نگرانی صهیونیست‌ها از قدرت نیروی دریایی حماس

حماس می‌تواند با کماندوهای دریایی خود و با استفاده از موشک‌های هدایت شونده یا با کمک هواپیماهای شناسایی خود به سکوهای گازی رژیم صهیونیستی در نزدیکی سواحل غزه نفوذ کند.
کد خبر: ۲۷۸۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶ - 09February 2018

نگرانی رژیم صهیونیستی از قدرت نیروی دریایی حماسبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، رژیم صهیونیستی به شدت نگران افزایش قدرت نظامی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» به ویژه در بخش دریایی و توانمندی‌های کماندوهای دریایی این گروه در هرگونه جنگ احتمالی میان طرفین در آینده است.

رژیم صهیونیستی نسبت به این مساله نگران است که حماس موشک‌ها و تجهیزات نظامی دریایی را در اختیار داشته باشد که به آن اجازه دسترسی به مناطق راهبردی مانند سکوهای گازی موجود در نوار ساحلی باریکه غزه را می‌دهند و باعث برتری حماس در هر گونه جنگ احتمالی در آینده خواهند شد.

در همین راستا، پلیس و برخی یگان‌های ارتش صهیونیستی روز یکشنبه گذشته مانوری را برای مقابله با تهدیدات در منطقه جنوب فلسطین اشغالی و شهر ساحلی عسقلان برگزار کردند که بیانگر حمله کماندوهای دریایی حماس به یک تفرجگاه در این منطقه بود.

یوسی میلمان تحلیلگر مسائل امنیتی و نظامی قبل از این در مقاله‌ای در روزنامه صهیونیستی معاریو به نقل از منابع اطلاعاتی در داخل ارتش صهیونیستی اعلام کرده بود که تعداد کماندوهای دریایی حماس ده‌ها نفر برآورد می‌شود که در سایه آموزش هایی که در ایران فرا گرفته‌اند، مهارت‌های نظامی لازم را یاد گرفته‌اند.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت هم به نوبه خود خاطر نشان کرد که حماس اخیرا در سایه اقدام ارتش مصر در تخریب اکثر تونل‌های مرزی شهر رفح، مرحله ساخت تجهیزات و سرویس‌های غواصی برای مبارزان خود را آغاز کرده است که شمار آنها صدها نفر برآورد می‌شود و علاوه بر این، کماندوهای حماس دستگاه تنفسی بسته‌ای دارند که به آنها اجازه می‌دهد چندین کیلومتر را زیر آب طی کنند و هیچ نشانه یا اثری از خود بر جای نگذارند.

توان دفاعی

واصف عریقات سرتیپ بازنشسته و کارشناس مسائل نظامی از رام الله هم به نوبه خود اعلام کرد که گروه‌های مقاومت در غزه و در راس آنها حماس توانمندی‌های نظامی دریایی خود را طی سال‌های گذشته افزایش داده اند، اما بر خلاف ادعای مقامات صهیونیست، سلاح‌های هجومی پیشرفته در اختیار ندارند.

این کارشناس مسائل نظامی در گفت‌وگو با پایگاه «عربی 21» تصریح کرد که توانمندی‌های نظامی حماس در عرصه دریایی تنها محدود به کماندوهای دریایی و تعدادی موشک دریایی است که از طریق تونل‌های مرزی میان غزه و مصر وارد اراضی فلسطینی شده اند، اما این موشک‌ها چندان پیشرفته نیستند که بتوانند باعث ایجاد موازنه قدرت میان حماس و اسرائیل در جریان جنگ‌های آتی شوند.

این در حالی است که شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی در تاریخ 16 اکتبر گذشته اعلام کرده بود که ارتش صهیونیستی از «دلفین‌های دریایی» که ارتش آمریکا در جریان حمله به عراق در سال 2003 استفاده کرده بود، برای حمایت از بنادر و سکوهای گازی خود در سواحل غزه استفاده می‌کند تا در برابر حملات احتمالی کماندوهای دریایی حماس به این مناطق، از آنها دفاع کند.

بزرگنمایی درباره توانمندی‌ها

از سوی دیگر، اسلام شهوان استاد علوم امنیتی دانشکده «العوده» در غزه تصریح کرد که درباره توانمندی‌های نظامی جنبش حماس بزرگنمایی شده است و هدف از اظهارات رهبران حماس درباره توانمندی‌های نظامی این جنبش، ارتقای روحیه جبهه داخلی و ایجاد نوعی توان بازدارندگی است، اما رژیم صهیونیستی از این اظهارات برای اعمال فشار علیه حماس و تحریک افکار عمومی جامعه بین‌المللی و عرصه منطقه‌ای علیه حماس است تا در نهایت، به جنگ احتمالی این رژیم علیه حماس مشروعیت داده شود.

این کارشناس مسائل امنیتی در گفت‌وگو با «عربی 21» تاکید کرد که حماس مانند دیگر گروه های فلسطینی سعی در توسعه توانمندی های نظامی خود را دارد و این مساله نمی‌تواند بر روی این واقعیت پرده بگذارد که این جنبش تسلیحات و تجهیزات نظامی در اختیار دارد، اما به شکلی که رژیم صهیونیستی درباره آنها تبلیغات می‌کند، نیست.

وی افزود: اسرائیل سعی در اطلاع از وضعیت امنیتی باریکه غزه از طریق انتشار دهها مقاله از طریق خبرنگاران نظامی خود دارد که درباره توانمندی های نظامی مقاومت فلسطین مقاله می نویسند و تل آویو با استفاده از این اطلاعات مهم و امنیتی، خود را برای جنگ آتی با مقاومت آماده می کند.

یگان دریایی گردان‌های قسام برای اولین بار در جنگ سال 2014 توانستند خود را به پایگاه نظامی «زکیم» در سواحل شهر اشغالی عسقلان واقع در شمال نوار غزه برسانند و پس از وارد ردن خسارت های بزرگ به نظامیان ارتش صهیونیستی، هر 4 عضو این تیم عملیاتی به شهادت رسیدند.

نفوذ به سکوهای گازی

حسام دجنی کارشناس مسائل حماس هم به نوبه خود خاطر نشان کرد که توسعه توانمندی های نظامی حق حماس و تمامی گروه های مقاومت است که تحت اشغال رژیم صهیونیستی قرار دارند و حماس طی سالیان گذشته توانسته است توانمندی های نظامی خود را در عرصه های زمینی و دریایی توسعه دهد و همین مساله باعث می شود که عرصه امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی در حالت آماده باش کامل به سر ببرند؛ چرا که این مساله به موازنه قدرت میان حماس و این رژیم در هر گونه جنگی در آینده ضربه می زند.

دجنی در گفت‌وگو با عربی 21 تصریح کرد که برآوردهای رژیم صهیونیستی نشان می دهد که به احتمال زیاد، حماس می تواند با کماندوهای دریایی خود و با استفاده از موشک های هدایت شونده یا با کمک هواپیماهای شناسایی خود که با کمک شهید «محمد زواری» دانشمند تونسی ساخته بود، به سکوهای گازی این رژیم در نزدیکی سواحل غزه نفوذ کند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار