مجتبی آقایی در نشستی خبری:

تابلوی «شهدا» برترین اثر سال گذشته/ ۲۶ استان کشور در جشنواره تجسمی حضور خواهند داشت

دبیر کل دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: امسال این جشنواره برای نخستین بار همزمان در ۲۶ استان کشور برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۷۳۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰ - 09January 2018

تابلوی «شهدا» برترین اثر سال گذشته/ ۲۶ استان کشور در جشنواره تجسمی حضور خواهند داشتبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری دهمین دوره جشنواره تجسمی فجر صبح امروز (سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه) با حضور مجتبی آقایی دبیر کل جشنواره و جمشید حقیقت‌شناس دبیر هنری آن، در موزه هنر‌های معاصر برگزار شد.

آقایی در این نشست با بیان اینکه جشنواره تجسمی فجر یک جریان جوان است، اظهار داشت: امسال با برگزاری دهمین دوره این اتفاق، خودمان را برای ورود به دهه دوم جشنواره تجسمی آماده می‌کنیم. این دوره نیز رویکرد دوره هشتم و نهم را پی می‌گیرد و از قابلیت‌های تجسمی در عرصه ملی و جهانی استفاده می‌کند.

وی افزود: در طول سال، جشنواره‌های تجسمی مختلفی برگزار می‌شود، اما این جشنواره عرصه را برای حضور ظرفیت‌های گوناگون باز می‌کند. شورای هنری این جشنواره امسال شامل ۱۰ نفر از هنرمندان رشته‌های مختلف تجسمی بود تا با نگاه بین رشته‌ای ارتباطات خوبی را ایجاد کنند.

آقایی عنوان کرد: سنت پاسداشت و تجلیل از شخصیت‌هایی که به توسعه هنر تجسمی کمک کرده اند شامل رسانه‌های برتر و نگارخانه‌های برتر نیز از برنامه‌های امسال است؛ همچنین از سوم تا ششم بهمن ماه نمایشگاه‌های استانی آغاز به کار می‌کنند که افتتاحیه مرکزی جشنواره نیز روز سوم بهمن ماه در موسسه صبا خواهد بود.

دبیر جشنواره تجسمی خاطرنشان کرد: آثار چهره‌های سرشناس رشته تجسمی در ۱۰ دوره گذشته در موزه فلسطین نمایش داده می‌شود. مشارکت برخی از نگارخانه‌های تهران برای معرفی نگارخانه خود و هنرمندانشان از اتفاقات دیگر جشنواره امسال خواهد بود.

وی درباره رویکرد بخش بین الملل این جشنواره اضافه کرد: امسال انرژی بیشتری را برای اجرای بخش بین المللی جشنواره گذاشته ایم. همچنین تلاش کردیم تا ۲۶ استان با معرفی هنرمندان شاخص خود به برگزاری نمایشگاه‌ها و روز هنر تجسمی همان استان بپردازند که جشن هنر ملی تلقی خواهد شد لذا این اتفاق تجربه‌ای برای هنر‌های تجسمی در استان‌ها خواهد بود.

وی همچنین گفت: فرهنگسرای نیاوران دهم بهمن ماه آثار هنرمندان و نام‌آوران بین المللی را نمایش می‌دهد که با کمک انجمن‌های تخصصی صورت می‌گیرد. کشور‌های مکزیک، روسیه، یونان، ترکیه، افغانستان، سوریه و تاجیکستان نیز در بخش بین الملل حضور دارند.

دبیر این جشنواره اعلام کرد: یک هزار و ۶۴۰ اثر در بخش فراخوان به جشنواره رسیده است که انرژی زیادی صرف بررسی آن‌ها شد. به دلیل نداشتن مرکز رصد فعالیت‌های هنری آثار هنرمندان جوان و گمنام دیده نمی‌شد که برای همین منظور تدابیری را پیشنهاد کرده ایم.

آقایی عدم وجود مکانی برای نمایش آثار تجسمی را مشکل اساسی هنرمندان این حوزه دانست و گفت: جشنواره تجسمی کاخ ندارد در صورتی که نیاز اساسی هنر‌های تجسمی، داشتن مکانی برای نمایش است. ما در سینما نهاد‌های خیلی خوبی مانند فارابی و خانه سینما داریم. تئاتر نیز خانه و اداره کل دارد، در موسیقی هم انجمن و خانه موسیقی وجود دارد، اما هنر‌های تجسمی خانه ندارد. تجسمی یک ظرفیت بزرگ است که می‌تواند پذیرای ظرفیت‌های تجسمی کشور باشد.

وی ادامه داد: بعد از جشنواره هفتم تم و عنوان را حذف کردیم، چون وقتی جشنواره‌ای موضوع محور شد، سفارش جشنواره‌ای به هنرمند تلقی می‌شود. در صورتی که ما بر این باوریم که هنرمندان حسگر‌های بیدار جامعه اند. آثار سال گذشته حاصل یک روند طبیعی از برآیند جامعه بود که در برگیرنده موضوعاتی مثل شهادت بود. تابلوی شهدا سال گذشته رتبه اول را گرفت. این اثر کاملا به لحاظ هنری با آن برخورد شد و به لحاظ مضمون نیز قوی بود. در حوزه ایثار و مقاومت آثار زیادی وجود داشت که اگر با ظرفیت‌های هنری پیوند بخورد در رقابت هنرمندانه قرار می‌گیرد.

وی با توصیه‌ای به هنرمندان برای پرداختن به موضوعاتی، چون امیدبخشی در جامعه تاکید کرد: امسال نیز آثار متعددی در این باره به جشنواره رسیده است که بدون سفارش توسط هنرمندان ارسال شده است. البته هنرمندان نباید به دل نگرانی و سیاهی محض بپردازند. چون قطعا نگاه‌های امیدوارکننده برای ارائه به جامعه لازم است.

آقایی بر ضرورت ایجاد تغییر در عنوان «تجسمی» اشاره کرد و گفت: لازم است عنوان جشنواره از تجسمی به چیزی مانند «هنری» تغییر پیدا کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار