هانی‌زاده در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

تلاش آمریکا برای حذف روسیه از مذاکرات سیاسی سوریه/ اختلاف‌نظر بین گروه‌ها در «سوچی» شدید است

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها تلاش می‌کنند، روسیه، ایران و ترکیه را از روند مذاکرات سیاسی سوریه حذف کنند، گفت: اختلاف نظر بین‌گروه‌های مخالف دولت سوریه در کنفرانس سوچی شدید است.
کد خبر: ۲۷۶۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵ - 30January 2018

تلاش آمریکا برای حذف روسیه از مذاکرات سیاسی سوریه/ اختلاف‌نظر بین گروه‌ها در «سوچی» شدید استحسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، در خصوص اهداف کنفرانس سوچی اظهار داشت: اغلب گروه‌های مخالف دولت سوریه از مشارکت در این کنفرانس خودداری کرده‌اند و آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها نیز تلاش می‌کنند که نوعی صف‌بندی بین شرق و غرب ایجاد کنند، تا روسیه، ایران و ترکیه را از مذاکرات آینده سوریه حذف کنند و مذاکرات سیاسی سوریه را فقط به وین و ژنو محدود سازند.

وی با بیان اینکه به دلیل مانع تراشی برخی از بازیگران بین‌المللی و پیچیدگی‌هایی که در شمال سوریه وجود دارد، خروجی نشست سوچی، خروجی قابل قبولی نخواهد بود، گفت: اختلاف‌نظر بین گروه‌های مخالف دولت سوریه زیاد است؛ چون‌که قرار بود بخشی از شمال سوریه و ادلب جزو مناطق کاهش تنش اعلام شود که این اقدام عملی نشده است و هنوز هم معلوم نیست که آیا جدول کاری برای این نشست آماده شده است یا نه؟

کارشناس مسائل بین‌الملل علت عدم حضور کردهای سوریه در نشست سوچی را اینگونه توضیح داد: کردهای سوریه نسبت به بی‌تحرکی روسیه در شمال سوریه انتقاد دارند و می‌گویند که دولت روسیه باید جلوی پیشروی ارتش ترکیه در عفرین سوریه را می‌گرفت؛ لذا به نظر می‌رسد اختلاف‌نظر کردهای سوریه مخصوصا «حزب دموکرات سوریه» با دولت روسیه افزایش پیدا کرده است و تا زمانی‌که حضور ارتش ترکیه در عفرین و منبج ادامه پیدا کند، این اختلاف‌نظرها نیز باقی خواهند ماند.

هانی‌زاده در ادامه به قدردانی روسیه از ایران در برگزاری این نشست اشاره و خاطرنشان کرد: نقشی که ایران در سرکوب گروه‌های تروریستی در سوریه ایفا کرده است، بسیار برجسته و مهم است. روسیه از تلاش ایران برای برگزاری این مذاکرات بسیار خرسند است چون ایران تمام تلاش می‌کند تا یک هم‌صدایی بین بخشی از مخالفان ایجاد شود.

گفت‌وگو از علی رضایی

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها