سردار نواب اصفهانی در گفت‌و‌گو با دفاع پرس:

سپاه پرچمدار جبهه مقاومت در برابر استکبار جهانی است

معاون پژوهش کل سپاه با تاکید بر اینکه سپاه پرچمدار جبهه مقاومت در برابر استکبار جهانی است،‌ گفت:‌ سیستم‌های طراحی و عملیاتی شده در سپاه در اختیار سازمان‌هایی که در جبهه مقاومت و رزم با استکبار جهانی را پیش می‌برند، قرار داده می‌شود.
کد خبر: ۲۷۰۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴ - 11December 2017

سپاه پرچمدار جبهه مقاومت در برابر استکبار جهانی استسردار «محمد نواب اصفهانی» معاون دانش و پژوهش کل سپاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، درخصوص فعالیت‌های پژوهشی سپاه، اظهار داشت: سپاه تحت زعامت فرماندهی کل قوا در میدان مجاهدت و پاسداری، پرچمدار جبهه مقاومت در برابر استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل است؛ البته در سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از ضرورت‌های این میدان داری را جهاد مبتکرانه مطرح کردند.

وی با بیان اینکه جهاد مبتکرانه در بر گیرنده بصیرت و شناخت درست دوست از دشمن، تهدیدات و نیز نحوه مقابله با آنها است، افزود: ارکان جهاد مستکبرانه در قالب ارکان اساسی مطرح می‌شود که عبارتند از: اخلاص، تقوای الهی، توکل و پشتکار؛ بصیرت و شناخت دوست و دشمن و نیز شناخت تهدیدات و اولویت‌ها؛ بهره‌گیری از تجربیات حاصل از چهار دهه پاسداری از انقلاب اسلامی؛ تبادل و انتقال دانش به سطوح و رده‌های مختلف جبهه مقاومت و همچنین پاسداری از انقلاب اسلامی؛ آموزه یابی از کاربست و بکارگیری دانش‌های جدید، خلاقیت‌ها و به روز آوری میدان عمل و تعمیم آنها در آیین نامه، دستور العمل و متون آموزشی سپاه.

سردار نواب در ادامه با بیان اینکه هفته پژوهش امسال از 25 آذر آغاز می‌شود و برای هر یک از روزهای این هفته عنوانی، انتخاب شده، گفت: اولین دستاورد معاونت پژوهش سپاه در سال 96 دریافت موافقت اولیه برای ایجاد پایگاه استنادی پاسداری از انقلاب اسلامی است؛ در کل کشور و جهان دانش تولیدی هر مجموعه‌ای بایستی در یک پایگاه استنادی ثبت و نمایه شود؛ این در حالی است که سپاه تا پیش از این فاقد چنین پایگاهی بود.

وی تصریح کرد: صدور مجوز انتشار 30 عنوان نشریه علمی داخلی با طبقه‌بندی دسترسی محدود، انتشار 10 شماره نشریه دانش نمایه که محصولات دانشی رده‌های سپاه را اعم از تجربیات ثبت شده در حوزه‌های مختلف پاسداری از انقلاب اسلامی، نتایج پژوهش‌های کاربردی و راه کارهای ارائه شده توسط هیأت‌های اندیشه ورزی در آن نمایه داده می‌شود، از دیگر دستاوردهای این معاونت است.

معاون دانش و پژوهش سپاه ادامه داد: چهارمین دستاورد ما تشکیل مراکز علم و فناوری متناسب با هر یک از معاونت‌های فرماندهی کل سپاه در دانشگاه جامع امام حسین(ع) است و پنجمین دستاورد، تهیه طرح تشکیل اندیشکده‌های متناسب با رده‌ها، نیروها و سپاه‌های استانی است.

وی اضافه کرد: ششمین دستاورد هم تشکیل کمیسیون نیازسنجی دانشی و پژوهشی در تمامی رده‌های سپاه با مسئولیت فرمانده رده مربوطه و احصاء بیش از 500 مورد نیاز دانشی رده‌های سطح تاکتیکی و عملیاتی سپاه است.

سردار نواب همچنین عنوان کرد: تشکیل هیأت‌های اندیشه ورزی متشکل از پاسدارن جوان و پیشکسوت و پاسخگویی به بیش از 300 مسئله در سطوح عملیاتی پاسداری از انقلاب اسلامی و نیز پیشرفت بیش از 60 درصد از برنامه‌های سال 96 و تعریف و تدوین شاخص هایی برای ارزیابی برنامه ها از دیگر دستاورهایی است که می توان به آنها اشاره کرد.

وی سپس با اعلام برنامه‌های این معاونت در سال 97 تصریح کرد: پس از گذشت شش سال از عمر تشکیل معاونت دانش و پژوهش در سپاه، بیش از هشت هزار نفر از پاسداران دانش ور سپاه در شبکه دانشی و پژوهشی سپاه ثبت نام کردند که برای کارهای دانشی و پژوهشی حدود 2500 نفر از این تعداد بکار گیری شدند.

معاون دانش و پژوهش سپاه ادامه داد: ایجاد مراکز نگهداری اسناد دانشی و پژوهشی سپاه در سال آینده در رده‌های تابعه سپاه نیز برنامه‌ای است که در پی محقق کردن آن هستیم؛ علاوه بر این انجمن‌های اندیشه ورزی در سطح سپاه با هدف راهبرد اندیشی در حوزه‌های مختلف برای مأموریت پایداری از انقلاب اسلامی و اداره و توسعه سپاه در سال آینده شکل می‌گیرد.

وی افزود: سومین اقدام برای سال آینده، ایجاد میزهای تخصصی دانشی در دانشگاه جامع امام حسین(ع) است و اقدام بعدی هم برقراری تعامل دانشی بین سازمان‌های نیروهای مسلح است؛ زیرا امروز این تعامل دانشی وجود ندارد.

سردار نواب گفت: یکی از دغدغه‌های سپاه و پاسداری از انقلاب اسلامی این است که پس از تولید دانش توسط هیأت های اندیشه ورزی و پژوهش ها، کاربست و آموزه‌یابی شوند؛ لذا ایجاد نظام کاربست و آموزه یابی محصولات دانشی یکی از برنامه‌هایی است که در سال 97 در راستای تحقق اهداف برنامه پنج ساله ششم، امیداواریم محقق شود.

وی با اشاره به اینکه نظام ثبت تجربیات دوره‌ای پاسداران مجرب طراحی شده که با گذراندن مراحل تایید آن در سال آینده امید داریم در سطح سپاه بتوانیم آن را مستقر سازیم، عنوان کرد: اینکه سیستم‌های طراحی و عملیاتی شده در سپاه را در اختیار سازمان هایی که در جبهه مقاومت، رزم با استکبار جهانی را پیش می‌برند، قرار دهیم، این موضوع درحال انجام است؛ اما اینکه حتما تجربیات آنها در قالب سپاه و یا در سازمان‌های خودشان ثبت شود، بستگی به سیاست‌های فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت دارد؛ البته برای تحقق این موضوع هم می‌بایست ساز و کارها با هم یکسان باشند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار