نزدیکی عربستان به اسرائیل، مانور ضد ایرانی است

یک روزنامه آلمانی رویکرد‌های عربستان سعودی در نزدیکی به اسرائیل که در اظهارات اخیر ملک سلمان، ولیعهد شاه سعودی آشکارا دیده می‌شد را بخشی از مانور ضد ایرانی آل سعود در منطقه دانست.
کد خبر: ۲۸۵۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ - 05April 2018

نزدیکی عربستان به اسرائیل، مانور ضد ایرانی استبه گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، روزنامه تاگس اشپیگل در مطلبی به بررسی پشت پرده اظهارات اخیر «ملک سلمان»، ولیعهد سعودی پرداخته و با اشاره به اینکه وی حق موجودیت رژِیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت، نوشت: ولیعهد شاه سعودی دست خود را به سمت اسرائیل دراز کرده و حق موجودیت این رژیم را به رسمیت می‌شناسد.

وی در مصاحبه‌ای با آتلانتیک اظهار داشته است که من اعتقاد دارم که همه انسان‌ها در همه جا حق دارند به صورت صلح آمیز در کشورهایشان زندگی کنند و این حق برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها هم وجود دارد.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: این اظهارات بن سلمان به نوعی شکست و جدایی با سنت ضد اسرائیلی ده‌ها ساله این کشور و جهان عرب است. هرگز پیش از این یک مقام بلند پایه عربستانی این طور درباره حق یهودیان برای زندگی در یک دولت مستقل سخن نگفته بود. البته هنوز هیچ گونه روابط دیپلماتیکی بین ریاض و تل آویو وجود ندارد. سال هاست که عربستان سعودی بر این مسئله تاکید دارد که تازه زمانی اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد که از سرزمین‌های اشغال شده در جنگ شش روزه 1967 خارج شود. البته حالا به نظر می‌رسد که این شرط دیگر برای ولیعهد عربستان سعودی اهمیتی ندارد. از نظر وی مبارزه علیه رژیم صهیونیستی باید پایان یابد، چرا که یک دشمن مهم‌تر وجود دارد و آن ایران است.

در عین حال ماه‌ها است که علائم و نشانه‌هایی از نزدیکی بین عربستان سعودی و اسرائیل وجود دارد.

نویسنده در ادامه به تمایل مقامات صهیونیستی به همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی با عربستان در ماه‌های اخیر اشاره کرده و نوشت: حتی گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه در سپتامبر سال 2017 بن سلمان سفری مخفی به اسرائیل داشته است. حالا ولیعهد سعودی اعتراف می‌کند که اسرائیل و عربستان سعودی علایق مشترکی دارند.

«سباستین زونس»، از انجمن سیاست خارجی آلمان با اشاره به دشمن مشترکی به نام ایران که اسرائیل و عربستان دارند این طور می‌گوید که در اینجا این مسئله مطرح است که جبهه‌ای علیه ایران ساخته شود. در این معنا اسرائیل همراه با ایالات متحده و رئیس جمهور آن دونالد ترامپ شریک خوشایندی برای عربستان است. این 3 کشور به طور خاص در ایران تهدید جدی برای منطقه را می‌بینند.

به نوشته روزنامه «تاگس اشپیگل»، عربستان سعودی سال‌هاست که تلاش می‌کند توافقی بین اسرائیل و فلسطینیان ایجاد کند، اما در این راستا موفق نبوده و همچنان بر راهکار دو دولتی تاکید دارد.

نویسنده در ادامه با اشاره به تاکید «بن سلمان» بر حقوق فلسطینیان و لزوم حمایت از بیت المقدس در عین حال نوشت: در اولین نگاه این طور به نظر می‌رسد که گویا سعودی‌ها همچنان خود را به مسئله فلسطین متعهد احساس می‌کنند. اما ماه هاست که شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه در پشت پرده بن سلمان خط و مشی دیگری را دنبال می‌کند و این رویکرد می‌تواند به مفهوم پایان همبستگی با این خواهران و برادران عرب خود باشد.

نویسنده در ادامه با اشاره به برخی اقدامات ضد ایرانی دیگر عربستان از جمله مخدوش کردن مناسبات با قطر و تلاش برای انزوای این کشور به دلیل مناسبات با تهران همچنین نوشت، در یمن نیز عربستان سعودی حدود 3 سال است که جنگی فاجعه بار و کم‌تر موفق را به راه انداخته است. به گفته سباستین زونس این کم‌تر اقدامی سازنده است و به این ترتیب ملک سلمان شکاف‌ها در منطقه را تشدید کرده و درگیری‌ها را شدت می‌بخشد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار