سبک‌شناسی هنر انقلاب اسلامی منتشر شد

کتاب «سبک‌شناسی هنر انقلاب اسلامی با نگاهی تطبیقی به شعر و نقاشی دوره انقلاب به قلم و کوشش «محمدرضا وحیدزاده» و توسط انتشارات «سوره مهر» روانه بازار کتاب شد.
کد خبر: ۲۸۱۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱ - 27February 2018

وحیدزاده سبک‌شناسی هنر انقلاب اسلامی را مکتوب کردبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، محمدرضا وحیدزاده با تالیف کتاب «سبک‌شناسی هنر انقلاب اسلامی» تلاش داشته با نگاهی به آرای منتقدان و صاحب‌نظران هنر و ادبیات انقلاب اسلامی و با روشی مشخص، به تبیین ویژگی‌های سبکی این هنر نائل آید و در این راستا به بررسی ویژگی‌ها و مشترکات و نسبت‌های شعر انقلاب و نقاشی انقلاب اسلامی پرداخته است.

نویسنده در بخشی از مقدمه این اثر  آورده است:

«کتاب حاضر با بهره‌گیری از روش دکتر صفوی و نیز ملهم از همین بیان استاد میرشکاک در خصوص هنر و ادبیات انقلاب، مفروض گرفته است که انقلاب اسلامی نیز با نگاه بدیع خود به عالم، تأثیرات گسترده و عمیقی بر هنر و ادبیات سه دهه اخیر گذارده است که در صورت بررسی تطبیقی رشته‌های به ظاهر ناهمسو، می‌توان نتایج حائز اهمیتی را از این ارزیابی استخراج کرد. بر این اساس، نگارنده معتقد است که «سبک» ویژگی‌های تکرارشونده و مشخص صوری و ساختاری یک اثر یا مجموعه‌ای از آثار است که عوامل اجتماعی و فرهنگی و به‌ویژه نحوه اندیشیدن مؤلف یا مؤلفان آن آثار تأثیر بسزایی در ایجاد و کیفیت آن‌ها دارد. در نتیجه، با وقوع انقلاب اسلامی، فصل تازه‌ای در تاریخ این سرزمین آغاز شده است که دامنه تأثیرات خود را در گستره وسیعی از حوزه‌ها، از مسائل سیاسی و اجتماعی تا مسائل فرهنگی و هنری، بسط داده است.»

نگارنده در این اثر معتقد است هنر انقلاب، به رغم گستره و تنوع بسیار خود، در این سال‌ها چنان که شایسته است مورد توجه نظری و پرداخت تئوریک قرار نگرفته است. این در حالی است که هنرمندان، شاعران و نویسندگان انقلاب اسلامی پس از انقلاب توانستند با خلق آثار ارزشمند و نو، جریان تازه و مهمی را در ادبیات و هنر معاصر ایران پی بریزند که صرف نظر از وجود ایدئولوژیک و محتوایی آن، به لحاظ ساختاری و فنی نیز تحولی تازه را در پی داشت. البته ضمن تاکید بر کاستی‌های موجود در عرصه‌های پژوهشی و انتقادی هنر انقلاب اسلامی (به نسبت وسعت کارهای خلاقه انجام گرفته)، نمی‌توان انکار کرد که از دل همین هنر و ادبیات، محققان و صاحب‌نظرانی برخاسته‌اند که آثار تحلیلی و انتقادی ارزشمندی را در حوزه پژوهش تولید کرده‌اند و اثر حاضر مشحون از شواهدی در این زمینه است.»

کتاب «سبک‌شناسی هنر انقلاب اسلامی» در چند فصل همچون «سبک‌شناسی و نقش آن در مطالعات هنر» و «ادبیات، پیشینه مطالعات تطبیقی شعر و نقاشی»، «مبانی و تاریخچه هنر و ادبیات انقلاب اسلامی»، «ویژگی‌های سبکی مشترک در شعر و نقاشی انقلاب» و «جمع‌بندی» ارائه شده است.

ذکر منابع و همچنین درج تصاویر ضمیمه و استفاده از رفرنس‌های معتبر و دقیق از دیگر ویژگی‌های این کتاب است.

کتاب «سبک‌شناسی هنر انقلاب اسلامی به قلم و کوشش محمدرضا وحیدزاده و توسط نشر سوره مهر، در ۲۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۰ هزار تومان چاپ و منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار