محمدرضا سنگری:

باید زودتر استان‌نگاری خاطرات دفاع مقدس شروع شود

کارشناس و منتقد ادبی با تاکید بر نگارش استان‌نگاری خاطرات دفاع مقدس گفت: باید نوشتن ادبیات استان‌ها را شروع کنیم، در حالی که زمان در حال گذشتن است و ما هنوز در ابتدای راه هستیم. ادبیات استان‌های ما باید نگاشته شود.
کد خبر: ۲۸۱۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱ - 04March 2018

باید زودتر استان‌نگاری خاطرات دفاع مقدس شروع شودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، اولین شب وصل پاسداشت نویسنده گرانقدر «حمید حسام» شامگاه (یکشنبه، ۱۳ اسفندماه) در حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم گلعلی بابایی نویسنده، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، علیرضا کمره‌ای نویسنده، محمدرضا سنگری نویسنده، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری کارشناس مذهبی، محمدعلی گودینی نویسنده، حسین قرایی، شاعر، حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مجلس شورای اسلامی، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری حضور داشتند.

«محمدرضا سنگری» کارشناس ادبی در این مراسم اظهار داشت: براساس آیات قرآن ما زیست و زندگی کوثری و ابتری داریم. زیست کوثری زیستی پویا و پایاست که نقطه مقابل کوثری زیست ابتر است. یکی از خصوصیات حمید حسام وجود کوثری وی است.

وی گفت: انسان با مطالعه سیر نویسندگی حمید حسام متوجه می‌شود زایایی در تفکر و اندیشه دانشی ایشان یافت می‌شود. در واقع خصوصیت قلم او نظام‌مندی ذهن ایشان است. در حالی که به سمت تحریف برخی ارزش‌ها می‌رویم عرصه خاطره نگاری حقیقتی است که دفاع مقدس را آیینه کرده است که در آثار حمید حسام وجود دارد.

این کارشناس و منتقد ادبی ادامه داد: فربه‌ترین و گسترده‌ترین ژانر ادبی ما خاطره‌نگاری است. وقتی کتاب «وقتی مهتاب گم شد» و «آب هرگز نمی‌میرد» را مطالعه کردم نظامندی را متوجه ‌شدم. برخی از نویسندگان صدبار کتاب‌هایشان را بازبینی می‌کنند و من بازخوانی چندگانه را در آثار حسام می‌بینم.

سنگری تصریح کرد: ای کاش ورژن‌های چندگانه یک اثر با هم منتشر می‌شد تا وقتی کسی در حال مطالعه است متوجه تغییرات کتاب‌ها شود. ۳۰۶ ارجاع در کتاب «وقتی آب هرگز نمی‌میرد» وجود دارد در حالی که ما با فقر ارجاع روبرو هستیم. فصول کتاب و عنوان کتاب نیز با نام ابوالفضل العباس وحدت دارد.

وی با تاکید بر نگارش استان نگاری خاطرات دفاع مقدس بیان کرد: باید نوشتن ادبیات استان‌ها را شروع کنیم، در حالی که زمان در حال گذشتن است و ما هنوز در ابتدای راه هستیم. ادبیات استان‌های ما باید نگاشته شود. همدان یکی از استان‌های پیشتاز در این حوزه است.

انتهای پیام/۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار