بیانیه ادار‌ه‌کل حفظ آثار دفاع مقدس قم؛

۱۹ دی گل سرسبد پیروزی، بصیرت و میثاق است

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با صدور بیانیه‌ای به مناسبت فرارسیدن ۱۹ دی‌ماه، این روز حماسی را گل سرسبد نماد‌های پیروزی، بصیرت، استقامت و میثاق خواند.
کد خبر: ۲۷۳۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲ - 09January 2018

۱۹ دی گل سرسبد پیروزی، بصیرت و میثاق استبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از قم، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم به مناسبت فرارسیدن سالروز قیام ۱۹ دی بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

سالروز قیام تاریخی مردم قم در ۱۹ دی‌ ۱۳۵۶، سالروز عملیات «کربلای پنج»، ایام باشکوه دهه بصیرت و تجدید میثاق هر ساله مردم انقلابی و ولایت‌مدار قم با رهبر معظم انقلاب، ۱۹ دی را به نماد ماندگار و گل سرسبد استقامت، بصیرت، پیروزی و میثاق برای قم، حرم کریمه اهل بیت (س) و پایتخت انقلاب اسلامی تبدیل کرده است.

این بیانیه افزوده است: در یوم الله ۱۹ دی سال ۵۶، مردم قم در اعتراض به شراره‌های آتش توهین به ساحت مقدس امام خمینی (ره) که از ستون یک روزنامه در ۱۷ دی همان سال برخاسته بود، به پا خاستند و با پیشگامی علما و مراجع عظام، اعتراض انقلابی خود به رژیم منحوس طاغوت و پشتیبانی قاطع خویش از حضرت امام خمینی (ره) را با خون خویش نشان داده و در این راه شهدای والامقامی را تقدیم اسلام نمودند؛ شهیدانی که خون پاک آنان موجب استمرار قیام‌های مردمی در سایر استان‌ها و نهایتاً پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در بهمن ۵۷ گردید.

بیانیه مزبور با اشاره به ایام دهه بصیرت تأکید می‌کند: حال و هوای دهه بصیرت امسال از نهم تا ۱۹ دی ماه، معطر به عطر حضور انقلابی و هوشیارانه مردم عزیز سراسر کشورمان در راهپیمایی‌ها و اعلام انزجار قاطع از اقدام ننگین فتنه گران، آشوب‌گران و اغتشاش‌طلبانی بود که با حمایت روشن و صریح، استکبار جهانی و سوء استفاده از مطالبات اقتصادی مردم، دست به توهین به مقدسات اسلام و نظام اسلامی زدند.

این بیانیه در ادامه تاکید کرده است: این ایام بعد از حماسه ۹ دی سال ۸۸، یک‌بار دیگر، نشان داد که خروش انقلابی و حضور دشمن شکن مردم ولایت‌مدار و همیشه در صحنه، اکسیر حیات بخشی است که نظام اسلامی، ولایت و آرمان‌های خون شهدا را از گزند هر آفت و تهدید و توطئه‌ای حفظ و حراست خواهد کرد، ضمن این‌که ایام دهه بصیرت امسال، همچنین شاهد برگزاری نخستین کنگره یک هزار شهید روحانی استان قم بود که معنویت و بُعد حماسی این ایام را در بزرگداشت یاد و خاطره شهدای روحانیت از پیروزی انقلاب و پس از آن تا دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم، در سرتاسر استان دوچندان نمود.

فراز دیگری از بیانیه اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم عنوان کرده است: دیدار هرساله مردم ولایت‌مدار قم با رهبر معظم انقلاب، سومین حماسه بزرگ ۱۹ دی قم است که در بزرگداشت قیام و شهدای روز ۱۹ دی ۵۶ برگزار می‌شود؛ دیداری که پس از ماه‌ها انتظار عاشقان، در چنین روزی صورت می‌گیرد تا کلام نورانی و راه‌گشا و بصیرت‌افزای مقام عظمای ولایت را که امیدبخش چشم انتظاران و گره‌گشای معضلات فرهنگی و اقتصادی و... جامعه خواهد بود، به گوش جان نیوشند.

این بیانیه همچنین با اشاره به این‌که ۱۹ دی سال‌روز آغاز عملیات «کربلای پنج» است، یادآور شده است: در ساعت ۲ بامداد چنین روزی در سال ۱۳۶۵، عملیات کربلای پنج، به عنوان بزرگ‌ترین، گسترده‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات دوران دفاع مقدس، به زیبایی، جلوه باشکوه همدلی و مقاومت و پیروزی را به نمایش گذاشت و دشمن بعثی را که سرمست از پیروزی در عملیات کربلای چهار در اوایل دی‌ماه بود، زمین‌گیر کرد؛ رزمندگان اسلام پس از چند روز، مجدداً قوای خود را مهیا و بازسازی نمودند و تا آن سوی شلمچه و پشت دروازه‌های بصره پیشروی کرده و کارشناسان نظامی دنیا را در حیرت فرو بردند.

این بیانیه تصریح کرده است: دشمن بعثی پس از پایان عملیات کربلای چهار، تبلیغات گسترده‌ای را با عنوان شکست آن عملیات آغاز کرده بود و با تشدید حملات هوایی و ادامه جنگ شهر‌ها و تلاش برای بازپس گیری فاو، سعی می‌کرد موازنه قوا را به طور کامل به نفع خود تغییر دهد؛ لذا بلافاصله فرماندهان نیرو‌های مسلح به‌خصوص سپاه، پس از عدم توفیق در دستیابی به اهداف مورد نظر در عملیات کربلای چهار، بر آن شدند تا به سرعت عملیات دیگری را در همان منطقه طراحی و اجرا کنند، زیرا شناسایی‌ها و آماده‌سازی منطقه انجام شده بود و عمده نیرو‌ها و تجهیزات هنوز دست نخورده و پای کار بودند، ضمن آن‌که دشمن هم تصور می‌کرد که جمهوری اسلامی در کوتاه مدت قادر به انجام عملیات بزرگی در این منطقه نخواهد بود؛ بنابراین اجرای عملیات، قطعاً غافل‌گیری دشمن را در پی داشت.

در ادامه بیانیه اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با اشاره به این‌که عبور از استحکامات گسترده و موانع پیچیده ایذایی دشمن بعثی در منطقه عملیاتی کربلای پنج نشان داد که رزمندگان اسلام با اتکال به قدرت لایزال الهی همواره در انجام تکلیف، پیشرو و ثابت قدم هستند، عنوان شده است: امثال همین سرمایه‌ها و آموزه‌های عاشورایی و گران‌مایه دفاع مقدس است که در پرتو رهبری‌های رهبر عزیز انقلاب و فرماندهی معظم کل قوا، پرچم سربلندی و سرافرازی نظامی اسلامی را تا رسیدن به صبح ظفر به اهتزاز در می‌آورد.

در پایان این بیانیه آمده است: در سی و یکمین سالروز عملیات کربلای پنج، یاد و خاطره شهدای استان قم به‌خصوص فرماندهان شهید یگان‌های لشکر ۱۷ امام علی بن ابی طالب (ع)، شهیدان والامقام «احمد کریمی»، «جواد عابدی»، «علی اسکندری»، «محمدحسن الله داد»، «کاوه نبیری»، «سیدنظام جلالی»، «سید مهدی موسوی» و دیگر شهدای عزیز و همچنین چهلمین سالگرد شهدای ۱۹ دی ۵۶ شهیدان «حسن کلهر»، «سلیمان زرین‌نعل»، «حسین قاسمیان»، «غلامرضا همرامی» و «حیدررضایی» و... را گرامی می‌داریم و به ارواح مطهر آنان درود می‌فرستیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها