودیم حاج محمود کریمی در جمع ما نشسته بود. پس از پایان کار جلو آمد و گفت «این همه سال من گریه نکرده بودم. شما من را بیچاره کردید».

وی با اشاره به موفقیت های کارهای نمایشی ایران تاکید کرد: ۵ میلیارد نفر سریال یوسف پیامبر را دیده اند و هر کسی من را در کربلا می دید، یاد سریال یوسف را گرامی می داشت. ما امروز به دنبال جریان سازی هستیم چون نزدیک به 20 میلیون مخاطب در پیاده روی اربعین وجود دارد. می خواهیم این جریان به جایی برسد تا هنرمندان کشورهای مختلف در آن حضور داشته باشند.

زارعی گفت: می خواهیم هنرمندان لبنانی، آذربایجانی، تاجیکی و عراقی در این حرکت ورود پیدا کنند تا جریان وسیعی همانند اصل پیاده روی را که جزو آرزوهایمان است، شکل گیرد. با دانشگاه بابل عراق صحبت هایی شده است تا این همکاری شکل گیرد. وزارت ورزش و جوانان عراق از ما درخواست کرده به جوانان آنها تئاتر آموزش دهیم. امیدواریم جریان تئاتر جهان رقم بخورد.

وی گفت: کارها و گروه های حاضر در مراسم اربعین امسال جدید بودند. سعی می کنیم اجراهای موفق پیاده روی اربعین را در کنارت تولیدات جدید سال آینده قرار دهیم و تا برای همایش اربعین مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی خاطر نشان کرد: هیچ ارگان و نهادی تئاتر اربعین را حمایت نکرد. تئاتر، هنر معجزه گر و جادوگر است که به قلب انسان ها رسوخ می کند. ما هم روضه خوان امام حسینیم و نیازمند کمک هستیم. ما نیازمند هم افزایی هستیم تا کارهای موفقی انجام دهیم.

«محراب محمدزاده» دبیر اجرایی همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین در ادامه این نشست، اظهار داشت: جزیره ای عمل کردن در اتفاقات فرهنگی قبلا سابقه داشته است. اجرای تئاتر در کشور عراق فقط برای مردم عراق نیست.

وی گفت: پیاده روی اربعین بستری برای کارهای نمایشی است. امسال نهادهای مختلف ایران در این حوزه ورود پیدا کردند که صدور انقلاب رویکرد این نمایش هاست. با مردم بودن و از مردم سخن گفتن آن چیزی است که مورد تاکید است.

دبیر اجرایی همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین خاطر نشان کرد: برنامه ریزی زیادی را به لحاظ زبانی برای سال آینده خواهیم داشت تا برای مخاطبین خود از کشورهای ترکیه و انگلیسی زبانان آثاری را به نمایش بگذاریم.

«مرشد محسن میرزاعلی» نقال و پرده خوان در ادامه اظهار داشت: هنر برای خودشناسی و به رشد و تعالی رسیدن است. هنر در کار امام حسین (ع) به معنای کلمه و در رفتار و نوع شهادت ایشان مشهود است.

وی گفت: کار هنرمند به صحنه نشاندن کمی از هنر امام حسین (ع) است. ۱۲۰ هنرمند حاضر در این سفر جهادی و تاثیرگذار کار کردند. ما در این سفر با مردم نزدیک به ۳۵ کشور اسلامی روبرو شدیم و تعزیه و نقالی به زبان فارسی و عربی برای آن ها اجرا کردیم.

این نقال و پرده خوان افزود: عرب ها برای تعزیه حضرت علی اکبر (ع) گریه کردند. آن ها متن تعزیه را می دانستند و با اینکه زبان ما را نمی دانستند اما با ما ارتباط برقرار می کردند.

میرزاعلی ادامه داد: در تعزیه معارف اسلامی منتقل می شود. ما معارف درست زندگی کردن را در قالب آیینی منتقل می کنیم و این اتفاق در مکانی درست یعنی موکب های امام حسین (ع) انجام شد.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار