روسیه: نقش غرب در سوریه، برخلاف ادعای آن‌ها غیرسازنده بود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با تاکید بر این که برخلاف ادعای مبارزه با تروریسم، نقش غرب در سوریه کاملا غیرسازنده بود، «کنگره گفت‌وگو‌های ملی سوریه» را فرصت تاریخی برای بازسازی سوریه نامید.
کد خبر: ۲۷۲۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵ - 29December 2017

روسیه: نقش غرب در سوریه، برخلاف ادعای آن‌ها غیرسازنده بود

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از خبرگزاری «تاس»، «ماریا زاخاروا» سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه در آخرین کنفرانس خبری خود در سال ۲۰۱۷ که روز پنج شنبه انجام شد، گفت، اقدامات غیرسازنده کشور‌های غربی و برخی کشور‌های خاورمیانه در سوریه، با ادعای آن‌ها در حمایت از مبارزه با تروریسم، اصلا همخوانی ندارد.

زاخاروا در پاسخ به سئوالی در مورد این واقعیت که تروریست‌های داعشی در پایگاه آمریکایی‌ها آموزش دیده‌اند، در حالیکه واشنگتن شعار مبارزه با تروریسم را سر می‌دهد، گفت: «بعد از پایان عملیات نظامی روسیه در سوریه، اکنون در پاریس گفته می‌شوند که آن‌ها داعش را در سوریه نابود کرده‌اند، در واشنگتن می‌گویند که بر داعش پیروز شده‌اند، در حالیکه آن چه در سوریه رخ داده، کاملا مغایر با چنین ادعا‌هایی است.»

لزوم شرکت همه نیرو‌های سوری در کنگره سوچی

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین از تمامی نیرو‌های سوری، از جمله دولت و مخالفان داخلی و خارجی درخواست نمود تا از امکان بوجود آمده برای شرکت در کنگره گفت‌وگو‌های ملی سوریه برای بازسازی سوریه به درستی استفاده کنند.

وی گفت: «از همین لحظه باید به فکر بازسازی سوریه بود، قبل از آن که گروه‌های مسلح جدیدی شکل بگیرند. اکنون باید از همه امکانات استفاده کرد، همه نیرو‌ها در کنگره گفت‌وگو‌های ملی سوریه در سوچی شرکت کرده و از این موقعیت برای مطرح کردن اتهامات بی‌پایه و اساس و بحث و جدل استفاده نکنند. این کنگره فرصتی تاریخی برای همه مردم سوریه است و این کشور به چنین عرصه‌ای نیاز دارد تا صحنه‌های جهنمی رخ داده طی چند سال گذشته در سوریه، دیگر تکرار نشوند.»

انتقاد از سیاست تهاجمی واشنگتن علیه مسکو

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین در تفسیر مقاله اخیر «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در روزنامه نیویورک تایمز در مورد امکان توسعه روابط با روسیه گفت، برقراری روابط تجاری عادی (business as usual) با آمریکا تا زمانی که واشنگتن سیاستی تهاجمی را در قبال مسکو در پیش گرفته و املاک دیپلماتیک روسیه را به این کشور بازنگردانده، غیرممکن خواهد بود.

این دیپلمات روس با یادآوری این که لحن اظهارات وزیر خارجه آمریکا در این مقاله بسیار متناقض است، افزود، شاید انگیزه اصلی برای نوشتن چنین مقاله بلند و بالایی، ترس از افزایش نفوذ مسکو و پکن در عرصه بین‌المللی باشد. زاخاروا یادآور شد: «مسلما ما نیز از وضعیت کنونی در روابط روسیه و آمریکا رضایت نداریم، ولی مقصر مشکلات کنونی مسکو نبوده و اقدامات طرف آمریکایی مسبب این وضعیت شده است.»

انتهای پیام/ 181

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار