امیر خانزادی در نشست خبری عنوان کرد؛

ممانعت ایران از عضویت آمریکا در اجلاس منطقه‌ایِ فرماندهان نیروهای دریایی

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه‌ی اقیانوس هند گفت: آمریکا در سال‌های 2014 و 2018 درخواست کرد تا به عنوان ناظر در این اجلاس حضور داشته باشد که هر دو بار با رای منفی ایران، حضور آمریکا منتفی شده است.
کد خبر: ۲۸۷۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵ - 21April 2018

یک سوم تجارت جهانی در شمال «اقیانوس هند» انجام می‌شودبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش صبح امروز در نشست خبری ششمین اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه‌ی اقیانوس هند اظهار داشت: از سال 2016 با تصویب فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند، ایران عهده‌دار میزبانی این اجلاس شد و به مدت 2 سال ریاست دوره‌ای آن را بر عهده خواهد داشت.

وی ادامه داد: منطقه اقیانوس هند به جهت تجارت جهانی دارای اهمیت ویژه‌ای است؛ به طوری که یک سوم تجارت جهانی در شمال اقیانوس هند انجام می‌شود، لذا اقیانوس هند به جهت اینکه سهم بزرگی از تجارت جهانی دارد و در اقیانوس‌های دیگر این سطح از سهم وجود ندارد. دارای اهمیت بسیاری است.

امیر خانزادی گفت: 70 درصد انرژی دنیا در این منطقه متمرکز است و جمهوری اسلامی ایران در کانون مرکز انرژی قرار دارد. همچنین 17 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور می‌کند که بر اهمیت این منطقه و کشور ما می‌افزاید.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: این منطقه با توجه به تمرکز انرژی و اهمیت استراتژیکی، توانایی تولید قدرت را دارد و همچنین ظرفیت خلق ثروت فزاینده را در خود دارد؛ لذا این منطقه همواره مورد توجه قدرت‌ها بوده و آمریکا ناوگان پنجم خود را که یکی از بزرگترین ناوگان‌هایش است در این منطقه مستقر کرده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا علاقه‌مند بودند تا به عنوان ناظر در این اجلاس حضور داشته باشند، گفت: کشور آمریکا هم در سال 2014 و هم در سال 2018 درخواست کرد تا ابتدا در اجلاس بنگلادش و اکنون در اجلاس ایران، به عنوان ناظر حضور داشته باشد که هر دو بار با رای منفی ایران، حضور آمریکا منتفی شده و آن‌ها چهار سال است که نمی‌توانند از ظرفیت حضور در این اجلاس بهره‌مند شوند.

دریادار خانزادی با اشاره به شکل گیری پدیده دزدی دریایی گفت: اهمیت اقتصادی و استراتژیک این منطقه سبب شد تا با پدیده دزدی دریایی در این منطقه مواجه شویم و امروز نیز دزدان دریایی از پیشرفته‌ترین و‌‌ پیچیده‌ترین تجهیزات استفاده کرده و قادر به رصد آنلاین کشتی‌های تجاری و اطلاع از موقعیت آنها هستند.

وی تصریح کرد: از اینرو نیروی دریایی ارتش به طور مداوم گشت‌های دریایی را به صورت شبانه روزی در منطقه تحت اشراف خود برقرار کرده و علاوه بر این نیز تاکنون 52 ناوگروه را به خلیج عدن جهت برقراری امنیت اقتصادی و  حفظ خطوط مواصلاتی اعزام کرده است که سایر کشورها نیز از مزایای امنیتی آن بهره مند شده اند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به تاریخچه به وجود آمدن اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی حاشیه اقیانوس هند تصریح کرد: نیروی دریایی هند در سال 2008 از کشورهای حاشیه اقیانوس هند درخواست کرد تا به منظور تامین امنیت کشتی‌های در حال تردد در این اقیانوس و همچنین برخورد جدی و مناسب با دزدان دریایی نشستی را هر دو سال یکبار برگزار کنند. از این رو اولین دوره نشست فرماندهان نیروهای دریایی حاشیه اقیانوس هند برگزار شد و طی آن مقرر شد تا این منطقه به چهار قسمت تقسیم شود و ریاست دوره‌ای آن هر دو سال یک بار بر عهده یک کشور گذاشته شود.

دریادار خانزادی خاطرنشان کرد: کشور بنگلادش در دوره قبل یک رزمایش مشترک امداد و نجات برگزار کرد و ما هم در نظر داریم در آینده نزدیک یک رزمایش مشترک برای مقابله با دزدان دریایی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه این اجلاس بزرگترین اجلاس نظامی تاریخ ایران است و طبق برنامه قرار است حدود 35 هیات عالی رتبه نظامی از کشورهای مختلف جهان برای شرکت در آن به تهران سفر کنند، افزود: اجلاس کشورهای شمال اقیانوس هند شامل 23 عضو دائم و 9 عضو ناظر است و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جزو اعضای دائم این اجلاس است.

فرمانده نداجا با اشاره به درخواست غالب کشورهای شرکت کننده در اجلاس جهت ملاقات با فرمانده نیروی دریایی کشورمان گفت: بدون تردید در خلال این اجلاس دیدارهایی را به صورت دو جانبه یا چند جانبه‌ای بین فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای مختلف خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در روز پایانی این اجلاس، نشست محرمانه ای با حضور فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای عضو برگزار می کنیم که کشورهای ناظر حق هیچگونه اظهار نظری در آن ندارند و در نهایت نتایج آن نشست در قالب یک بولتن در اختیار فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای مختلف قرار می گیرد.

دریادار خانزادی همچنین در خصوص آخرین وضعیت ناوشکن سهند گفت: زیرساخت‌های مجموعه‌ای سامانه‌های دفاعی این ناوشکن در حال تکمیل است و ان‌شالله در ماه‌های آینده خبر الحاق ناوشکن سهند را به مردم می‌دهیم.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها