در مراسم رونمایی از سند نقض حقوق بشر در فرانسه مطرح شد؛

دلیل سکوت غربی‌ها در قبال فجایع انسانی در یمن/ اظهارات حقوق بشری فرانسوی‌ها با عملکرد آن‌ها تناقض دارد

مراسم رونمایی از سند نقض حقوق بشر در فرانسه با حضور کارشناسان و پژوهشگران عرصه بین‌الملل در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.
کد خبر: ۲۷۲۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴ - 01January 2018

دلیل سکوت غربی‌ها در قبال فجایع انسانی در یمن/ اظهارات حقوق بشری فرانسوی‌ها با عملکرد آن‌ها تناقض داردبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، مراسم رونمایی از سند نقض حقوق بشر در فرانسه با حضور کارشناسان و پژوهشگران عرصه بین‌الملل در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

در این مراسم، سید محمدعلی حسینی مدیرکل اروپا و آمریکای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با تأکید بر اهمیت ناکام گذاشتن استفاده دولت‌ها و جریانات غربی از مسأله حقوق بشر، اظهار داشت: برای ارتقای وضعیت حقوق بشر در جهان، باید توازن و تعامل هدفمند میان تمام طرف‌های مدعی حقوق بشر صورت بگیرد.

حسینی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت قابل توجه انقلاب اسلامی و هویت ملت ایران در تقابل با دولت‌های غربی مدعی حقوق بشر، خصوصا فرانسه، خاطرنشان کرد: با وجود برخی تغییرات در رویکردهای طرفین، هنوز هم بسیاری از مسائل میان ایران و کشورهای غربی مانند فرانسه حل نشده باقی مانده است که توان نظامی ایران، مردم‌سالاری، نقش‌آفرینی‌های منطقه‌ای، حمایت از مستضعفان جهان و بویژه موضوع حقوق بشر از آن جمله هستند.

مدیرکل اروپا و آمریکای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دلیل اختلاف میان این و غرب بر سر موضوع حقوق بشر را تمرکز و تلاش غرب برای گسترش و تحمیل ارزش‌ها و سبک زندگی مورد نظر خود عنوان کرد و افزود: با وجود فعالیت‌های پژوهشی و علمی گسترده در حوزه، دانشگاه و دیگر مراکز مهم در زمینه‌های مختلف، موضوع حقوق بشر همچنان در این میان مورد غفلت واقع شده است و تنها اقدام در مورد آن، واکنش‌های مقامات رسمی کشورمان پس از انتشار گزارش‌های حقوق بشری سازمان ملل در مورد ایران است.

حسینی در ادامه به موضوع حقوق بشر و جایگاه آن در فرانسه پرداخت و گفت: با وجود مسلمان بودن 10 درصد از جمعیت فرانسه، شاهد تبعیض گسترده‌ای علیه آنان و دیگر اقلیت‌های نژادی و دینی در این کشور هستیم و این در حالی است که فرانسه علاوه بر ادعای حمایت از حقوق بشر، تلاش می‌کند تعریف خود از حقوق بشر را بر دیگر کشورها نیز تحمیل کند.

وی همچنین ضمن اشاره به حمایت دولت فرانسه از سازمان منافقین، از ابعاد پشت پرده سکوت این کشور و هم‌پیمانان آن در مورد فجایع انسانی در یمن صحبت و تأکید کرد: دلیل اصلی سکوت این کشورها در قبال فجایع انسانی در یمن، عراق و سوریه، حمایت پشت پرده از این اقدامات است.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه حمایت فرانسه از جنایات رژیم سعودی در عرصه بین‌الملل را یکی از مصادیق سیاست‌های حقوق بشری دوگانه پاریس برشمرد و خاطرنشان کرد: با وجود اعلام نام رژیم سعودی به عنوان یکی از ناقضان حقوق کودکان در سازمان ملل، دولت‌هایی مانند فرانسه به دبیرکل این سازمان فشار آوردند تا جایی که ناگزیر از خارج کردن نام رژیم سعودی از این لیست سیاه شود.

حسینی دلیل حضور ایران در سازمان ملل، با وجود کارشکنی‌های گسترده طرف‌های صاحب نفوذ در این سازمان، را رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده حداکثری از چنین تریبون‌هایی برای دفاع از مواضع نظام جمهوری اسلامی در عرصه بین‌‌‌الملل عنوان کرد.

وی در پایان صحبت‌های خود، با اشاره به جایگاه قوه قضاییه در تبیین ابعاد حقوق بشر اسلامی در عرصه بین‌الملل، بر انتشار مبانی حقوق بشر اسلامی در جهان تأکید کرد.

در ادامه مراسم، اسماعیلی فرد رایزن حقوقی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه با رد دیدگاه‌های آرمانی برخی افراد در مورد غرب، به تجربه شخصی خود در این مورد اشاره کرد و بیان داشت: با وجود این که من از ولیچر استفاده می‌کنم اما زمانی که یک روز در فرانسه سوار اتوبوس شدم هیچ کس حاضر نشد برای من در اتوبوس جا باز کند!

وی انقلاب فرانسه را منشأ تحولات جدید در این کشور، خصوصا بیانیه فرانسوی حقوق بشر در سال 1889 و سپس بیانیه جهانی آن در سال 1948، دانست و گفت: انقلاب فرانسه به دلیل نزدیک بودن کلیسا و پادشاه در دوران قدیم در غرب، دین و استبداد را در یک جایگاه می‌بیند؛ اما زمانی که من با شخصیت‌ها علمی و فرهنگی فرانسه صحبت و آنان را از نقش اسلام و تشیع در رسیدن ملت به آزادی، آگاه می‌کردم، بسیار تعجب می‌کردند.

رایزن حقوقی ایران در فرانسه با اشاره به تناقض اظهارات حقوق بشری مقامات فرانسوی با عملکرد آنان، خاطر نشان کرد: هنوز هم سیاه‌پوستان ساکن در فرانسه و کشورهای فرانسوی زبان، از کلمه «ارباب» برای خطاب کردن سفیدپوست‌ها در این کشورها استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به موقعیت ممتاز گرایش به اسلام در فرانسه پیش از حوادث 11 سپتامبر تأکید کرد: شرایط پس از 11 سپتامبر و پس از آن، ظهور گروهک‌های تکفیری مانند داعش برای مسلمانان سخت شده است به گونه‌ای که نهضت گرایش به اسلام به حرکت ضد اسلام در این کشور تبدیل شده است.

اسماعیلی‌فرد ضمن اشاره به تجربه تاریخی فرانسه با مذهب شیعی و مباحثات هانری کربن فیلسوف و شرق‌شناس فرانسوی، خاطرنشان کرد: فرانسوی‌ها پس از دیدن ظرفیت و قدرت اسلام مترقی شیعی، تصمیم گرفتند که دست اندیشه‌های وهابی برای گسترش و جلوگیری از نشر مذهب اهل بیت (ع) در این کشور و مناطق همجوار آن باز بگذارند. به همین دلیل اکنون در بلژیک 50 مسجد وجود دارد که فعالیت همه آن‌ها در راستای تبلیغ اندیشه تکفیری وهابیت است.

رایزن حقوقی ایران در فرانسه ضمن اشاره به موضوع قانون ازدواج همجنس‌گرایان، که اخیرا در این کشور تصویب شد، افزود: نهادهای مدافع حقوق خانواده در فرانسه به شدت با این موضوع مقابله کردند اما چون سیاست از احزاب قدرتمند در فرانسه در راستای گسترش فساد است، این احزاب با مداخله و اعمال فشار خود، این موضوع را تبدیل به یک اقدام مجاز در قانون فرانسه کردند.

وی همچنین بیان داشت: برخلاف ادعای مقامات فرانسوی، سند 1905 و تعهد کلیسا به دولت مبنی بر عدم دخالت این نهاد دینی در سیاست، نشان می‌دهد که سیاست‌مداران فرانسوی حتی در تعیین نوع بینش دینی مردم فرانسه نیز دخالت می‌کنند.

اسماعیلی‌فرد به تجربه فعالیت فرهنگی خود در فرانسه اشاره کرد و افزود: یکی از جوانان مشتاق شناخت دین در فرانسه، با راهنمایی من انجمنی تحت عنوان «بازگشت به اخلاق» راه انداخت؛ اما اشخاص صاحب نفوذ در فرانسه با تهدید این جوان، به وی گفتند که اگر دست از ارتباط با این فرد ایرانی برنداری، علاوه بر قطع حمایت‌های قانونی از تو، از حضورت در سفرهای بین‌المللی گروه‌های حقوق بشری نیز جلوگیری خواهیم کرد.

سخنران بعدی مراسم، قائدی مدیرکل امور حقوق بشر وزارت امور خارجه بود. وی با اشاره به ضرورت شناخت حقوق بشر به عنوان پدیده‌ای دارای موضوعیت در اسلام، دلیل سیاست دوگانه غرب در موضوع حقوق بشر را منافع سیاسی و اقتصادی کشورهای غربی در نقاط مختلف جهان عنوان و تأکید کرد: مقامات دولت فرانسه به طور صریح و در گفت‌وگو با خبرنگاران بین‌المللی، از صحبت کردن در نقد جنایات رژیم سعودی در یمن امتناع کرده‌اند.

این مقام دیپلماتیک با اشاره به تلاش کشورهای مدعی حقوق بشر برای کشاندن مخالفان بین‌المللی خود به شورای امنیت و مطرح کردن پرونده آنان ذیل بند 7 منشور ملل متحد و در نتیجه استفاده از اقدامات امنیتی علیه آنان، میانمار را یکی از اسناد زنده دوگانگی معیارهای حقوق بشری غرب برشمرد و گفت: آنگ سان سوچی در حالی برنده جایزه صلح نوبل شده است که با سکوت خود، نسل‌کشی مسلمانان در این کشور را تأیید می‌کند.

وی مهم‌ترین ظرفیت موجود در جمهوری اسلامی برای مقابله با تبلیغات رسانه‌ای غرب علیه وضعیت حقوق بشر در ایران و جهان اسلام را نشان دادن جنایات داعش و همزمان ارائه مفاهیم اهل بیت (ع) به عنوان قوی‌ترین آلترناتیو و جریان متقابل در برابر این گروهک برشمرد و با اشاره به شدت پیدا کردن اوضاع پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، تأکید کرد: آمریکا در حالی به دنبال خارج کردن رژیم صهیونیستی از بحث‌های جاری در مورد محکومیت این رژیم در سازمان ملل است که مدام سعی بر کشاندن ایران، سوریه و کره شمالی به جلسات شورای امنیت دارد.

مدیرکل امور حقوق بشر وزارت امور خارجه با اشاره به تشابه دیدگاه آمریکا و اتحادیه اروپا در زمینه مسائل حقوق بشری در ایران، به آغاز مذاکره با این نهاد بین‌المللی، پس از تأیید سران ارشد نظام، اشاره کرد و افزود: ما طی جلسات مشترک تنوانستیم با گوشزد کردن موارد گسترده نقض حقوق بشر در کشورهای اروپایی، پاسخ محکم و مناسبی به اظهارات مقامات آنان علیه وضع حقوق بشر در ایران بدهیم.

در پایان این مراسم نیز عباسی، مدیر مرکز حقوق بشر ایران، به دلایل انتخاب فرانسه به عنوان کشور مورد تحقیق در ارائه سند نقض حقوق بشر اشاره و خاطرنشان کرد: ضدیت فرانسه با اسلام و مذهب تشیع، علاوه بر مواضع خصمانه آن علیه ملت ایران طی حوادث انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، در کنار موضوع ارسال خون‌های آلوده به ایران و حمایت از گروهک منافقین، همزمان با اعمال تحریم‌های اقتصادی، مهم‌ترین دلایل این کشور به عنوان موضوع این نسخه از سند نقض حقوق بشر در کشورهای غربی است.

پس از سخنان مدیر مرکز حقوق بشر ایران، از سند نقض حقوق بشر در فرانسه، که به 3 زبان فارسی، انگلیسی و فرانسوی جمع‌آوری و تدوین شده است، رونمایی شد.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها