دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تاثیر توافق هسته‌ای ایران بر روند مذاکرات خلع سلاح آمریکا و کره شمالی

کنار کشیدن ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران شانس وی را برای انعقاد یک موافقت‌نامه تسلیحاتی با پیونگ یانگ بسیار کم می‌کند. کدام عقل سلیم حکم می‌کند که با دولتی که از تعهدات خود با تهران در یک توافق‌نامه چند جانبه بین‌المللی سرباز زده، با وجودی که تهران از تعهدات خود در توافق هسته‌ای تخطی نکرده است وارد مذاکره شود؟
کد خبر: ۲۸۵۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰ - 31March 2018

تاثیر توافق هسته‌ای ایران بر روند مذاکرات خلع سلاح آمریکا و کره شمالیبه گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، یکی از دغدغه‌های آمریکا، که سال‌هاست استمرار دارد، مسأله دستیابی کره شمالی به سلاح هسته‌ای است. پیشترفت آزمایشات موشکی کره شمالی و موفقیت‌های این کشور در این حوزه، سبب افزایش تنش‌های لفظی مابین دو کشور شده است. تحریم‌های آمریکا علیه کره شمالی برای محدود کردن منابع مالی این کشور به جهت انجام آزمایشات هسته‌ای مانع از توقف برنامه‌های این کشور نشد. درخواست مذاکره از سوی کره شمالی و موافقت بی‌درنگ ترامپ برای مذاکره از سویی و اعلام برکناری ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران، نگرانی‌هایی را در میان کارشناسان سیاسی ایجاد کرده است که آیا رویکرد رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران بر مذاکرات خلع سلاح دو کشور تبعات منفی خواهد داشت؟

فرانک رز مقام ارشد کنترل تسلیحات در وزارت کشور آمریکا از سال 2014 تا سال 2016، در این مورد بیان کرده است که کنار کشیدن ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران شانس وی را برای انعقاد یک موافقت‌نامه تسلیحاتی با پیونگ یانگ بسیار کم می‌کند. کدام عقل سلیم حکم می‌کند که با دولتی که از تعهدات خود با تهران در یک توافق‌نامه چند جانبه بین‌المللی سرباز زده، با وجودی که تهران از تعهدات خود در توافق هسته‌ای تخطی نکرده است، وارد مذاکره شود؟ در همین راستا، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز اذعان داشت که کناره گیری آمریکا از توافق هسته‌ای ایران مذاکرات با کره شمالی را سخت‌تر می‌کند.

باید خاطر نشان کرد یکی از در خواست‌های احتمالی آمریکا از کره شمالی در ملاقات دو کشور، کنترل و محدودیت برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی خواهد بود، در این صورت نگرش ترامپ نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ایران، در صد شکست این مذاکرات را افزایش می‌دهد. شاید بتوان یکی از موانع مهم در مذاکرات آمریکا و کره شمالی را اشتباه ترامپ در خصوص تهدید به درگیری احتمالی آمریکا و کره شمالی دانست. رئیس جمهور آمریکا بار‌ها کره شمالی را تهدید به نابودی کرده است و بار‌ها در توییتر خود به کیم جون اون القابی مانند «حامی تروریسم»، «مرد موشکی» و «توله سگ مریض» نسبت داده است که می‌تواند تبعات منفی داشته باشد. سه شنبه هفته گذشته ترامپ شصت بیلیون دلار تعرفه گمرکی بر کالا‌های چینی و کشور‌های نزدیک کره شمالی تعیین کرد، این اقدام ترامپ سبب عدم تمایل و یا بی‌میلی چین برای کمک به آمریکا جهت تحت فشار قرار دادن کره شمالی به منظور عدم تسلیح آن کشور خواهد شد.

خانم سوزانا دیمگییو، کارشناس کره شمالی در اتاق فکر نیو آمریکا و موسسه بروکینگ اظهار داشت که کره شمالی ثابت کرده است که دارای موشک‌هایی است که قادرند تمام مناطق ایالات متحده و بیشتر قسمت‌های اروپا را هدف قرار دهد. به گفته دیمگییو اگر در این مذاکرات کیم جون اون خلع سلاح را نپذیرد، آنگاه عملکرد ترامپ چه خواهد بود؟ در حقیقت کره شمالی توانسته است آمریکا را به پای میز مذاکره بکشاند که به احتمال قوی یک استراتژی سیاسی نظامی در پشت این اقدام کره شمالی می‌باشد.

آمادگی رئیس جمهور آمریکا برای ملاقات با رهبر کره شمالی، پس از سال‌ها تنش بین دو کشور، این نگرانی را در بین اندیشمندان سیاسی ایجاد کرده است که رویکرد رئیس جمهور آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران، تاثیری منفی بر روند مذاکرات خلع سلاح بگذرد. به همین دلیل موضع سیاستمداران آمریکایی نسبت به توافق هسته‌ای ایران تا حدودی تعدیل شده است. برخی از جمهوری خواهانی که تا دیروز همراه با ترامپ از توافق بد حرف می‌زدند اکنون برجام را لازم می‌دانند. با وجود اینکه ترامپ از زمان آغاز ریاست جمهوری اش تا کنون دو بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تائید کرده است، ولی اعلام کرده است که در مهلت بعدی برای تائید پایبندی ایران (بیست و سوم مهرماه) قصد ندارد پایبندی ایران را تائید کند. از آنجایی‌که تمرکز این توافق بر برنامه‌های هسته‌ای ایران است و ایران کاملا به آن متعهد بوده است حتی با کناره گیری آمریکا این توافق ملغی نخواهد شد. از این رو نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، بیان داشت که حتی اگر ترامپ پایبندی ایران را تایید کند به منزله خروج آمریکا از برجام نمی‌باشد.

عملکرد ترامپ در توافق هسته‌ای ایران، تجربه ارزشمندی است که انتظار می‌رود کره شمالی آن را مد نظر خواهد داشت. نکته بسیار قابل تامل این است که ایران توافق هسته‌ای را نقض نکرده است و این ترامپ است که از زمان روی کار آمدن خود مکررا کناره‌گیری از برجام را شعار داده است. بدین منظور حتی به جابجایی مهره‌های کابینه خود دست زده است و این موضوع می‌تواند در نگرش دیگر کشور‌ها در رابطه با آمریکا تاثیر منفی داشته باشد. ادعای ترامپ در مورد نقض «روح برجام» به دلیل استمرار آزمایشات موشکی ایران به گفته کارشناسان مقوله کاملا جدا از محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای است که ایران آن را پذیرفته است و تا به حال به آن عمل کرده است. از سویی ترامپ در اظهارات خود مدعی شده است که این توافق به ایران اجازه می‌دهد که برنامه هسته ایش را کامل کند که پس از طی این دوره، ایران به سراغ تأسیسات هسته‌ای می‌رود که این امر ایران را برای مدت کوتاهی از تاسیسات هسته‌ای عقب می‌اندازد. قدر مسلم کره شمالی نسبت به عملکرد ترامپ در خصوص توافق هسته‌ای با ایران بی‌تفاوت نخواهد بود.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار