دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تداوم حضور نیرو‌های آمریکایی در سوریه به بهانه خطر «داعش»

اگر آمریکا واقعا بخواهد داعش را از بین ببرد، می‌تواند در مدت زمان کوتاهی این امر را به تحقق برساند؛ اما مایل نیست داعش را به‌طور کامل ریشه‌کن کند؛ زیرا به بهانه مبارزه با داعش، حضور نظامی خود در منطقه را توجیه می‌کند.
کد خبر: ۲۸۵۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶ - 08April 2018

استمرار حضور نیرو‌های آمریکایی در سوریه به بهانه خطر داعشبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، کاخ سفید تصمیم دارد تا حضور نیرو‌های نظامی‌اش در سوریه، حتی در قسمت‌هایی که از وجود داعش پاک‌سازی شده است، ادامه پیدا کند.

کاخ سفید همچنین اعلام کرده است که خروج نیرو‌های آمریکا از سوریه و انتقال قدرت به نیرو‌های محلی تنها زمانی صورت خواهد گرفت که سوریه دیگر با خطر داعش روبه‌رو نباشد و از این رو هیچ تاریخی برای زمان خروج نیروهای خود تعیین نکرده است.

در همین راستا، «رکس تیلرسون» در نشستی که در «مؤسسه هوور» دانشگاه استانفورد در ایالت کالیفرنیا برگزار شد، مدعی شد: «سربازان آمریکایی در سوریه خواهند ماند، تا ایران را محدود کنند و مانع از حکومت سوری برای سرکوب مجدد مناطق تحت سلطه شوند.»

وی ادامه داد: لازم است، منطقه از باقی‌مانده داعش پاک‌سازی شود و مانع از خلأ قدرت برای احیا مجدد گروه‌های تروریستی شویم. از سویی استمرار احتمالی تهدید داعش، مشروعیتی منطقی به دولت ترامپ برای تداوم حضور سربازان آمریکایی در منطقه می‌دهد.

با وجودی که منطقه تقریبا از وجود داعش پاک‌سازی شده است، حدود 2 هزار سرباز آمریکایی در سوریه مستقر شده‌اند؛ «دیوید ترچتنبرگ» معاون وزیر دفاع آمریکا در نامه‌ای به سناتور «تیم‌کین» از دولت ترامپ خواسته بود که در مورد استقرار نیرو‌های آمریکایی در سوریه توضیح دهد، تیم کین در پاسخ نوشت: «درست همان‌گونه که ما قبلا نیرو‌های ایالات متحده را پیش از موعد (در عراق) حذف کردیم، گروه‌های تروریستی از کاهش فشار‌ها برای بازسازی ظرفیت‎‌های خود و کنترل داخلی آن منطقه استفاده خواهند کرد.»

بر همین اساس، معاون وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: ایالات متحده به دنبال جنگ با ایران، گروه‌های حامی ایران یا نیرو‌های حکومتی سوری نیست؛ گرچه ایالات متحده در استفاده ضروری (نظامی) برای دفاع از متحدان یا نیرو‌های متحد درگیر در مبارزه با داعش و القاعده تردیدی نخواهد داشت.

«جک گلد اسمیت» استاد دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد اظهار داشت: «از نظر حقوق بین‌الملل، در نظریه دولت دلیل صلاحیت آمریکا برای اینکه اقداماتی را به صورت نامحدود انجام دهد یک توجیه قانونی ظریف در کنار یک توجیه قانونی دیگر است.» با این وجود، هیچ دادگاهی در آمریکا هنوز پاسخ این سوال را نداده است که آیا قوه مجریه صلاحیت قانونی از کنگره کسب کرده است تا با داعش مبارزه کند.

با تمام توجیهاتی که سیاستمداران آمریکایی در خصوص استقرار نیرو‌های آمریکایی در سوریه ارائه داده‌اند، واقعیت چیز دیگری است. شاید بتوان دلیل عدم خروج نیرو‌های آمریکایی را در چند مؤلفه دسته بندی کرد؛

1- سوریه از کشور‌های حامی ایران است و 2 کشور روسیه و ایران نیز از سوریه حمایت می‎کنند؛ این امر موجب کاهش نفوذ آمریکا در منطقه خواهد شد.

2- یکی دیگر از دلایل آمریکا قرارداد خط لوله گازی است که از کشور‌های حوزه خلیج فارس تا اروپا ادامه دارد که بشار اسد با این پروژه مخالف است و انعقاد این پروژه را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

3- ارز اصلی برای خرید کالا‌ها و خدمات خارجی از دلار آمریکا به یورو توسط بشار اسد تغییر کرده است.

4- قرارداد سال 2011 مابین ایران، عراق و سوریه که این سه کشور اعلام کردند، قصد دارند قراردادی را به مبلغ 6 بیلیون دلار برای ساخت خط لوله‌ای از پارس جنوبی به اروپا، سپس از طریق عراق، سوریه، لبنان و زیر دریای مدیترانه به کشور‌های اروپایی به امضا برسانند، این اقدام توسط پالایشگاهی در دمشق و با ایجاد زیرساخت‌های مرتبط به آن صورت می‌گیرد.

به همین دلیل داعش توسط آمریکا با بودجه عربستان سعودی و با حمایت ترکیه در سوریه استقرار یافت. گروه تروریستی داعش همانند طالبان در افغانستان دست‌‌ساخته  آمریکاست که از کنترل آن خارج شده است. اگر آمریکا واقعا بخواهد داعش را از بین ببرد، در مدت زمان کوتاهی می‌تواند این امر را به تحقق برساند؛ اما مایل نیست تا داعش از بین برود؛ زیرا داعش علیه اسد در سوریه می‌جنگد، همان چیزی که آمریکا می‌خواهد. اگر آمریکا به دلیل اقدامات بشردوستانه و نسل‌کشی تمایل به حذف داعش دارد؛ چرا نسبت به موقعیت‌های مشابه در سودان جنوبی، فلسطین، نیجریه، کنگو، چاد، یمن و... بی‌تفاوت است؟ مسلما استقرار نیرو‌های دائم آمریکا در سوریه به دلیل اهداف بشردوستانه نیست.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار