آمریکا در پی حفظ داعش است

پس از افزایش انتقادات از نقش آمریکا در استمرار فعالیت‌های داعش، تحرکات رسانه‌ای و دیپلماتیک برای تطهیر کاخ سفید از این اتهام افزایش یافته است.
کد خبر: ۲۷۸۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۰ - 13February 2018

آمریکا در پی حفظ داعش استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، پس از افزایش انتقادات و روشنگری‌ها درباره نقش آمریکا در شکل‌گیری و استمرار فعالیت‌های داعش در منطقه، تحرکات رسانه‌ای و دیپلماتیک برای تطهیر کاخ سفید از این اتهام افزایش یافته است.

بِرت مک گورک نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در (باصطلاح) ائتلاف جهانی مبارزه با داعش امروز در حساب توئیتری خود ادعا کرد: برای ملاقات با 74 عضو ائتلاف مبارزه با داعش رهسپار کویت هستم. این بزرگترین گردهمایی ما همزمان با ادامه پیشرفت و تقویت این ائتلاف به شمار می‌آید. تمرکز شدید ما بر تثبیت اوضاع در عراق و سوریه و مقابله با شبکه جهانی داعش است.

آمریکا روز جمعه گذشته نیز ادعا کرد: تحریم‌های جدیدی را علیه شماری از گروه‌های حامی گروه وهابی صهیونیستی داعش در سراسر جهان اعمال کرده است و آنها در حال حاضر در فهرست سیاه آمریکا مربوط به تروریست‌ها قرار دارند. 

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که این روزها اسناد و اطلاعاتی درباره نقش آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن در شکل‌گیری سازمان تروریستی داعش منتشر شده است.

مدیر مسئول نشریه وترنز تودی آمریکا پنج شنبه گذشته اذعان کرد: ریاض، تل‌آویو و واشنگتن در شکل‌گیری داعش نقش داشته‌اند. جیم دین در گفتگو با پرس تی وی گفت: اسناد و مدارک موجود نشان می‌دهد آمریکا در شکل‌گیری و به وجود آمدن داعش نقش داشته است. وی هم چنین افزود: ژنرال آمریکایی در استان الانبار عراق، زمانی که نیروهای آمریکایی در آن کشور حضور داشتند، ماموریت گرفته بود به برخی از گروههای سنی پول بدهد و به اعضای آنها حقوق پرداخت کند تا در تامین امنیت مناطق خود مشارکت کنند. باید توجه داشت عربستان سعودی و اسرائیل حتی قبل از این در تشکیل داعش نقش داشتند. آنها به همراه آمریکا سعی کردند با حمایت از این گروه‌های تندرو سنی از آنها در سوریه برای سرنگونی دولت سوریه استفاده کنند. در نهایت این گروه با حمایت مالی و تسلیحاتی که به ویژه از عربستان سعودی دریافت کرده بود، قدرت زیادی پیدا کرد و با تصرف سرزمین‌های بزرگ در سوریه و عراق خلافت خود را اعلام کرد... مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد سیا تسلیحات زیادی را از شرق اروپا وارد سوریه و عراق کرد و به دست گروه‌های تندروی سنی رساند. همچنین سیل جهادی‌ها از سراسر جهان به منطقه و پیوستن آنها به گروه‌های تروریستی از جمله داعش با هماهنگی آمریکا و اسرائیل و عربستان سعودی بوده است. در واقع جهادی‌ها در مسیر رفت و آمد خود به سوریه و عراق با هیچ مانعی روبرو نمی‌شدند. کاملاً روشن است که غرب و ناتو تلاش شده است تا از این گروه‌های جهادی و تروریستی به عنوان نیرویی ارزان علیه سوریه و عراق استفاده کند. 

یک کارشناس دفاعی سوئد نیز معتقد است به رغم فضای نسبتاً آرام امنیتی در این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، اما این کشور در دهه های اخیر به عنوان یکی از پایگاههای اجیرکردن نیرو برای گروههای شورشی و افراطی تبدیل شده است.

آمریکا و متحدانش تنها در شکل‌گیری داعش در سوریه و عراق نقش نداشتند بلکه هم اکنون نیز در پی حفظ این گروه و اعضایش و بهره برداری از آنها در جبهه‌های دیگر در چارچوب منافع خود هستند. 

به گزارش ­خبرگزاری رویترز یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز یکشنبه گفت: با ادامه روند کنونی دستگیری شمار فزاینده‌ای از اعضای گروه (صهیونیستی ـ وهابی) داعش به وسیله شبه‌نظامیان تحت حمایت آمریکا در سوریه، واشنگتن به دنبال بازگرداندن این افراد به کشورهای خودشان است و تمایلی به انتقال آنها به آمریکا یا زندان گوانتانامو ندارد. براساس این گزارش قرار است ده‌ها کشور عضو ائتلاف موسوم به مبارزه با داعش این هفته در رم پایتخت ایتالیا دیدار کنند و جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا نیز لزوم بازگرداندن جنگجویان بازداشت شده داعش به کشورهایشان تاکید کند.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد 120 نفر از عناصر گروه تکفیری صهیونیستی داعش به نیروهای سوریه دمکراتیک ( پ‌ی‌د ) پیوستند.

واسیلی نبنزیا در نشست شورای امنیت گفت: «سازمان پ ی د ماه ژانویه گذشته 400 نفر از عناصر تروریستی داعش را آزاد کرد که 120 نفر از آنان به همین سازمان پیوستند.»

نبنزیا افزود نادیده گرفتن این موضوع بیانگر سیاست‌های یک بام و دو هوا در زمینه تعامل با تروریست‌ها است.

ادعاها درباره عزم آمریکا برای مبارزه با داعش در حالی مطرح می‌شود که بنابر برخی گزارش ها نیروهای ارتش سوریه مناطقی به وسعت یک هزار و یکصد کیلومتر مربع را در مثلث بین استان‌های حلب، حماه و ادلب از دست تروریست‌ها آزاد کردند و خسارات و تلفات سنگینی به آنها وارد آوردند. ­معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مبارزه با تامین مالی تروریسم نیز دیروز یکشنبه اعلام کرد گروه تروریستی داعش 95 درصد از اراضی تحت سیطره خود را از دست داده است و سایر مناطق را نیز به زودی از دست می‌دهد.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها