دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

«گارد آهنین» سپاه برای حفاظت از پروازها و هواپیماها

تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی به دستور حضرت امام خمینی (ره) باعث شده تا امروز با گذشت بیش از ۳۰ سال از عمر آن، به چنان جایگاهی دست یابد که به تعبیر برخی کشورها، سپاه «گارد آهنینی» برای حفاظت از هواپیما‌هاست.
کد خبر: ۲۷۱۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲ - 26December 2017
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، انقلاب شکوهمند اسلامی که در ایران روی داد باعث شد تا بعد از آن دشمنان این انقلاب برای به مخاطره انداختن ماهیت آن و اینکه عنوان کنند دین قادر به اداره جامعه نیست، از هر راه و روشی حتی ربودن هواپیما‌های مسافربری و به مخاطره انداختن جان مسافران، استفاده کنند.
 
بر این اساس بود که در سال‌های اولیه انقلاب شاهد بودیم صنعت هواپیمایی کشورمان بواسطه ربایش‌هایی هوایی که صورت می‌گرفت، در خطر قرار داشت و این ربایش‌های هوایی تهدیدی علیه امنیت کشورمان به حساب می‌آمد.
 
بیش از سه دهه فعالیت «گارد آهنین» سپاه
 
همان گونه که عنوان شد پس از پیروزی انقلاب، هواپیماربایی از ایران به دلیل نبود «گارد پرواز» در هواپیما‌ها به دفعات در حال تکرار شدن بود، به نحوی که در سال‌های 58، 62، 63، 64، 65 و 68 این موضوع تکرار شد و بعد از این تاریخ‌ها برای آخرین بار، یک بار دیگر هواپیماربایی در سال 1374 اتفاق افتاد که طی آن هواپیمای مسیر تهران - کیش توسط یکی از خدمه‌های هواپیما ربوده شد و در فلسطین اشغالی بر زمین نشست.
 
به همین دلیل بود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مردمی‌ترین نهاد‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران که وظیفه نگهبانی از انقلاب و دستاورد‌های آن را برعهده دارد، بنا به دستور حضرت امام خمینی (ره) ماموریت جدیدی را عهده‌دار شد که همان حفاظت از فرودگاه‌ها و پرواز‌های داخلی و بین المللی کشورمان بود.
 
بیش از سه دهه فعالیت «گارد آهنین» سپاه
 
در اساسنامه سپاه پاسداران که به تصویب شورای انقلاب رسیده، مبارزه قانونی با عوامل و جریان‏‌هایی که درصدد خرابکاری و براندازی نظام جمهوری اسلامی هستند یا با توسل به زور می‌خواهند حاکمیت قوانین جمهوری اسلامی را از بین ببرند، از مأموریت‌‏های این نهاد ذکر شده است.
 
پس با توجه به وظیفه تصریح شده برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر پاسداری و نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن، این ماموریت حساس و خطیر حفاظت از پرواز‌های داخلی و بین المللی کشورمان در 5 دی ماه 1363 با فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) و با تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی، به سپاه محول شد.
 
پس از اینکه حضرت امام خمینی (ره) دستور استقرار سپاه در فرودگاه‌ها را صادر فرمودند، سپاه برای حفاظت از فرودگاه‌ها و امنیت پرواز‌ها وارد عمل شد.

در رابطه با چگونگی آغاز به کار سپاه حفاظت هواپیمایی، سردار محسن رضایی فرمانده وقت کل سپاه در این رابطه عنوان کرده است: «در ابتدای دفاع مقدس هفته‌هایی بود که چند هواپیما از ایران ربوده می‌شد و تقریبا ضعف اداره کشور و حاکمیت ایران در دنیا تداعی می‌شد؛ تازه از جبهه به تهران آمده بودم که احمدآقا تماس گرفتند و گفتند که امام فرمان داده‌اند بچه‌های سپاه به فرودگاه‌ها بروند و هواپیمایی حق ندارد بدون پاسدار پرواز کند.
 
«گارد آهنین» سپاه برای حفاظت از پروازها و هواپیماها
 
این حکم برای برخی دوستان باورپذیر نبود. نخست وزیر با بیت امام تماس گرفت که سپاه ریخته به فرودگاه‌ها، چه کنیم؟ احمد آقا گفت: فرمان امام است، همکاری کنید. تا آن موقع چندین هواپیما را برده بودند و با استقرار سپاه، هواپیماربایی‌ها خنثی شد.
 
یک سال بعد روزی خبر دادند که در آسمان اصفهان هواپیمایی را گروگان گرفته‌اند و دارند با سرنشینانش به سوی بغداد می‌برند و پاسداران ما در دل آسمان با آن‌ها درگیر شده و هواپیما را نشانده‌اند. وقتی به ملاقات گارد پرواز آن هواپیما رفتم، به من گفتند، آیه «ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی» را خواندیم و شلیک کردیم.
 
البته چندین بار منافقین تلاش کردند و موفق نشدند. این سپاه آبرویی شد برای نظام.

اواخر جنگ، نخست وزیر نامه داده بود که دیگر پاسدار‌ها در هواپیما‌ها نباشند و حفاظت را به نیروی انتظامی بسپارید. امام فرمودند که همچنان سپاهی‌ها باشند. این سپاه حفاظت هواپیمایی با خون شهدا حفظ شد و یکی از کار‌های بزرگ سپاه همین کار بود. پیش از آن هر هواپیما که دزدیده می‌شد، دنیا با خبر می‌شد. خطوط هوایی را ناامن می‌کرد و خبرنگاران خارجی می‌رفتند و با ربایندگان مصاحبه و جوسازی می‌کردند. هر هفته ماجرا داشتیم، اما قاطعیت و ابتکار امام و عملکرد خوب پاسداران ما باعث شد این خدمت حفظ بشود».
 
بیش از سه دهه فعالیت «گارد آهنین» سپاه

فعالیت بیش از سه دهه سپاه حفاظت هواپیمایی باعث شده دستاورد‌های مهمی تاکنون در کارنامه عملیاتی سپاه ثبت شود که برخی از این دستاورد‌ها عبارتند از: موفقیت صددرصدی در اجرای ماموریت، خنثی سازی 26 مورد اقدام به هواپیماربایی، مداخلات غیرقانونی و راهزنی هوایی، خنثی‌سازی 100 مورد اقدام به هواپیماربایی در روی زمین، ارائه خدمات حفاظتی و امنیتی در 64 فرودگاه کشور، ارائه خدمات حفاظتی و امنیتی به 18 شرکت هواپیمایی کشورمان، تقدیم بیش از 70 شهید در دوران دفاع مقدس و سوانح هوایی و بیش از 650 جانباز و درخواست برخی کشور‌های غربی و منطقه‌ای برای بهره‌مندی از شیوه‌های آموزشی سپاه حفاظت هواپیمایی.
 
میزان اهمیت فعالیت‌های سپاه حفاظت هواپیمایی موقعی آشکار می‌شود که بدانیم به عنوان مثال فقط در طی سال گذشته 57 میلیون و 503 هزار و 431 مسافر در کمال امنیت و آرامش توانستند از خدمات شرکت‌های هوپیمایی کشورمان برای مسافرت‌های هوایی استفاده کنند. علاوه بر این در طی سال گذشته بیش از 463 فروند نشست و برخاست هواپیما با امنیت کامل در فرودگاه‌های کشور صورت گرفته است.
 
همچنین در رابطه با فعالیت‌هایی که سپاه حفاظت هواپیمایی تاکنون داشته سرهنگ پاسدار غلامرضا میرزایی جانشین فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی به خبرنگار دفاع پرس گفته است: سپاه حفاظت هواپیمایی سی و سه سال است که با حکم تاریخی حضرت امام در فرودگاه‌ها و پرواز‌های داخلی و بین المللی کشورمان مستقر شده و تاکنون در راستای ماموریت‌هایی که داشته توانسته این ماموریت‌ها را با صد درصد موفقیت انجام دهد و این در حالی است که بخش عمده‌ای از نسل اول پاسداران سپاه حفاظت فرودگاه‌ها بازنشسته شده‌اند، اما تجربیات آن‌ها به نسل سوم پاسداران انتقال یافته است.
 
بیش از سه دهه فعالیت «گارد آهنین» سپاه

وی درباره انتقال تجربیات به کشور‌های همسو نیز عنوان کرد: در این رابطه درخواست‌هایی داشتیم، ولی چون این انقلاب دشمنان زیادی دارد، برای رعایت نکات امنیتی و اینکه ممکن است با ارایه این آموزش‌ها در امنیت پرواز‌ها رخنه‌ای ایجاد شود، تاکنون از ارایه آموزش‌های حفاظت هواپیمایی به دیگر کشور‌ها اجتناب کرده‌ایم.
 
جانشین فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی در خصوص وجود تهدید امنیت پرواز‌ها در ایام فتنه 88 نیز بیان داشت: در آن ایام پاسداران سپاه حفاظت هواپیمایی آماده مقابله با هر نوع اقدام ضدانقلاب در تهدید امنیت پرواز‌ها بودند و میزان آمادگی‌ها به حدی بود که کسی جرات اقدامی به ناامن سازی نکرد و بدین ترتیب هیچ مورد تهدیدی را آن ایام شاهد نبودیم.
 
این نکته هم قابل ذکر است که تمام این موفقیت‌ها در حالی به دست آمده که تا پیش از آن سپاه هیچ گونه تجربه و سابقه قبلی از این گونه اقدامات حفاظتی نداشت و آن ایام فقط بواسطه داشتن ایمان، تعهد، ایثار و شهادت طلبی بود که باعث شد سپاه به نیروی حفاظتی قدرتمندی در حفاظت از هواپیما‌ها تبدیل شود به نحوی که سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری (ایکائو) از اقدامات حفاظتی سپاه به شایستگی ذکر کرده و حتی برخی از کشور‌ها به سپاه حفاظت هواپیمایی، لقب «گارد آهنین» داده‌اند.
 
گزارش از رحیم محمدی

انتهای پیام/ 231
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار