واکاوی نامه «اسماعیل هنیه» به رهبر انقلاب اسلامی ایران

اهمیت ارسال نامه «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس به رهبر انقلاب اسلامی ایران را می‌توان در ثبات سیاست ایران مبنی بر عدم پذیرش و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی دانست که از زمان تشکیل جمهوری اسلامی ایران خدشه‌ای در آن به وجود نیامده است.
کد خبر: ۲۸۵۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲ - 07April 2018

واکاوی نامه «اسماعیل هنیه» به رهبر جمهوری اسلامی ایرانبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در نامه خود به رهبر انقلاب اسلامی ایران ضمن تقدیر از موضع ثابت جمهوری اسلامی از بدو تشکیل انقلاب تاکنون در مقابل رژیم اشغالگر قدس نکاتی را در خصوص سازش کشور‌های عرب مطیع آمریکا در منطقه با آمریکا و اسرائیل در خصوص پایان بخشیدن به مسئله فلسطین بیان داشت.

وی در ادامه جهت دادن خصومت‌ها و دشمنی‌ها را به سوی ایران به منظور انحراف جهان اسلام از مسأله فلسطین و نیز برجسته کردن اختلافات سنی و شیعه و اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر را از حربه‌هایی دانست که اتحاد عربی-اسرائیلی برای خلع سلاح مقاومت به کار برده است.

این نامه بیشتر شرح حالی از اوضاع منطقه و نقش قدرت‌های منطقه و آمریکا در سرکوبی جنبش مقاومت بود و به طور تلویخی خواستار استمرار حمایت‌های ایران از فلسطین در مقابله با اتحاد کشور‌های عرب منطقه و اسرائیل بود.

در همین راستا، اسماعیل هنیه ضمن تشکر از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در بیش سه دهه از جنبش مردم فلسطین در مقابله با رژیم اشغالگر قدس نوشته بود: «بی‌شک ایران با هدایت‌های بزرگوارانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، برتری بزرگی در تقویت مجاهدین و ریشه‌دار کردن گزینه مقاومت و مبارزه در فلسطین داشته و خواهد داشت.»

اهمیت ارسال نامه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس به رهبر انقلاب اسلامی ایران را می‌توان از نقطه نظر ثبات ایران در عدم پذیرش اسرائیل دانست که از زمان تشکیل جمهوری اسلامی ایران خدشه‌ای در آن به وجود نیامده است و از اولویت‌ها و سیاست‌های غیر قابل تعییر ایران است. حال آنکه کشور‌های عرب منطقه که تا چندی پیش در مسأله فلسطین خود را دخیل می‌دانستند و داعیه برادری داشتند اکنون به دنبال مجرایی برای فیصله دادن به مسأله فلسطین و پذیرش رژیم اشغالگر می‌باشند.

نکته دیگر در این نامه اشاره اسماعیل هنیه به مسأله انتفاضه و استمرار مقاومت از سوی فلسطینیان است، بطوری‌که وی راه خنثی‌کردن توطئه جاری علیه فلسطین و مسأله قدس را انتفاضه خروشان مردمی در داخل کرانه باختری و قدس دانسته است.

در همین رابطه باید خاطر نشان کرد که جنبش حماس در اردیبهشت 1396 با انتشار سند جدید به تعدیل سند 1988 قبلی خود پرداخت و چندین شرط مندرج در سند قبلی خود را اصلاح کرد. موارد تصحیح شده شامل پذیرش مرز‌های 1967، تفاوت میان یهودیت و صهیونیست و حذف نابودی موجودیت اسرائیل بودند. از سویی قدس را پایتخت بلامنازع فلسطین دانستند و همچنان بر ادامه مقاومت تا تحقق آزادی قدس شریف تاکید داشتند. با وجود تعدیل سیاست‌های سند 1988، تبانی سران فاسد عرب با آمریکا برای عادی کردن روابط با اسرائیل شدت بیشتری گرفته است و هم اکنون این اتحاد نامبارک در صدد ریشه‌کنی جبهه مقاومت می‌باشد.

در پاسخ به این نامه، رهبر انقلاب اسلامی ایران ضمن تاکید بر مواضع همیشگی ایران نسبت به فلسطین و دفاع از مبارزات مردم فلسطین در مقابله با رژیم اشغالگر تنها راه حل را مقاومت و تشدید مبارزه دانستند. سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران همواره توسط سران جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس‌ها و اجلاس بین المللی بیان شده است. به عنوان مثال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در سخنرانی خود در کنفرانس کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد هم اشاره کردند: «اقدامات تشویقی اخیر آمریکا به‌ویژه تصمیم غیرقانونی آن در خصوص قدس شریف باعث جسارت این رژیم آپارتایدی شده است. » اکنون سرسپردگی عربستان و کشور‌های عرب وابسته برای خوش خدمتی به آمریکا، فلسطین را موقعیت حساسی سوق داده است که احتمال آن می‌رود تا از سوی همسایگان عرب نا برادر تهدید شود. از این رو، امیدشان به ایرانی است که همیشه پشتیبان آنان بوده و خواهد بود.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار