تورقی میان تاریخ هنر؛

هنر انقلاب اسلامی؛ پدیده‌ای نو که به چهل نشست

هنر انقلاب اسلامی، سبکِ خاصی از هنر است که در دهه اول انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و در دامن ارزش‌ها و باور‌های اسلامی که انقلاب را به ثمر رساند و نیز با الهام از مضامین فرهنگی و سیاسی و اجتماعی ایران، در آن دوره خاص شکل گرفت.
کد خبر: ۲۷۴۷۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲ - 20January 2018

هنر انقلاب اسلامی؛ پدیده‌ای نو که به چهل نشستبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، هنر انقلاب از منظر‌های مختلفی مثل: سیر تاریخی، ساختار بصری، عملکرد، مشخصات و شیوه اجرا و... قابل بررسی است. تعهد، اخلاق‌مداری، واقع گرایی، توجه به آرمان‌ها، ارزش‌ها و اصول والای دینی و اسلامی، در خدمت حقایق بودن، دفاع از آرمان‌ها و اصول انقلاب اسلامی، فراهم ساختن زمینه رشد و هنر مبتنی بر معرفت اسلامی، ترویج فضایل اخلاقی – انقلابی و... را می‌توان از ویژگی‌ها و خصوصیات اصلی هنر انقلاب برشمرد.

«هنر بزرگ انقلاب این بود که توانست هنر را در خدمت حقایق و در خدمت انسان در بیاورد و آن را از انحصار هم خارج کند.» با به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، پیام هنر رنگ و بوی حقیقت گرفت و به سوی اصالتش باز گشت و به خدمت انسان در آمد. به عبارتی گویا‌تر انقلاب هنر وام‌دار انقلاب اسلامی ایران است. انقلابی که با شعار‌ها و اندیشه‌های معنوی و ارزش‌های والای انسانی به ثمر رسید، چنین انقلابی برای معرفی آرمان هایش نیاز‌مند ابزاری کار آمد است و بهترین ابزار برای نیل به این هدف بزرگ «هنر» است.

«انقلاب جزو حوادثی است که جز با زبان هنری، قابل بیان کردن نیست... اصلاً در تاریخ نمی‌شود و کسی حوصله ندارد این‌ها را بخواند فقط در داستان و کار هنری قابل ارائه است و لاغیر... توقع انقلاب از هنر و هنرمند، مبتنی بر نگاه زیباشناختی در زمینه هنر است؛ توقع زیادی هم نیست... شما در عالی‌ترین آثار دراماتیک دنیا، آنجایی که به فداکاری یک انسان برخورد می‌کنید، او را تحسین و ستایش می‌کنید. وقتی فیلم، آهنگ، تابلوی نقاشی، زندگی فلان انقلابی ـ. مثلا ژاندارک ـ. یا سرباز فداکار فلان کشور را برای شما به تصویر می‌کشند، در دل و باطن وجدان خودتان نمی‌توانید کار او را تحسین نکنید. هزاران حادثه به مراتب با ارزش‌تر و بزرگ‌تر از آنچه که در این اثر هنری نشان داده شده، در دوران هشت سال دفاع مقدس و در خود انقلاب، در خانه شما اتفاق افتاد، آیا این زیبایی نیست؟ ..

اینجاست که هنر به میدان می‌آید و به عنوان یک ابزار تبلیغی و یک سلاح کارآمد به معرفی انقلاب و حفظ وصیانت از اصول و ارزش‌های والای آن همت می‌گمارد. چرا که «انقلاب وقتی می‌تواند خودش را در قالب هنر بیاورد، که هنرمند خودی داشته باشد و خودش هنرمندش را پرورش بدهد.»

در هنر انقلاب «فردیّت هنرمند» مطرح می‌شود. سلیقه هنرمند، باورها، میزان تزکیه، شناخت ایدئولوژی، آداب و رسوم و همه این عناصر در فردیت، هنرمند موثرند.. از اینرو، نگاه ارزشی حاکم بر عرصه‌های فرهنگی در میان هنرمندان موجب می‌شود مفاهیم معنوی و اسلامی، چون جهاد، شهادت، ایثار و فضائل اخلاقی مورد توجه قرار گیرد.

هنر انقلاب، امروز در «اختیار» همه طبقات و اقشاری است که با انقلاب و اسلام و باور‌های متعالی امّت ما پیوند و ارتباط دارند و هم جهت اند و مروج اندیشه‌های توحیدی است.

در هنر انقلاب «فردیّت هنرمند» مطرح می‌شود. سلیقه هنرمند، باورها، میزان تزکیه، شناخت ایدئولوژی، آداب و رسوم و همه این عناصر در فردیت، هنرمند موثرند.. از اینرو، نگاه ارزشی حاکم بر عرصه‌های فرهنگی در میان هنرمندان موجب می‌شود مفاهیم معنوی و اسلامی، چون جهاد، شهادت، ایثار و فضائل اخلاقی مورد توجه قرار گیرد.

هنر انقلاب امروز در مسیر تبلیغ «اهداف» و «ارزشها» ست، تعهددردآشنایان مکتبی است. هنر انقلاب در خدمت سیره اهل بیت (ع) و ارزش‌های اسلامی، مبانی و آرمان‌های انقلاب و خون سرخ گلگون کفنان ۸ سال دفاع مقدس است. خون شهادت طلبی در رگ‌های آن جاری است. هنر انقلاب، حماسه آفرینی، ستم ستیزی، دفاع مقدس، شهید و بیداری اسلامی ... است.

در حقیقت دوران سی‌سال انقلاب اسلامی دورانی پربار در تمام ابعاد فرهنگی از جمله هنر بوده و است. هنرمندان انقلاب اسلامی با مهارتی فنی همراه با معرفتی معنوی توانستند بسیاری از ارزش‌ها و حماسه‌های انقلاب اسلامی را در قالب آثار هنری ارائه نمایند.

برخی ازآثار هنر مکتب انقلاب علی رغم نو پا بودن چه در حوزه مضامین و چه از نظر هنرمندان جوانی که به دلیل آرمانخواهی انقلابی به این عرصه گرایش پیدا کرده بودند از چنان قوام و دوامی برخوردار شدند که امروزه بعد از گذشت قریب به سی سال هنوز مورد توجه مجامع هنری کارشناسان و منتقدان هنری قرار دارد و چه بسا در مجامع هنری امروزی باز تولید می‌شود.

منبع: حوزه هنری
نظر شما
پربیننده ها