رئیس سازمان نهضت سوادآموزی:

۱۲ درصد مردم کشور بی‌سوادند/ اعلام استان‌های دارای بالاترین و پایین‌ترین نرخ باسوادی

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: استان‌های مازندران، تهران، سمنان، گیلان، اصفهان و البرز دارای بالاترین درصد باسوادی هستند.
کد خبر: ۲۷۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹ - 23December 2017

۱۲ درصد مردم کشور بیسوادند/ اعلام استان‌های دارای بالاترین و پایین‌ترین نرخ باسوادیبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، «علی باقرزاده» رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در نشست خبری که امروز در ساختمان نهضت سوادآموزی برگزار شد، به برنامه‌های هفته نهضت سوادآموزی که از امروز آغاز شده و تا 8 دی ماه ادامه دارد، اشاره کرد و اظهار داشت: نخستین روز هفته نهضت سوادآموزی، روز «سوادآموزی و رسانه‌های جمعی» نام دارد که در این روز در استان‌ها، عملکرد نهضت سوادآموزی طی نشست خبری اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه سوم دی ماه روز «سوادآموزی و مشارکت همه جانبه» نام دارد، ادامه دارد: بیش از 33 تفاهم‌نامه همکاری با دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی به امضا رساندیم و سالانه 570 مؤسسه غیردولتی با استان‌ها و شهرستان‌ها قرارداد همکاری امضا می‌کنند.

باقرزاده، چهارم دی ماه را روز «سوادآموزی، خانواده و فرهنگ کتابخوانی» ذکر کرد و افزود: در این روز نشست مشترک مدیران سوادآموزی با معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور و مشاوران دستگاه‌های اجرایی و مدیران کل زنان استانداری‌ها برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: کتاب «داستان یک زندگی» در سراسر کشور توزیع می‌شود که 50 هزار نفر این کتاب را دریافت می‌کنند و در مسابقه‌ای که اعلام خواهد شد، شرکت می‌کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش پنجم دی ماه را روز «سوادآموزی و مسئولان» ذکر کرد و افزود: در این روز دست‌اندرکاران نهضت سوادآموزی با وزیر آموزش و پرورش دیدار می‌کنند؛ در روز چهارشنبه هم با حضور در حرم مطهر امام(ره)، با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب تجدید میثاق می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پنج‌شنبه روز «سوادآموزی و فرهنگ ایثار و شهادت» نام دارد، گفت: روز جمعه نیز روز «سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز و انتظار» نام گرفته است.

* ۲۶۳ هزار نفر از اولیای بیسواد دانش‌آموزان باسواد شدند

باقرزاده اظهار داشت: سازمان سوادآموزی از سال ۱۳۹۰ تا کنون با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی، بومی و منطقه‌ای، طرح‌های گوناگونی را به منظور توسعه و ارتقای سطح سواد جامعه به مرحله اجرا درآورده است.

وی به طرح سوادآموزی والدین دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف به صفر رساندن بیسوادی در بین اولیای دانش‌آموزان از طریق تقویت نقش و مسئولیت مدیر مدرسه، استفاده از ظرفیت و امکانات مدرسه و بهره‌گیری مطلوب از نقش دانش‌آموزان در شناسایی و جذب و آموزش اولیا تدوین شده و به اجرا در آمده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه طرح سوادآموزی والدین دانش‌آموزان از سال ۹۴ آغاز شده است، اضافه کرد: در این مدت ۲۶۳ هزار و ۳۱۷ نفر از والدین بیسواد دانش‌آموزان در سراسر کشور شناسایی شدند و تحت آموزش قرار گرفتند.

وی ادامه داد: بر این اساس در سال ۱۳۹۴ تعداد ۱۲۱ هزار و ۱۱۲ نفر از اولیای بیسواد دانش‌آموزان، در سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۱۵ هزار و ۷۶۶ نفر و در سال ۱۳۹۶ نیز ۲۵ هزار و ۴۳۹ نفر تحت آموزش قرار گرفتند.

* جذب ۴۵ هزار بازمانده از تحصیل طی ۳ سال گذشته

باقرزاده به طرح سوادآموزی گروه سنی ۱۹ـ۱۰ ساله اشاره کرد و گفت: طرح سوادآموزی گروه سنی ۱۹ـ۱۰ ساله با هدف ارائه آموزش سواد پایه به افراد غیرمحصل این گروه سنی که در سرشماری سال ۱۳۹۰ یا پایگاه اطلاعات ثبتی سطح سواد، بیسواد شناخته شده یا فاقد سابقه آموزشی معادل و بالاتر از سوم ابتدایی هستند، طراحی و به اجرا درآمده است.

وی افزود: این طرح از ابتدای شروع کار خود از سال ۱۳۹۴ توانسته است تعداد ۴۵ هزار و ۴۲۹ بیسواد ایرانی و خارجی را تحت پوشش ببرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ تعداد ۱۳ هزار و ۸۹۶ نفر ایرانی و ۳۵۰۷ تبعه خارجی، در سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۲ هزار و ۵۶۷ ایرانی و ۴۲۴۴ تبعه خارجی و در سال ۱۳۹۶ نیز ۳۴۵۲ ایرانی و ۷۷۶۳ تبعه خارجی تحت پوشش طرح سوادآموزی گروه سنی ۱۹ـ۱۰ ساله قرار گرفتند.

* آموزش ۵ هزار نفر از زنان و دختران عشایری

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور به طرح سوادآموزی عشایری اشاره کرد و گفت: طرح سوادآموزی عشایر با هدف ارتقای شاخص باسوادی و بالابردن سطح آگاهی جامعه عشایری کشور با هماهنگی معاونت امور خانواده ریاست جمهوری اجرا شده است.

وی اضافه کرد: این طرح از آغاز به کار خود در سال ۱۳۹۴ تا کنون با توانمندسازی یک هزار نفر از آموزش دهندگان جامعه عشایری و روستایی توانسته است تعداد ۳۵۰۰ نفر از زنان و دختران عشایری و ۱۵۰۰ نفر از زنان و دختران روستایی و مجموعاً به تعداد ۵ هزار نفر از بیسوادان را تحت پوشش دوره سوادآموزی قرار دهد.

* راه‌اندازی ۲۱۷ مرکز یادگیری محلی در سراسر کشور

باقرزاده در خصوص مراکز یادگیری محلی اظهار داشت: مراکزی هستند که علاوه بر آموزش پایه سواد، مهارت‌های زندگی، اجتماعی، حقوق شهروندی و شغلی و حرفه‌ای را به افراد سوادآموز می‌آموزد.

وی ادامه داد: این مراکز از سال ۱۳۹۴ با مصوبه هیأت وزیران با شیوه جدید احیا و راه‌اندازی شد و تاکنون ۲۱۷ مرکز در سراسر کشور به ارائه خدمت می‌پردازند.

* اجرای طرح‌های حلقه کتابخوانی و خواندن با خانواده

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح حلقه‌های کتاب و کتابخوانی گفت: طرح حلقه‌های کتاب و کتابخوانی به منظور ترویج فرهنگ و عادت به مطالعه و یادگیری مادام‌العمر و مشارکتی و تثبیت و تحکیم سواد، غنی‌سازی محیط زندگی افراد کم‌سواد در جامعه به اجرا در می‌آید.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۶۳۳ حلقه تشکیل شده است و ۳۶ هزار و ۷۹۶ سوادآموز در آن حضور دارند، افزود: طرح خواندن با خانواده نیز طرح دیگری است که از طریق در اختیار گذاشتن کتاب‌های کاربردی سعی دارد نسبت به توسعه و تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین مخاطبان و اعضای خانواده، تقویت مهارت خواندن و نوشتن فراگیران دوره‌های سوادآموزی و استفاده بهینه از اوقات فراغت اعضای باسواد خانواده در امر مطالعه و کتابخوانی اقدام کند.

* سوادآموزی ۷۵۹ هزار نفر از اتباع خارجی از سال ۱۳۶۳ تاکنون

باقرزاده در خصوص طرح سوادآموزی اتباع خارجی اظهار داشت: این طرح به منظور ارتقای شاخص باسوادی و آموزش سواد به مهاجران مقیم ایران برای تقویت و ترویج فرهنگ اسلامی و توانمندسازی مهاجرین خارجی با اولویت اتباع کشور افغانستان در جهت بهبود زندگی فردی و اجتماعی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۸۹ تعداد ۶۸۱ هزار و ۱۵۳ نفر از اتباع و مهاجرین خارجی در کلاس‌های سوادآموزی ثبت‌نام کرده و آموزش دیده‌اند؛ سازمان نهضت سواد آموزی توانسته است از سال ۹۰ تاکنون بیش از ۷۸ هزار و ۴۷۲ نفر از اتباع بیسواد را تحت پوشش خدمات سوادآموزی قرار دهد و در مجموع از سال ۶۳ تاکنون ۷۵۹ هزار و ۶۲۵ نفر از اتباع تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار گرفته‌اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این سازمان علاوه بر فعالیت‌های سالانه معمول خود با همکاری نهادهای بین‌المللی همانند کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد، شورای مهاجرین کشور نروژ و با هماهنگی اداره‌کل اتباع وزارت کشور با انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک نسبت به شناسایی و جذب ۲۲ هزار و ۷۸۴ نفر از اتباع و مهاجرین خارجی اقدام کرده است.

* سوادآموزی به ۸۶ هزار زندانی بسواد

به گزارش فارس، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به سوادآموزی در زندان‌ها گفت: این طرح با هدف آموزش سواد پایه و مهارت‌های اساسی زندگی به زندانیان بیسواد و کم‌سواد گروه سنی ۶۰ـ۱۰ سال ارائه می‌شود که با مشارکت سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در سراسر کشور در حال اجراست و در خلال سال‌های ۹۰ تا ۹۶ بیش از ۸۶ هزار بیسواد را تحت پوشش قرار داده است.

وی به سوادآموزی نیروهای مسلح نیز اشاره کرد و افزود: این طرح نیز با هدف شناسایی و آموزش سربازان بیسواد در مراکز نظامی و پادگان‌ها با مشارکت نیروهای مسلح کشور به اجرا در می‌آید که با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی نیروهای مسلح توانسته است طی ۵ سال به شناسایی و آموزش سواد به ۲۹۱۱ نفر سرباز بیسواد و کم‌سواد اقدام کند.

* انشاء نویسی و کتابخوانی یک میلیون و ۱۸۰ هزار سوادآموز

باقرزاده به مسابقه کتابخوانی و انشاء نویسی اشاره کرد و بیان داشت: این طرح با در نظر گرفتن شعارهای سال اعلامی از سوی مقام معظم رهبری یا پرسش مهر رئیس جمهور و با هدف گسترش ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان سوادآموزان و تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن و کاربست آن در زندگی، به برگزاری مسابقات انشاء نویسی در بین مخاطبان دوره‌های سوادآموزی اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۹۶ نفر در مسابقات کتابخوانی و انشاء نویسی شرکت کردند، ادامه داد: در مجمع از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۵ ۸۲۹ هزار و ۴۲۰ نفر در مسابقه کتابخوانی و ۳۵۹ هزار و ۶۷۶ نفر در مسابقه انشاء نویسی شرکت کردند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص مهارت‌های رایانه در سوادآموزی، گفت: طرح تلفیق سواد پایه با مهارت‌های رایانه ICDL با هدف تعمیم و گسترش مهارت استفاده از رایانه در برنامه‌های سوادآموزی، ایجاد و افزایش دانش رایانه‌ای سوادآموزان تحت پوشش و ایجاد و بهبود انگیزه و نگرش کار با رایانه در سوادآموزان تحت پوشش در راستای تبلور اهداف دولت الکترونیک با مشارکت بنیاد ICDL طراحی و بین سوادآموزان دوره انتقال به اجرا در می‌آید.

وی ادامه داد: این طرح ابتدا سال ۱۳۹۴ به صورت پایلوت در ۶ استان کشور و در سال ۱۳۹۵ در ۱۱ استان کشور اجرا شد و بعد از طی مراحل آزمایشی در سال ۱۳۹۶ به سراسر کشور تعمیم داده شد و تاکنون ۶۳۲۵ نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

باقرزاده به تولید محتوای آموزشی اشاره کرد و بیان داشت: این سازمان در جهت متناسب‌سازی محتوای ارائه شده در دوره‌های متنوع و منعطف سوادآموزی از سال ۱۳۹۰، اقداماتی را انجام داده است.

وی افزود: این اقدامات شامل «استقرار نظام جدید آموزشی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش»، «تدوین راهنمای آموزش برای کتب درسی»، «بهره‌مندی رویکرد چند تألیفی در دوره‌های تحصیلی»، «جلب مشارکت معلمان، مؤسسات غیردولتی و حوزه‌های علمیه در تألیف محتواهای آموزشی»، «تولید محتوای آموزشی چند رسانه‌ای، راهنمای آموزش کتاب‌های درسی و توزیع سوادآموزی در سطح کشور»، «تولید محتوای آموزشی برای طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی از جمله خواندن با خانواده و حالیقه‌های کتابخوانی»، «تولید ۱۲ عنوان کتاب ویژه بزرگسالان نوسواد با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی»، «کتاب خانواده سلامت در زمینه تغذیه و مصرف بهینه آب» «تولید موبایل اپلیکیشن در محیط اندروید، IOS، تألیف کتاب بررسی پویش‌ها و برنامه‌های سوادآموزی ایران و جهان» و «تولید مکمل سوادآموزی بالغ بر ۴۳۱ عنوان کتاب شامل ۲۴۶ کتاب درسی، ۱۲۷ راهنمای آموزش و روش تدریس و ۵۲ عنوان کتاب فوق برنامه» است.

* کاهش فاصله باسوادی بین زنان و مردان

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور به کاهش فاصله درصد باسوادی بین زنان و مردان در گروه سنی ۴۹ـ۱۰ سال اشاره کرد و گفت: با اختصاص حدود ۷۹.۳ درصد از فعالیت‌های سوادآموزی به دختران و زنان به خصوص در مناطق روستایی، شاخص سواد در قشر زنان با شتاب بیشتری افزایش یافته و از ۹۰.۷ درصد در سال ۱۳۹۰ به حدود ۹۳.۴ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بر اساس نتایج سرشماری این نرخ در خلال پنج‌سال ۹۵ـ۹۰ (۲.۷ درصد رشد) نسبت به مدت مشابه در سال ۹۰ـ۸۵(۱.۹ درصد رشد) ، ۱.۴ برابر رشد را نشان می‌دهد.

به گزارش فارس، باقرزاده اضافه کرد: بر اساس نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، میزان باسوادی مناطق شهری از ۸۸.۶ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۹۰.۸ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است؛ در همین زمان نرخ باسوادی مناطق روستایی از ۷۵.۱ به ۷۸.۵ درصد افزایش یافته است.

* استان‌های دارای بالاترین و پایین‌ترین نرخ باسوادی

معاون وزیر آموزش و پرورش به ارتقای نرخ‌های سواد در گروه هدف برنامه سوادآموزی اشاره کرد و گفت: در گروه سنی ۱۹ـ۱۰ سال، از ۹۷.۳ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۹۸.۲ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است که در این گروه ۱۹۰ هزار بازمانده از تحصیل داریم.

وی ادامه داد: در گروه سنی ۲۹ـ۱۰ سال، از ۹۶.۲ در سال ۱۳۹۰ به ۹۷.۳ در سال ۱۳۹۵ افزایش داشتیم؛ در گروه سنی ۴۹ـ۱۰ از ۹۲.۵ در سال ۱۳۹۰ به ۹۴.۷ در سال ۱۳۹۵ افزایش باسوادی داشته‌ایم.

باقرزاده افزود: در گروه سنی ۶ سال و بالاتر نیز نرخ بیسوادی از ۱۵.۲ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۱۲.۴ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: استان‌های مازندران، تهران، سمنان، گیلان، اصفهان و البرز دارای بالاترین درصد باسوادی و استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان، کرمان، خوزستان و لرستان دارای پایین‌ترین نرخ باسوادی هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: نرخ باسوادی در گروه ۱۴ـ۱۰ سال به ۹۸.۷ درصد، در گروه سنی ۱۹ـ۱۵ سال به ۹۷.۸ درصد، در گروه سنی ۲۴ـ۲۰ سال به ۹۷ درصد، در گروه سنی ۲۹ـ۲۵ سال به ۹۶.۴ درصد و در گروه سنی ۳۴ـ۳۰ سال به ۹۶ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه ۱۷۸ شهید که در زمینه نهضت سوادآموزی فعالیت می‌کردند را شناسایی کردیم، گفت: یادواره ۱۷ شهید را برگزار کردیم.

* کلاس هیچ آموزش‌دهنده‌ای به دلیل شرکت در تجمعات منحل نشده است

باقرزاده با اشاره به محدودیت‌های مالی گفت: استان‌های چهارمحال و بختیاری، گلستان، همدان، قم، یزد، اردبیل و لرستان بالاترین عملکرد را بین استان‌های کشور دارند؛ ۲۰ درصد عملکرد مرتبط به آقایان و ۸۰ درصد مرتبط یه خانم‌هاست؛ ۴۶ درصد در روستاها و ۵۶ درصد در مناطق شهری است.

وی در خصوص آموزش دهندگان نیز اظهار داشت: تعداد آموزش دهندگان حدود ۷۰ هزار نفر است که از یک تا تعداد بالاتر را تحت پوشش دارند؛ این افراد از طریق یک مؤسسه غیردولتی با سازمان نهضت سوادآموزی همکاری می‌کنند.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی ادامه داد: پایگاه اطلاعاتی را ایجاد کردیم که ثبت‌نام این آموزش دهندگان تنها از این طریق انجام می‌شود و بر اساس آزمونی که برگزار می‌شود، افراد می‌توانند فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه بر کار آموزش دهندگان نظارت جدی داریم، افزود: اگر آموزش دهندگان در دوره‌های توانمندسازی شرکت نکنند یا حدنصاب نمره را کسب نکنند، اجازه تدریس ندارند؛ در ضمن حق ندارند کسی را به جای خودشان سر کلاس درس بفرستند.

باقرزاده تصریح کرد: هیچ آموزش دهنده‌ای به دلیل شرکت در تجمعات و مراجعه به سازمان و وزارتخانه کلاسش منحل نشده است.

وی اضافه کرد: نظارت جدی بر روند ثبت‌نام داریم و اگر فردی سواد داشته باشد، در کلاس نهضت ثبت‌نام کند، به محض اطلاع برخورد می‌کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص قانون استخدام آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی پس از ۵ سال فعالیت، در آموزش و پرورش گفت: این قانون باعث شد که نیروهایی که در نهضت توانمند می‌شدند، وارد آموزش و پرورش شوند و ما مجبور به بکارگیری نیروهای جدید شویم.

وی، بهای دوره سوادآموزی را ۷۰۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: سهم بیمه و سهم موسسه نیز در پیش‌بینی شده است که این میزان برای ۴ ماه است و برای دوره ۵ ماهه نیز ۸۵۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است.

* پاداش ۱۴۰ هزار تومانی باسواد شدن

باقرزاده، میزان پاداش آموزش سوادآموزان را ۱۴۰ هزار تومان در سال‌جاری ذکر کرد و گفت: این میزان باید به حساب خود فرد واریز شود که تاکنون به ۹۰ هزار نفر پرداخت شده است و ۴۰ هزار نفر نیز آماده پرداخت است؛ همچنین ۵ هزار نفر عنوان کردند که پاداش را نمی‌خواهند.

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا محدودیت‌های برای بیسوادان در کشور اعمال نمی‌شود تا به سمت سوادآموزی گرایش یابند؟»، افزود: ما طرحی را مطرح کرده بودیم که به بیسوادان گواهینامه رانندگی، مستمری و پروانه کسب ندهند که با این موضوع خلاف قانون تشخیص داده شد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از اخذ مجوز سوادآموزی برای اتباع خارجی در مناطق ممنوعه خبر داد و گفت: از سال آینده این مناطق تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی در خصوص کمک به کودکان در معرض آسیب، اظهار داشت: مجوزی گرفتیم که کودکان در معرض آسیب را تحت پوشش قرار دهیم که طرح مشترکی بین ما و معاونت آموزش ابتدایی است.

باقرزاده اضافه کرد: بر اساس این طرح، برای آن دسته از کودکانی که به دلیل موانع اقتصادی از تحصیل باز می‌مانند، رفع مانع می‌شود که کارگروهی تشکیل شده است تا عمیق وارد این موضوع شویم و واقعا افراد نیازمند تحت پوشش قرار گیرند.

وی درباره کودکان خارج از مدرسه، گفت: متولیان درباره این کودکان متعدد است مثلا وزارت تعاون و رفاه در این خصوص اعتباراتی دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره ۱۹۰ هزار نفر بیسواد بین ۱۹ـ۱۰ ساله نیز بیان داشت: این افراد خود را بیسواد اعلام کردند که بخشی آموزش ناپذیر هستند، عده‌ای فوت کرده یا هیچ آدرسی از آنها در اختیار نیست اما اطلاعات مابقی به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها داده شده است که شناسایی شده و جذب آموزش می‌شوند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار