دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

پلاسکو؛ داغی که هنوز تازه است

اواخر دی‌ماه سال گذشته آتش‌نشانان برای جدال با ساختمان 50 ساله پلاسکو وارد ماموریتی شدند؛ ماموریتی که به معنی واقعی کلمه می‌توان آن را جدال آب و آتش نامید. در جریان این مأموریت آتش‌نشانان خودشان خاموش شدند و داغی عمیق و فراموش نشدنی را برای ما برجای گذاشتند که این داغ هیچ وقت کهنه نخواهد شد.
کد خبر: ۲۷۴۷۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹ - 20January 2018

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، آخرین روز از دی‌ماه سال گذشته، 16 آتش‌نشان هنگام اطفای حریق در ساختمان پلاسکو و بر اثر ریزش این ساختمان به‌شهادت رسیدند؛ 11 بهمن پیکر این شهدا در میان خیل عظیم جمعیت تشییع و پیکر 13 تن از این شهدا در قطعه 50 بهشت زهرا (س) در جوار مزار شهدای گمنام و مدافعان حرم به خاک سپرده شد.

پیکر سه تن از شهدای آتش‌نشان نیز برای خاکسپاری به زادگاهشان در شهرهای اراک، اسلام‌شهر و رضوان‌شهر گیلان منتقل و پس از تشییع باشکوهی به خاک سپرده شدند.

حادثه پلاسکو؛ روزی که در خاطره‌ها به یاد خواهد ماند

در ساعت 7:59 صبح روز پنج‌شنبه 30 دی 1395، وقوع آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو به سامانه آتش‌نشانی شهر تهران اطلاع داده شد. طبق اعلام مراجع رسمی، ساختمان پلاسکو از طبقه هشتم به بالا دچار حریق شده بود. شدت حادثه به حدی بوده که ترافیک در خیابان‌های اطراف را دچار مشکل و اختلال کرده و دود ناشی از حادثه آسمان منطقه را فراگرفته بود. پس از گذشت مدتی از حادثه مقامات از مهار آتش و تحت کنترل بودن آن در داخل ساختمان پلاسکو خبر دادند. پس از مهار نسبی آتش در ساعات اولیه، تعدادی از مغازه‌داران این پاساژ برای خارج کردن کالاهای خود به داخل هجوم بردند.

حدود ساعت 11:30 و در حالی که تعداد زیادی آتش‌نشان در داخل ساختمان در حال کنترل آتش بودند، کل ساختمان پلاسکو بطور عمودی ریزش کرد و به صورت کامل تخریب شد. در ساعات نخست پس از ریزش ساختمان، بوی شدید گاز در منطقه احساس می‌شد و مسئولان شهری احتمال گسترش حادثه را می‌دادند و از مردم می‌خواستند محل را ترک کنند.

حادثه پلاسکو؛ روزی که در خاطره‌ها به یاد خواهد ماند

تلاش برای خارج کردن آتش‌نشان و شهروندانی که در پلاسکو زیر آوار و گدازه‌های آهن گیر افتاده بودند با امید ادامه پیدا می‌کند؛ هجم کار به گونه‌ای بود که آتش‌نشان‌ها از استان‌های دیگر اعلام  آمادگی می‌کنند. نیروهای آتش‌نشانی شبانه روز تلاش می‌کنند تا راهی برای ورود به زیر آوار پیدا کنند؛ اما این تلاش‌ها به جایی نمی‌رسد.

صبح روز دوم بهنام میرزاخانی که مجروح شده بود در بیمارستان به شهادت می‌رسد،  روز سوم حادثه، 2 بهمن 1395 پیکر 2  تن دیگر از آتش‌نشانان از زیر آوار بیرون آورده شد؛ تلاش‌ها ادامه پیدا می‌کند و روز پنجم حادثه، 4  بهمن 1395 پیکر 4 شهروند از زیر آوار بیرون آورده شد. یکی از پیکرها به خاطر مناسب نبودن شرایط محیطی و پیکر، خارج نشد و به روزهای آینده تا سبک شدن آوار موکول شد؛ روز هفتم حادثه، 6 بهمن 1395 پیکر 8 آتش‌نشان دیگر از زیر آوار بیرون آورده شد. مراسم تشییع جانباختگان این حادثه که قرار بود پنج‌شنبه 7 بهمن 1395 انجام شود به خاطر پیدا شدن پیکر جدید و درخواست خانواده‌های آنها لغو و به تعویق افتاد و روز  هشتم حادثه، 7 بهمن 1395 باتلاش‌هایی که انجام می‌شود 5 پیکر از زیر آوار پلاسکو بیرون کشیده شد. پیکر شهروندی که در روز 4 بهمن 1395 یافته شده و به علت مساعد نبودن شرایط محیط، خارج نشده بود در صبح این روز، بیرون آورده شد.

حادثه پلاسکو؛ روزی که در خاطره‌ها به یاد خواهد ماند

بنابر گزارش اورژانس تهران، در حادثه پلاسکو 235 نفر مصدوم شدند. 180 نفر از مصدومان به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند و 55 نفر دیگر نیز به بیمارستان منتقل شدند؛ که یک نفر از آن‌ها فوت کرد. 52 نفر نیز پس از بستری در بیمارستان و دریافت خدمات لازم، ترخیص شدند. همچنین پیکر 16 آتش‌نشان و 6 شهروند عادی از زیر آوار خارج شد و با این حساب مجموع قربانیان اعلام شده از طرف پزشک قانونی 22 نفر اعلام شد.

در پلاسکو هزار و 200 واحد در پلاسکو وجود داشت که بر اساس آمارها 560 واحد از آن فعال بودند. بر اساس این گزارش، 15 هزار میلیارد ریال خسارت به این واحدها وارد شده‌است و 3 هزار کارگر نیز بیکار شده‌اند.

آواربرداری ساختمان پلاسکو جمعه 9 بهمن 1395 به پایان رسید؛ هزار و 700 کامیون نزدیک به 20 هزار تن نخاله ساختمانی جابه‌جا کردند.

حالا پس از یکسال اولین سالگرد شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو روز جمعه 29 دی‌ماه در قطعه 50 با حضور خانواده‌های آنها و مردم برگزار شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها