روحانی در سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال:

وزارت ارشاد علت کم بودن مطالعه در جامعه را کشف کند

رییس جمهور گفت: وزارت ارشاد باید دلیل عدم مطالعه را کشف کند. کلاس‌های درس ما در آموزش و پرورش امروز نشاط کافی را ندارند در حالی که فضای مجازی مجال جدیدی را بوجود آورده است تا ارتباط دو طرفه شکل گیرد که باید برای رشد و تعالی از آن استفاده کرد.
کد خبر: ۲۷۷۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ - 07February 2018

انقلاب اسلامی اقشار مختلف جامعه را به هم متصل و انسجام ایجاد کردبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، حسن روحانی رییس جمهور صبح امروز در مراسم اختتامیه سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بسیار مفتخرم که در جمع اندیشمندان و نویسندگان و بوجودآورندگان آثار علمی در ایام تاریخی دهه فجر حضور پیدا کرده‌ام، اظهار داشت:‌ تاریخ انقلاب اسلامی ما یک نقطه و آغاز جدید فصلی بین قبل و بعد از انقلاب است. همانطور که ورود اسلام به ایران نقطه ممتازی است،‌ انقلاب اسلامی نیز تمدن و فرهنگ ایرانی را ارتقا بخشید.

وی افزود:‌ نمی خواهم انقلاب را هم‌وزن دین اسلام قرار دهم  اما در عین حال این اتفاق یک نقطه عطف بسیار مهمی بود. شرایط قبل از انقلاب را دوران تحقیر ملت ایران توسط استعماگران و استبدادگران و دوران بعد از پیروزی انقلاب را دوران عزت و شکوفایی ملت ایران در سایه حاکمیت ملی و احترام به فرهنگ دینی مردم می دانم.

رییس جمهور احترام به آرا، اندیشه و تفکرات مردم را برجسته ترین نقطه قوت انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد:‌ انقلاب اسلامی به هویت دینی و ملی ما عزت بخشید. البته در این تحول و انقلاب بزرگ، کتاب،‌ مکتوبات، سخن و صوت نقش بسیار اساسی داشت و فرهنگ و هنر ما را وارد عالم جدیدی کرد.

روخانی تصریح کرد:‌ بدون تعارف باید بگویم که بخش بزرگی از جامعه مذهبی و متدینین و آنهایی که اهل مسجد و عبادت بودند به دلایلی از هنر فاصله می گرفتند و به نوعی از این مساله فرار می کردند که نقاشی، موسیقی، تئاتر و سینما نمونه این هنرها بودند که مذهبیون از آنها فاصله گرفتند و دلایل خاص خودشان را داشتند چون متدینین این محیط ها را مناسب برای حضور جوانان خود نمی دیدند.

وی ادامه داد: در دورانی ورود به دانشگاه به معنی بی دینی بود. اگر کسی از حوزه به دانشگاه می رفت طور دیگری به وی نگاه می کردند لذا ارتباط با علوم جدید سخت بود اما انقلاب  اسلامی اقشار و گروه های مختلف را به هم متصل کرد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به چالش های پیش روی هنر یادآور شد: اولین سرودی که برای امام (ره) سروده شد زمانی بود که ایشان در نوفل لوشاتو بودند. خوانده شدن این سرود محل بحث بود که آیا این موسیقی غناست یا خیر، اما انقلاب اسلامی یک فضای جدیدی را به روی ما باز کرد که یک گام جدید برای ورود متدینین جامعه به عرصه فرهنگ و هنر شد.

روحانی گفت: در مقطعی بسیار مهم بود که متفکرین جهان درباره پایه های انقلاب اسلامی وارد بحث شوند، چراکه تا سال 56 کسی فکر درست شدن حکومت اسلامی را نداشت ولی در سال 56 شرایط عوض شد و زمزمه پایان رژیم سلطنتی به گوش رسید. خلافت اسلامی و حکومت اسلامی دو عنوانی بود که در آن ایام برای حاکمیت کشور مطرح می‌شد. ده‌ها جلسه در تهران با حضور شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید مفتح و آیت الله امامی کاشانی برگزار شد که من هم در آن حضور داشتم تا درباره اینکه در حکومت آینده مردم چه نقشی دارند بحث‌هایی صورت گیرد و سرانجام نتیجه این مباحث در محضر امام خمینی نیز مطرح شد.

وی بیان کرد:‌ هنوز بعد از 40 سال درباره برخی مسائل نظرات یکسان نشده است و ابهاماتی برای برخی باقی مانده است. وقتی امام در یک سخنرانی نظرشان را درباره جمهوری اسلامی تشریح کردند شعار مردم نیز حمایت از جمهوری اسلامی شد. پشتوانه های نظری، علمی، فقهی و کلامی درباره بحث انقلاب اسلامی وجود داشت چرا که در این انقلاب بیان، نوشته و کتاب توسط علما نقش ایفا می کرد. اینکه امروز علم و مرجعیت در کنار جامعه قرار دارد به برکت انقلاب است.

رییس شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد:‌ ساواک بعد از حمله به خانه ها اولین مقصدش کتابخانه های کوچک بود چون در آن زمان اساسا اسلحه گرمی وجود نداشت. اولین مقصد آنها کتاب بود و بر اساس کتاب پرونده متهمین را درست می کردند چون انقلاب از اندیشه درست می شود. اندیشه نو، حرکت و محیط جدیدی می‌آفریند تا عقل رشد کند و آینده نگری دقیق برای مردم ترسیم شود.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در محرم سال 42 در قم، وقتی شعارهای جدید درست شد این شعارها به منزله یک تحول بود که دسته های سینه زنی، شعار های سیاسی و مرتبط با مسائل روز را مطرح می کردند. فکر و اندیشه و نظر که اساس عظمت انسان است در کتاب تجلی پیدا می کند. کاری که امروز اندیشمندان ما انجام می دهند علاوه بر رشد انسان ها، جامعه گذشته را به آینده متصل می کند. کتاب آیینه تمام نمای فکر و اندیشه ملت در یک برهه تاریخی است. امروز بار رسالت سنگینی بر دوش عالمان، نویسندگان و فرهیختگان است تا هر آنچه برای جامعه مفید است را از طریق کتاب بیان کنند.

وی تاکید کرد: خیلی مهم است چه کتاب و مطلبی بنویسیم و چه چیزی نیاز اصلی زمان ماست. زمان،‌ موقعیت، تاریخ و شرایط دوستان و دشمنان را باید در نظر بگیریم و بر مبنای آرمان ها بهترین موضوع را برای نوشتن انتخاب کنیم. برخی کتابها جابجا نمی شوند در حالی که برخی دیگر در همان چاپ اول دچار مشکل هستند. کتاب سعدی و مولانا نمونه های کتاب‌های جاودانه اند. این کتاب ها چه اندیشه‌ای دارند که قرن‌هاست نورافشانی می‌کنند؛ لذا متوجه می شویم که این کتاب‌ها برگرفته از قرآن و احادیث هستند.

روحانی گفت: ما می گوییم چرا امروز مردم کتاب نمی خرند و نمی خوانند که قسمتی از آن تقصیر ماست چرا که باید بر اساس نیاز جامعه بنویسیم. اگر ما مطابق با نیازها و خواست جامعه چیزی نوشتیم حتما مورد استفاده قرار خواهد گرفت و دولت باید در این زمینه تسهیل‌کننده باشد. وزارت ارشاد باید ممیزی را به اندیشمندان و ناشران بزرگ منتقل کند و اگر هر چیزی را به اهلش واگذار کنیم، موفق تر خواهیم بود.

وی تاکید کرد: وزارت ارشاد باید دلیل عدم مطالعه را کشف کند. کلاس های درس ما در آموزش و پرورش امروز نشاط کافی را ندارند در حالیکه فضای مجازی مجال جدیدی را بوجود آورده است تا ارتباط دو طرفه شکل گیرد که باید برای رشد و تعالی از آن استفاده کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها