دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

سیاست دوگانه آمریکا در قبال یمن؛ از ابراز بشردوستی تا حمایت از کشتار مردم

کمک‌های بشردوستانه آمریکا به یمن در تضاد آشکار با سیاست‌های حمایتی وی از عربستان سعودی دارد. بدون کمک‌های آمریکا در سوخت‌رسانی به جنگنده‌های سعودی برای بمباران مردم این کشور که تقریبا همه روزه صورت می‌گیرد و دادن اطلاعات مورد نیاز برای بمباران مناطق مختلف این کشور عربستان قادر به ادامه اقدامات جنایتکارانه خود نبود.
کد خبر: ۲۸۵۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰ - 05April 2018

سیاست دوگانه آمریکا در قبال یمن؛ از ابراز بشردوستی تا حمایت از کشتار مردمبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، روز سه‌شنبه 14 فروردین‌ماه 1397 آمریکا اعلام کرد که این کشور یک کمک بشردوستانه دیگر به ارزش ۸۷ میلیون دلار را برای مردم جنگ زده یمن اختصاص داده است و در ادامه بیان کرده است که از اکتبر ۲۰۱۶، ایالات متحده در مجموع حدود ۸۵۴ میلیون دلار برای کمک به تامین نیاز‌های فوری و ابتدایی مردم جنگ‌زده یمن ارائه کرده است؛ این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) همچنان بر حمایت خود از ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ علیه یمن تأکید دارد و خواستار استمرار این حمایت‌ها از طریق سوخت‌رسانی به جنگنده‌ها و ارائه اطلاعات به این ائتلاف است.

عربستان سعودی ششم فروردین‌ماه 94 حملات هوایی خود را تحت عنوان «طوفان قاطعیت» شروع کرد که تاکنون این حملات ادامه دارد؛ حمایت آمریکا از عربستان در جنگ علیه یمن هر روز وسعت بیشتری به خود می‌گیرد. محاصره دریایی، هوایی و زمینی یمن از سوی عربستان و متحدانش سبب بروز فجایع انسانی زیادی شده است و دسترسی مردم غیرنظامی را به مواد اولیه غذایی، دارو و کمترین امکانات رفاهی با سختی مواجه ساخته است و هزاران نفر را با مشکل قحطی و بیماری‌های واگیردار مواجه ساخته است. در طی محاصره دریایی یمن توسط عربستان، سازمان ملل اعلام کرد 80 درصد از 23 میلیون جمعیت یمن نیاز به کمک‌های انسانی دارند و یمن به آرامی از قحطی به مرگ می‌رسد. در جریان این محاصره، ابتدا کشتی‌هایی که مواد غذایی به بندر می‌آوردند، بمباران شدند سپس انبار‌ها و بعد جاده‌ها و پل‌ها، این بمباران‌ها تصادفی نبود، بلکه کاملا سیستماتیک بود.

فجایع انسانی در یمن به قدری اسفناک است که نشریه گاردین چاپ بریتانیا، نوشت: رهبری عربستان سعودی با سهل‌انگاری کامل غرب مرتکب یکی از وحشتناک‌ترین جنایت‌ها علیه بشریت شده است. این روزنامه در ادامه مجرم اصلی این فاجعه انسانی در یمن را محمد بن سلمان ولیعهد که همزمان وزیر دفاع عربستان نیز است، نامید و بیان داشت: او نه‌تن‌ها جنگ یمن را راه‌اندازی کرد، بلکه محاصره قطر را نیز اعلام کرد، به‌طور فعال از افراطیون به اصطلاح اسلامگرا در سوریه و عراق حمایت می‌کند در حالی‌که این دیکتاتور جوان در خانه لوکس و محیط بی‌سابقه مجلل بسر می‌برد، کودکان یمنی نیز زیر بمب‌های سعودی می‌میرند.

با محاصره دریایی، عربستان کمپینی هوایی را به همراه متحدان خود آغاز کرد که به زیر ساخت‌های محدود این کشور آسیب فراوان رساند. پل‌ها، جاده‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها، چاه‌های آب و بر اساس برخی گزارش‌ها، حتی مزارع و باغ‌ها تمامی مورد هدف قرار گرفتند. آسیب به زیرساخت‌های یمن میلیارد‌ها دلار هزینه در برداشت و احتمالا دهه‌ها سال بازسازی آنان به طول می‌انجامد. با این وجود این خسارات تنها هزینه فیزیکی این جنگ است. هزینه مردم بی‌دفاع یمن و خصوصا جوانان و کودکان (60 درصد مردم یمن زیر 24 سال هستند) غیر قابل محاسبه است. توجیه سعودی‌ها این بود که قحطی و محرومیت، یمنی‌ها را به شورس علیه انصارالله وا می‌دارد و اختلاف میان قبایل شدت پیدا خواهد کرد. ائتلاف عربستان بندر حدیده را بست که از طریق آن اکثر محموله‌های بشردوستانه وارد یمن می‌شد.

دو گروه در جنگ یمن نفع برده‌اند؛ گروه اول، تولیدکنندگان سلاح در آمریکا و انگلیس که دلار‌های نفتی عربستان را نصیب خود می‌کنند. گروه دوم نیز شاخه‌ای از گروه تروریستی القاعده است که در عربستان مستقر هستند و به واسطه این جنگ قدرتمند شده‌اند. قبل از شروع عملیات نظامی و بمباران هوایی عربستان و متحدانش، القاعده بودجه‌ای محدود داشت و در نبرد با انصارالله مستأصل و در حال اضمحلال بود؛ اما پس از 2 سال القاعده شرایطی بهتر پیدا کرد و محیط عملیاتی یمن برای این گروه ایده‌آل شده است. میلیون‌ها یمنی در معرض آسیب این گروه افراطی هستند؛ زیرا ایالات متحده از جنگی پشتیبانی می‌کند که سبب نابودی یکی از فقیرترین کشور‌های دنیا می‌شود.

تا کنون تقریبا همه کشور‌های پیشرفته غرب سیاست تجاوزکارانه عربستان سعودی در مورد یمن را نادیده گرفته‌اند؛ چرا که آن‌ها نمی‌خواهند روابط خود را با این قدرت منطقه‌ای تیره سازند که از مهمترین خریدار سلاح‌های ساخت آنان است. سازمان ملل متحد بحران انسانی یمن را «بدترین در جهان» خواند و عربستان سعودی را متهم کرد که در راه کمک‌های بین‌المللی عمدا اشکال‌تراشی می‌کند.

کمک‌های بشردوستانه آمریکا به یمن در تضاد آشکار با سیاست‌های حمایتی وی از عربستان سعودی دارد. بدون کمک‌های آمریکا در سوخت‌رسانی به جنگنده‌های سعودی برای بمباران مردم این کشور که تقریبا همه روزه صورت می‌گیرد و دادن اطلاعات مورد نیاز برای بمباران مناطق مختلف این کشور عربستان قادر به ادامه اقدامات جنایتکارانه خود نبود. بمباران جنگنده‌های سعودی تنها به مواضع انصارالله یمن ختم نشده است و بر طبق گزارشات رسانه‌های غربی بیمارستانها، مدارس و مراکز شهری و روستایی را نیز به تلی از خاک تبدیل کرده است. سکوت جامعه جهانی به منظور فروش سلاح پس از سه سال هنوز ادامه دارد. کشور‌هایی که داعیه حقوق بشر دارند و نگرانی نقض حقوق حیوانات خواب آنان را آشفته می‌کند و آنان را به خیابان‌ها می‌کشاند، برای اتمام این نسل‌کشی آشکار کاری جز وارونه کردن واقعیت نکرده‌اند و به جای اقدامات تنبیهی متجاوز (عربستان) به توجیه عمل این کشور پرداخته‌اند. کمک‌های آمریکا به مردم یمن در حالیکه ریشه اصلی استمرار این جنایات خود آمریکاست مضحکه‌ای است که دلقک واقعی آن خود ایلات متحده است. عملکرد آمریکا در ارسال کمک‌های بشردوستانه و برجسته کردن این اقدامات، انسان را به یاد ضربالمثل فارسی می‌اندازد «سرم را می‌شکنند دامنم را پر از گردو می‌کنند».

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار