مسجد کرامت، جایی که ریشه های انقلاب در کنار آیت الله خامنه ای جان گرفت

رهبر انقلاب اسلامی در سال 1353 که امام جماعت مسجد کرامت را برعهده گرفتند، گویی خون تازه ای به رگ های این مسجد جاری می شود و مکان مرکزی برای انقلابیون شهر مشهد به حساب می آید.
کد خبر: ۲۷۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴ - 09September 2014

مسجد کرامت، جایی که ریشه های انقلاب در کنار آیت الله خامنه ای جان گرفت

به گزارش دفاع پرس، مسلما نمی توان مشهدی بود و از جلوی مسجد کرامت در چهارراه شهدا نگذشت. اگر چه این مسجد از آن بناهایی نیست که قدمت قرن ها را به دوش بکشد اما با آبروی چند دهه توانسته سر بلند و سرافراز جای خودش را دردل مشهدی ها و بخصوص مذهبی ها باز کند. این مسجد با سن و سال کم که شاید به سن پدران ما برسد توانسته جای پاهای مردان بزرگی همچون آیت الله خامنه ای و شهید هاشمی نژاد را در خود به یادگار داشته باشد. مسجدی که مراسم مذهبی آن با خون شهدا رنگین است و صاحب دلان زیادی عمر خود را در محیط آن افطار کرده اند.


بزرگی به وسعت کرامت

تاریخچه این مسجد از آنجا آغاز می شود که خانه قدیمی مرحوم حاج سید محمود کرامت در سال ۱۳۴۴ در قالب یک ساختمان سه طبقه نوسازی میگردد و به نام ” بنای کرامت ” نامگذاری می شودودر ایام اعیاد و سوگواری ائمه اطهار (ع) و مناسبتهای مذهبی جهت برگزاری مجالس از آن استفاده میشود و در مراسم بزرگتر مانند ایام عزاداری محرم و صفر و جشن های با شکوه نیمه شعبان، صحن حیاط با چادر مخصوصی پوشیده میشود و پذیرای عزاداران میشود تا اینکه در سال ۱۳۵۱ صحن حیاط در دو طبقه مسقف گردیده که سالن پایین جهت مسجد و سالن بالا بصورت حسینیه درآمده که همزمان به وسیله واقف شرعاً و قانوناً به نام مسجد و حسینیه کرامت وقف شده است


سالهای انقلاب و سنگری به نام مسجد کرامت

در سال ۱۳۵۳ که امام جماعت این مسجد رهبر انقلاب اسلامی برعهده گرفتند، گویی خون تازه ای به رگ های این مسجد جاری می شود و این مکان شروع تازه ای می شود تا تمام انقلابیون مکان مرکزی را برای این شور پیدا کنند و البته حمایت مردم هم مزید علت می شود تا این مسجد نام خود را در تاریخ حک کند.

126090

شعار مرگ بر شاه بر دیوار مسجد

قدیمی هایی که از این مکان خاطره دارند می گویند شعار “مرگ بر شاه” اولین بار بر دیوارهای این مسجد نوشته شده و ساواک به حاج محمود کرامت تذکر داده بود که باید جلوی این گونه کارها را بگیرد و ایشان جواب داده بودند که من نمی توانم در مسجد را ببندم.


خاطرات رهبری در مورد جمعیت عظیم آن روز مسجد کرامت در بین روحانیون

رهبر انقلاب اسلامی در بین روحانیون از این مسجد یاد میکنند و می گویند: بنده اعلام کردهام و حالا هم به شما برادران عزیز دارم عرض میکنم من تابع حجت شرعیام. یک روزی بود بنده در مسجد کرامت مشهد نماز میخواندم، منبر میرفتم، سخنرانی میکردم بعد از نماز، منبر یعنی نمیرفتم میایستادم صحبت میکردم. چشمم به این جمعیت که میافتاد آن جمعیت در مساجد مشهد نظیر نداشت، یعنی مسجد پدر خودم که پنجاه سال بود نماز میخواند بعد از نماز ایشان میآمدند برای مثلاً فرض کنید که صحبت من بود گوش کنند یا نماز ما و آن اجتماع مسجد ما ده برابرِ مثلاً اجتماع مساجد معروف و معتبر مشهد بود، تمام این مساجدی که بود مشهد، بدون استثناء. یک اجتماع عظیمی از در و دیوار، واقعاً از در و دیوار جمعیت همینطور میچسبیدند که بیایند نماز و بیایند گوش کنند آن حرفهای ما را.

IMAGE634806429154440336

در این تصویر استاد مرتضی سادات فاطمی، استاد مولایی، مرحوم استاد اربابی، استاد عباس صیرفیانپور و استاد سید حسین موسوی بلده از اساتید قرآنی نیز حضور دارند.

من چشمم که میافتاد به این جمعیت گاهی اوقات تنم میلرزید، میگفتم پروردگارا! من در قیامت چطور جواب اینها را بدهم؟ این همه مسجد خالی شد تو مشهد که مسجد ما پر شد. آخر من چطور جواب اینها را بدهم؟ واقعاً تنم میلرزید. بارها با خودم فکر میکردم در آن وقت که از این کارهائی که دارم میکنم، نماز میخواندم و تفسیر میگفتم و حدیث روی تخته مینوشتم و از این کارهائی که آن وقتها جدید بود، نو بود اینکارها، جاذبه داشت، میگفتم بیایم کنار، منصرف بشوم و اینکارها را نکنم که این جمعیت یک خردهای، بعد فکر میکردم که خب آن نهیب تکلیف وظیفه و اینها که آیا مثلاً جایز هست جایز نیست.


فعالیت های خاص مسجد

فعالان این مسجد در پیش از انقلاب به سه قشر تقسیم شده بودند که شامل حوزویها، بازاریها و دانشجویان میشدند. فضای بسته آن زمان اقتضا میکرد افراد گروههای مختلف یکدیگر را نشناسند؛ این افراد از راههای مختلف شناسایی و برای فعالیت به مسجد کرامت دعوت میشدند. کارها و امور دیگر نیز از نظم خاص خود برخوردار بود.در تمام این سالها ساواک مسجد را زیرنظر داشت و مأمورانی را به بهانه های مختلف می فرستاد.خوشبختانه پساز انقلاب تا هماکنون این مسجد در همان سو و جهت خاستگاه و مورد توجه مردم متدیّن و مذهبی و انقلابی شهر مقدس مشهد و زائران گرامی بارگاه مقدس و مطهر حضرترضا(ع) بوده و هست

8587998137111010796817712478

نوآوری در مدیریت و معماری مسجد:

پس از انقلاب این مسجد توسط خیرین و افراد بسیاری توسعه پیدا کرد و با توجه به نزدیکی به حرم مطهر خیلی بیشتر از گذشته پایگاهش را در قلب مردم حفظ کرد و هم اکنون به صورت برنامه ریزی شده و مکرر برنامه های فرهنگی و امور مذهبی در آن انجام می شود


بهشت ابدی

مرحوم حاج سیدمحمود کرامت پساز ٨٢سال عمر بابرکت در اسفند١٣٧٠ به رحمت ایزدی پیوست و داخل همین مسجد، کنار همسر باوفایش مرحومه حاجیه خانم صدیقه فتحعلیان مدفون شد و این مجموعه بهعنوان باقیات الصالحات باقی ماندمرحومکرامت گفته بودکه من نمیخواهم اینجا فقط حکم مسجد پیدا کند و دیگر نتوانم هیچ کاری بکنم و هیچ دخالت و تصرفی نداشته باشم و پیشبینی کرده بود خودش و خانمش که بچه هم نداشتند، توی همین مسجد در محل خانهاش دفن شوندکه سرانجام هم در همین محل وسط مسجد دفن شدند.

 

منبع:مشهد پیام


نظر شما
پربیننده ها