هشتمین جشنواره عمار درباره مدافعان حرم چه می‌گوید؟

هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار امسال با آثار متعددی از فیلمسازان جوان از جمله موضوع جذاب این سال‌ها یعنی جنگ سوریه و عراق و مدافعان حرم آغاز به کار کرده است، تا تولیدات این حوزه را طی یک سال برای عموم مخاطبان خود اکران کند.
کد خبر: ۲۷۲۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵ - 02January 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، هشتمین دوره جشنواره فیلم عمار در حالی هفته گذشته آغاز به کار کرد که طی این سال‌ها فیلمسازان جوان با پرداختن به موضوعاتی نو و نگاهی تازه، توانسته اند افق های روشنی را در ساخت آثاری قابل قبول به عموم مخاطبان عرضه کنند. دوره اول این جشنواره سال 89 و در سالگرد حماسه 9 دی در کشور برگزار شد که توانست در سال‌های بعد، هنرمندان بیشتری را وارد عرصه تولید آثار با هدف ورود به فضای فرهنگی انقلابی کند. فیلم‌ها  پس از حضور رقابتی در جشنواره، طی یک سال در نقاط مختلف کشور و در شهرها و روستاها به نمایش درمی‌آیند.

طی سال های اخیر که موضوع جنگ های نیابتی و ظهور پدیده های تروریستی همچون داعش و جبهه النصره در برخی کشورهای منطقه مطرح شد، هنرمندان داخلی زیادی به آثار و پیامدهای این جریانات پرداختند، قربانیان جنگ، چگونگی شکل گیری جریانات تروریستی، پدید آمدن جنبش های مقاومت در برابر گروه های تروریستی و شهدا و حماسه سازان این عرصه از جمله موضوعاتی بود که در قالب فیلم و نوشته تولید شد. بسیاری از تولیدات این عرصه به دست فیلمسازان جوانی بود که جشنواره عمار را بستر ارائه آثار خود قرار دادند.

امسال نیز چندین اثر با موضوع جنگ های سوریه و عراق به جشنواره مردمی عمار آمده است، برخی از این آثار به رویدادهای جنگ در منطقه پرداخته است و برخی دیگر سوژه های مرتبط با جنگ را دنبال می کند. از این منظر به آثار راه یافته در هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با موضوع جنگ سوریه و عراق نگاهی انداخته‌ایم.

رمزگشایی «راز حلب»

ناصر نادری کارگردان مستند راز حلب است، این مستند در موسسه روایت فتح تهیه شده و اجرای طرح را خانه مستند انقلاب اسلامی به عهده دارد. این مستند 50 دقیقه ای به ماجرای آزادسازی حلب و اتفاقات این شهر اشاره دارد. کار تصویربرداری اثر از دو ماه پیش از آزادسازی حلب آغاز شد و در اثنای آن از آزادسازی دو شهرک شیعه نشین «نبل» و «الزهرا» نیز صحبت شده است. حسن شمشادی خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی راوی این مستند است.

آزادی موصل از زبان فرمانده عراقی

یونس راشدی، کارگردان و مستندساز اهوازی است که با دو مستند امسال در هشتمین جشنواره عمار حضور یافته است. «نبرد آزادسازی موصل» یکی از مستندهای راشدی به ماجرای آزادسازی شهر موصل عراق پرداخته و تمامی مراحل آزادسازی این شهر را به تصویر کشیده است.

راشدی برای تهیه این مستند به عراق سفر کرده است و در شهر نجف با یکی از فرماندهان عراقی به نام «شیخ کریم خاقانی» آشنا شده و سپس صحبت های این فرمانده را از زبان وی به تصویر کشیده است.

هشتمین جشنواره عمار از مدافعان حرم چه می‌گوید؟

«زینب» راوی پدر شهید خود می شود

حضور نیروهای غیر ایرانی در جنگ سوریه موضوعی است که در این سال ها مورد توجه بسیاری از اصحاب رسانه قرار گرفته است هرچند که تولیدات زیادی از مستند و فیلم گرفته تا گزارش ها و مصاحبه های مطبوعاتی متعددی به این موضوعات و شهدای غیر ایرانی مدافع حرم پرداخته ولی حجم سوژه های ناب و ماجراهای پیش آمده در جریان جنگ شش ساله سوریه اجازه بازگو کردن همه زوایای حضور نیروهای غیر ایرانی و شجاعت و دلاوری های آنان در صحنه نبرد نداده است. 

رزمندگانی که به عنوان مهاجر سال های زیادی است در ایران ساکن هستند در قالب لشکر فاطمیون شامل رزمنده های افغانستانی و تیپ زینبیون شامل رزمندگان پاکستانی به سوریه اعزام شدند. فیلم «زینب» ماجرای زندگی شهید  «محمد محسنی» از شهدای لشکر فاطمیون است که در شهر ساوه سکونت داشت و پس از حضور در جبهه سوریه به شهادت رسید. زندگی این شهید توسط زینب دخترش روایت می شود. تولید مستند 23 دقیقه‌ای زینب از سال 94 آغاز شد و امسال در جشنواره مردمی فیلم عمار حضور یافته است.

هشتمین جشنواره عمار از مدافعان حرم چه می‌گوید؟

عدیل پاکستانی موضوع فیلم جدید اردستانی

محسن اردستانی از فیلمسازان فعال و انقلابی عرصه مستند سازی است که سال گذشته توانست جایزه ویژه دستکش ننه عصمت را از آن خود کند. مستندهای اردستانی درباره جنگ سوریه از اولین مستندات در این حوزه بوده است. کرار، فاتحان فردا، معلم، تک تیراندازان زینب (س)، در حصار از جمله آثار او در موضوع جنگ سوریه و مدافعان حرم پیش از تولید و به نمایش درآمده است.

این فیلم ساز جوان امسال با مستند «عاشقان ایستاده می میرند» به جشنواره عمار آمد. این فیلم درباره یکی از شهدای پاکستانی تیپ زینبیون به نام «عدیل حسینی» است. در فیلم ضمن پرداختن به آزادسازی دو شهرک شیعه نشین نبل و الزهرا به شهید مصطفی صدرزاده معروف به سیدابراهیم از شهدای ایرانی لشکر فاطمیون نیز اشاره شده است.

هشتمین جشنواره عمار از مدافعان حرم چه می‌گوید؟

«داریا» روایت خبرنگاران از یک شهر

مستند «داریا» در 26 دقیقه به سفرنامه گروهی از خبرنگاران به سوریه می پردازد که پیش از شروع جنگ در سوریه به شهر داریا واقع در ریف جنوبی دمشق سفر کرده اند. این گروه به قصد زیارت حضرت سکینه (س) چند ماه پس از آزادسازی اولیه داریا عازم این شهر می شوند.

این مستند در 26 دقیقه به کارگردانی محمدحسین رضایی و تهیه کنندگی محمدحسین همتی نژاد در این دوره از جشنواره مردمی فیلم عمار به نمایش درخواهد آمد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار