هانی‌زاده درگفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

احتمال بروز جنگ منطقه‌ای در شمال سوریه/ برنامه آمریکا برای دوران پسا داعش سوریه

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند بحران جدیدی در سوریه ایجاد کنند، گفت: حضور نیروهای نظامی آمریکا در شمال سوریه و درگیری نیرو‌های کرد سوریه با نیروهای ارتش ترکیه احتمال بروز جنگ منطقه‌ای در شمال سوریه را شدت بخشیده است.
کد خبر: ۲۷۴۶۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱ - 20January 2018

احتمال بروز جنگ منطقه‌ای در شمال سوریه/ برنامه آمریکا برای دوران پسا داعش سوریهحسن هانی‌زاده در خصوص افزایش حضور نظامی آمریکا در سوریه و پیامد‌های آن برای منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس اظهار داشت: آمریکا بعد از شکست داعش در «دیرالزور» و «آلبوکمال» احساس کرده است که نتوانسته به اهداف خود مبنی بر سرنگونی حکومت مشروع سوریه و تجزیه این کشور دست پیدا کند؛ لذا آن‌ها اقدام به اعزام بیش از ۲ هزار تفنگدار دریایی به سمت رقه و ادلب کردند تا با استفاده از آن‌ها یگان‌های مدافع خلق کرد را در قالب یک نیروی ۳۰ هزار نفری سازمان‌دهی کنند.

وی گفت: آموزش این نیرو‌ها از ۲ ماه پیش توسط افسران آمریکایی در اطراف «ادلب»، «عفرین»، «منبج» و «عین‌العرب» آغاز شد. آمریکایی‌ها مدعی هستند که استقرار این نیروها در مرز‌های شمال سوریه در چارچوب تامین امنیت مرز‌های این کشور سازماندهی شده است؛ این درحالی است که ترکیه به شدت نسبت به حضور یگان‌های مدافع خلق کرد در نزدیکی مرز‌های خود نگران شده است.

هانی‌زاده تصریح کرد: در جریان دیدار فرماندهان ارتش ترکیه و آمریکا در بروکسل مشخص شد که دیدگاه‌های این دو کشور پیرامون کرد‌های سوریه بسیار شکاف دارد، به همین دلیل ترکیه ۲ گردان کماندویی خود را با پشتیبانی هوایی به منطقه ادلب اعزام کرد تا مانع حضور نیرو‌های خلق کرد سوریه در مرز ترکیه شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه دولت رجب طیب اردوغان معتقد است آمریکا در دوران پساداعش تلاش می‌کند یک دولت خودمختار کرد در شمال سوریه تشکیل دهد، گفت: تشکیل دولت خود مختار کرد در شمال سوریه امنیت ملی ترکیه را تهدید می‌کند. به همین دلیل سوریه وارد مرحله جدیدی از درگیری میان بازیگران بحران این کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی همواره مناطق نظامی سوریه را در عمق خاک این کشور هدف قرار می‌دهد،‌ گفت: از یک سو حضور ۲ هزار تفنگدار آمریکایی در شمال سوریه حاکمیت ملی این کشور را به خطر انداخته است و از سوی دیگر تمرکز نیرو‌های کماندوی ارتش ترکیه در اطراف عفرین، منبج و عین‌العرب احتمال بروز درگیری میان کرد‌ها و دولت ترکیه افزایش داده است به دلیل سوریه اکنون وارد بحران جدیدی شده است و این مرحله به مراتب خطرناک‌تر از بحران داخلی سوریه است.

هانی‌زاده در ادامه گفت: بین ایران و روسیه در خصوص حضور نیرو‌های آمریکایی در شمال سوریه مذاکراتی صورت گرفته است تا دو کشور که هزینه‌های سنگینی در سرکوب گروهک‌های تروریستی متحمل شده‌اند بتوانند از بروز یک جنگ منطقه‌ای در سوریه جلوگیری کنند. ایران و روسیه به شدت نگران حضور نیرو‌های آمریکایی و درگیری نیرو‌های کرد سوریه با نیرو‌های ترکیه در شمال هستند.

انتهای پیام/411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار