یادداشت/ رسول حسنی

سال ۹۷ سالی امیدبخش برای سینمای دفاع مقدس

سال ۱۳۹۶ سال خوبی برای رشد تولید آثار دفاع مقدسی بود و می‌توان امیدوار بود که در صورت رفع موانع موجود از قبیل مافیای اکران، شاهد رشد در بحث فروش این سینما نیز باشیم.
کد خبر: ۲۸۲۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ - 22March 2018

سال امیدبخش 1397 برای سینمای دفاع مقدسگروه فرهنگ و هنر دفاع پرس ـ رسول حسنی؛ سال 1396 علی‌رغم همه انتقاداتی که به مسائل فرهنگی آن وارد بود، سال امیدوارنه‌ای برای 1397 است.

در سال گذشته حجم آثار ارزشی رشد قابل توجهی داشت که صرفنظر از ارزش‌گذاری آن‌ها قابل تامل است. تقریبا نیمی از آثار پذیرفته شده در جشنواره فجر سی و ششم تقریبا نیمی به سینمای دفاع مقدس، سینمای مقاومت و سینمای سیاسی اختصاص یافت.

این امر نشان از این دارد که آتش دفاع مقدس همچنان در حال شعله کشیدن است و گرمابخش کشور ایران اسلامی است.

برای اولین بار در طول برگزاری سی و شش دوره جشنواره فجر، دو سیمرغ بهترین کارگردانی به «ابراهیم حاتمی‌کیا» برای فیلم «به وقت شام» و «بهرام توکلی» برای فیلم «تنگه ابوقریب» تعلق گرفت.

این اتفاق مبارک می‌تواند نوع سیاست گذاری مدیران فرهنگی را تغییر دهد، هر چند سینماهای کشور در سال 96 عرصه ترک‌تازی‌های ناصواب آثار سخیفی چون «اکسیدان» بود، سال 97 شاهد اکران «به وقت شام»، «سرو زیر آب»، «تنگه ابوقریب»، «ماهورا»، «امپراطوری شیطان»، «کامیون» و ... خواهیم بود.

تقریبا تمامی آثار شرکت کننده در جشنواره فیلم فجر سی و ششم از متوسط استاندارد سینمای ایران بالاتر است و قطعا با برنامه‌ریزی مناسب در فصل‌های مختلف اکران 97 شاهد رشد قابل توجه گردش مالی در سینمایی هستیم که اقتصاد بیماری دارد.

علاوه بر این تنوع موضوع و داستان و نزدیک شدن به حوادث واقعی چون «تنگه ابوقریب» و زنده به گور شدن ایرانیان عرب خوزستانی در سال‌های ابتدایی جنگ از ویژگی‌های بارز تولیدات 96 بود. این نکته در کنار رشد مسائل تکنیکی بخصوص در بخش جلوه‌های ویژه میدانی و ارتقای جلوه‌های ویژه بصری نشان از دارد که سینمای دفاع مقدس آینده‌ درخشانی دارد.

فیلمسازان ما قطعا توانایی ساخت هر موضوعی با هر پروداکشنی را دار هستند. به شرط آنکه مدیران فرهنگی دست از بی‌اعتمادی برداشته و سعی خود را به حذف موانع موجود کنند.

نکته نگران کننده وجود مافیای اکرانی است که شمشیر غرض ورزی‌های آن همواره سینمای دفاع مقدس را تهدید و یا حتی از بین برده است.

«غلامرضا فرجی» سخنگوی شورای صنفی نمایش پیش از این 16 فیلم را کاندیدای اکران نوروزی اعلام کرد.

از میان فیلم‌های «خرگیوش»، «فیلشاه»، «ماه پیشونی»، «لاتاری»، «لونه زنبور»، «خانم یایا»، «مصادره»، «تگزاس»، «به وقت شام»، «چهارراه استانبول»، «خانه قورباقه»، «فراری»، «خجالت نکش»، «بی‌حساب»، «من دیوانه نیستم» و «جاده قدیم» تنها سه فیلم «فیلشاه»، «لاتاری»، «به وقت شام» متعلق به سینمای دفاع مقدس و ارزشی است.

در حالی که آثار مهمی چون «امپراطوری جهنم»، «سرو زیر آب» و .... می‌توانست در کاندیداهای اکران قرار بگیرند با نام‌هایی مواجه هستیم که نه در جشنواره دیده شدند و نه سنخیتی با ارزش‌های فرهنگی ما داشتند.

امید است با تیلبغات درست و حمایت‌های رسانه ملی آثاری چون «به وقت شام» بهتر و بیشتر از آن چه که باید دیده شوند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها