توسط انتشارات روایت فتح انجام می‌شود؛

توزیع زندگی‌نامه شهید همت و شهید مدق در آلمان

زندگی‌‌نامه شهیدان همت و مدق که در قالب مجموعه «اینک شوکران» و «نیمه پنهان ماه» منتشر شده بودند، توسط انتشارات روایت فتح برای توزیع در نمایشگاه فرانکفورت معرفی شدند.
کد خبر: ۲۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۱ - 04September 2013

توزیع زندگی‌نامه شهید همت و شهید مدق در آلمان

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، انتشارات روایت فتح و نشر ساقی در نظر دارند تا تعداد 25 اثر که در حوزه دفاع مقدس نوشته شده است را به شصت و پنجمین دوره نمایشگاه فرانکفورت ببرند. تعداد قابل توجهی از این آثار در قالب زندگینامه شهدا به رشته تحریر درآمده و در مجموعه «نیمه پنهان ماه» منتشر شدهاند. از جمله این آثار میتوان به زندگینامه شهید همت اشاره کرد.


این زندگینامه با عنوان «همت به روایت همسر شهید» نوشته شده و حبیبه جعفریان کار نگارش و تدوین خاطرات را برعهده داشته است. در این کتاب زندگی شهید همت از زبان همسرش نقل میشود. نثر کتاب و رویات جزئیترین بخشهای زندگی شهید بر جذابیت اثرافزوده است. این کتاب بعد از انتشارش همیشه به عنوان یکی از آثار پرمخاطب انتشارات روایت فتح مطرح بوده است. کتاب از بخشهای مختلفی تشکیل شده است که در آن علاوه بر فعالیتهای شهید همت در جبهههای جنوب، به نوع فعالیتهای وی در جبهههای غرب نیز اشاره میشود.


در بخشهایی از این اثر میخوانیم: «چقدر ادعا داشت آن روزها چهقدر خودش را حزباللهی تر از حاجی میدانست وقتی قرار شد قبل از عقد با هم صحبت کنند او را قسم داد و گفت زندگی من باید همه چیزش برای خدا باشد اگر باز هم لله میخواهید با من ازدواج کنید با هم صحبت کنیم.»


همچنین از مجموعه «اینک شوکران»کتاب «مدق به روایت همسر شهید» هم به نمایشگاه فرانکفورت میرود. این برای اولینبار است که این اثر در نمایشگاه بینالمللی فرانکفورت عرضه میشود. در این کتاب نیز همانند کتاب شهید همت، زندگینامه شهید از زبان همسرش روایت شده و مریم برادران کار تدوین آن را برعهده داشته است.


نوشتههای این کتاب حکایت از رابطه بسیار عمیق بین منوچهر (شهید) و همسرش فرشته دارد. اولین آشنایی منوچهر با همسرش هنگامی است که همسرش در تظاهرات توسط گارد رژیم شاهنشاهی مورد حمله قرار می گیرد و او در این زمان همسر آینده خود را از دست آنها نجات داده و این ابتدای آشنایی آن دو است. هنگام ازدواج منوچهر با همسرش مقارن است با شروع جنگ تحمیلی، که علی رغم علاقه شدید فیمابین، منوچهر عازم جبهههای نبرد میشود و تنها درخواست همسرش از او این است که برایش فراوان نامه بنویسد، ولی با گذشت مدتی از این جدایی، همسرش بیتابی میکند و سرانجام عازم دزفول میشود تا در آنجا بیشتر منوچهر را ببیند.
یکی از دغدغههای شهید مدق علاقه بسیار او به همسر و فرزندانش بود و خطاب به همسرش میگفت: تنها علاقه و دلبستگی من به این دنیا، شما هستی. او میخواست همسرش از این دلبستگی دست بردارد و اجازه پرواز به او بدهد.


پس از پذیرش قطعنامه و خاتمه جنگ تحمیلی منوچهر، برای کسب درجه و رتبه نظامی هیچ یک از مدارک جانبازی و سابقه جبهه خود را ارائه نکرد و زندگی او از بابت معیشت به سختی میگذشت. با گذشت چندین سال بدن او که مملو از ترکشها و جراحات زمان جنگ بود ناراحتیهای فراوانی برای او به وجود آورد و پس از تحمل سختیهای فراوان، سرانجام در سال 1379 به شهادت رسید.


ارتباط عاطفی این شهید مظلوم با همسر و خانواده اش نمود زیبایی داشته است که در این کتاب به خوبی به تصویر کشیده شده است. برای نمونه در بخشی از این کتاب میخوانیم: «گاهی از نمازهاش میفهمید دلتنگ است. دلتنگ که میشد، نماز خواندش زیاد میشد و طولانی. دوست داشت مثل او باشد، مثل او فکر کند، مثل او ببیند، مثل او فقط خوبیها را ببیند. اما چه طوری؟ منوچهر میگفت «اگر دلت با خدا صاف باشد، اگر خوردنت، خوابیدنت، خندهها و گریههات برای خدا باشد، اگر حتی برای او عاشق شوی، آن وقت بدی نمیبینی، بدی هم نمیکنی، همه چیز زیبا میشود.» و او همه زیبایی را در منوچهر میدید. با او میخندید و با او گریه میکرد. با او تکرار میکرد:


نردبان این جهان ما و منیست      
عاقبت این نردبان بشکستنیست
لیک آن کس که بالاتر نشست     
استخوانش سختتر خواهد شکست


چرا این را میخواند؟ او که با کسی کاری نداشت، پستی نداشت. پرسید. گفت «برای نفسم میخوانم.»
همچنین کتابهای «تبادل»، «دیار نزدیک» و «ترکشهای قلم» از دیگر آثاری است که توسط نشر ساقی به همراه چکیده آثار معرفی شده است تا در صورت تأیید در نمایشگاه توزیع شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار