پیام وزیر کشور در آستانه روز ملی ایمنی در برابر زلزله؛

بستر مدیریت بهینه بحران‌ها برای مردم فراهم شود

وزیر کشور و قائم مقام رئیس شورای عالی مدیریت بحران کشور طی پیامی به مناسبت 5 دی، ضرورت توجه مردم و مسئولان به روز ملی ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی را تبیین کرد.
کد خبر: ۲۷۱۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹ - 25December 2017

بستر مدیریت بهینه بحران‌ها برای مردم فراهم شودبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، متن کامل پیام عبدالرضا رحمانی فضلی بدین شرح است: «نامگذاری پنجم دی ماه سالروز زلزله دلخراش بم به عنوان «روز ملی ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی» از جهات گوناگونی حائز اهمیت بوده و ضروری است با یادآوری آن، بیش از پیش راهکارهایی را که منجر به کاهش اثرات بلایای محیطی بر افراد و جماعات انسانی می‌شود، مورد توجه جدی مردم و سیاستگذاران قرار گیرد.

امسال در شرایطی این روز را گرامی می‌داریم که هنوز غم از دست دادن هموطنانمان در زلزله آبان 96 کرمانشاه بر پیکره جامعه سنگینی می‌کند و بار دیگر این مهم را یادآور می‌سازد تا همه کسانی را که به نوعی در شکل‌گیری جامعه ایمن در برابر حوادث و بلایای محیطی مسئولیتی به عهده دارند، در نحوه نگرش و عملکرد خود بازنگری جدی کنند.

در شرایط کنونی که کشور در حال گذار از مراحل رشد و پیشرفت است، وقوع حوادث و بلایای محیطی به دلیل تخریب و آسیب‌رسانی گسترده به زیرساخت‌ها و از دست رفتن سرمایه‌های مادی و غیرمادی، به عنوان یک تهدید جدی در فرآیند توسعه ملی است. در این راستا نگاه متوازن و مسئولانه به اصول مدیریت ریسک حوادث و تقدم اقدامات پیشگیرانه و کاهش اثرات نامطلوب حوادث می‌بایست در اولویت فعالیت‌های دست اندرکاران و مسئولان قرار گرفته و رابطه میان حوادث و فرآیندهای توسعه اقتصادی و اجتماعی باید مورد توجه جدی سیاست‌گذاران و مسئولان اجرایی کشور واقع شود.

از آنجایی که تخریب بسیاری از بناها و زیرساخت‌های عمرانی معطوف به ضعف سیستم‌های نظارتی و استفاده از مصالح غیر استاندارد است، ضروری است تمامی نهادها و دستگاه‌های ذیربط نسبت به بازنگری آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و... با هدف تحقق نظارت بهینه و افزایش کارآمدی و اثربخشی سیستم‌های کنترل و نظارت اقدام کنند.

به هر حال و با وجود تمامی تلاش‌ها و اقدامات انسانی، در بسیاری از موارد وقوع حوادث و بلایای طبیعی اجتناب ناپذیر است، لذا به همه مسئولان مربوطه تأکید می‌شود؛ با تدبیر و برنامه‌ریزی مناسب و با در اولویت قرار دادن آموزش‌های توانمندساز و اقدامات پیشگیرانه و آگاهی بخشی عمومی در راستای رفتار و عملکرد بهینه مردم در شرایط وقوع بحران، بستر مدیریت بهینه بحران‌های طبیعی و امکان زندگی ایمن‌تر برای عموم مردم فراهم کنند.

با گرامیداشت این روز و تقدیر از همه افرادی که در این امر خطیر تلاش می‌کنند سعادت، سلامتی و اعتلای نام میهن اسلامی و ملت بزرگوار ایران را از درگاه خداوند متعال مسالت دارم.»

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار