دفاع پرس از جدیدترین تحولات منطقه گزارش می‌دهد

حمله پهپادهای حزب‌الله به تروریست‌ها/ تظاهرات مردم عراق علیه آمریکا/ دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان

مهمترین تحولات منطقه در دو روز گذشته را باید در اولین حمله پهپادهای حزب الله به عناصر تروریستی در مرزهای سوریه و لبنان، تظاهرات هزاران عراقی در اعتراض به بازگشت مجدد آمریکایی‌ها به کشورشان و دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان و کورسوی امید به گشایش در روابط دو جانبه ملاحظه کرد.
کد خبر: ۲۸۷۶۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵ - 22September 2014

حمله پهپادهای حزب‌الله به تروریست‌ها/ تظاهرات مردم عراق علیه آمریکا/ دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، مهمترین تحولات سیاسی و میدانی منطقه طی دو روز گذشته را باید ابتدا در لبنان و در اولین حمله پهپادهای حزب الله به عناصر تروریستی در مرزهای سوریه و این کشور ملاحظه کرد تا پس از آن راهی عراق شد که در بغداد، پایتخت این کشور هزاران عراقی در اعتراض به بازگشت مجدد آمریکاییها به بهانه مبارزه با گروه تروریستی تکفیری «داعش» به کشورشان تظاهرات کردند و پس از آن نگاهی به دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان داشت که میتواند، روزنه امید گشایش در روابط تهران – ریاض باشد.

 

عربستان

 

سعود الفیصل با هادی البحره دیدار کرد

هادی البحره، رئیس ائتلاف معارضان سوریه با سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار کرد.البحره در پیامی در شبکه اجتماعی مدعی شد که در این دیدار طرفین درباره داعش اتفاق نظر دارند.براساس طرح آمریکا برای ائتلاف ضد داعش قراراست نیروهای موسوم به ارتش آزاد وابسته به ائتلاف معارضان در خاک سوریه با داعش بجنگند.

 

وزرای خارجه ایران و عربستان در نیویورک دیدار کردند

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از مذاکرات خود با سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان، این دیدار را گشایش فصل تازه ای در روابط دو کشور و در راستای استقرار صلح و امنیت بین المللی و منافع امت مسلمان توصیف کرد.ظریف پس از این دیدار یک ساعته که روز یکشنبه انجام شد، گفت: از نظر من و وزیر خارجه عربستان این دیدار سرفصل تازهای در روابط دو کشور خواهد بود.وی افزود: ما امیدواریم که این فصل تازه در راستای برقراری صلح و امنیت منطقهای و جهانی و پاسداری از منافع همه ملتهای مسلمان جهان فصلی ثمربخش باشد.سعود الفیصل نیز پس از این دیدار، اظهار داشت: ما با آگاهی از اهمیت و حساسیت این بحران و فرصتی که برای مقابله با آن پیش رو داریم معتقدیم که با استفاده از این فرصت مغتنم و اجتناب از اشتباهات گذشته میتوانیم در مقابله با این بحران بسیار حساس به توفیق برسیم.وی افزود: هر دو کشور در منطقه کشورهای با نفوذی هستند و همکاری میان آنها اثرات غیرقابل انکاری در استقرار صلح و امنیت منطقه ای و جهانی خواهد داشت.

 

مفتی وهابیت نسبت به تجزیه عربستان سعودی هشدار داد

مفتی عربستان سعودی «عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ» در خطبههای روز جمعه با توصیه به هوشیاری و وحدت، نسبت به تهدیدات و مخاطرات امنیتی و دینی، هشدار داد.آل شیخ گفت: تلاشهای بسیاری برای تکه پاره کردن کشور و از بین بردن یکپارچگی آن وجود دارد.

 

عراق

 

ورود بیش از 300 مستشار نظامی آمریکا به منطقه کردستان عراق

وزارت پیشمرگه منطقه کردستان عراق اعلام کرد که شمار مستشاران نظامی آمریکایی در این منطقه به بیش از 300 نفر میرسد.این درحالی است که اعزام مستشار نظامی و ارسال تسلیحات از سوی کشورهای عضو ائتلاف بینالمللی به اصطلاح مبارزه با داعش، برای انجام حمله گسترده علیه تکفیریهای داعش همچنان ادامه دارد.

 

«هادی العامری» به عنوان نامزد تصدی سمت وزارت کشور عراق انتخاب شد

اعضای ائتلاف دولت قانون عراق به ریاست نوری المالکی یکشنبه شب در نشستی با نامزدی «هادی العامری»، دبیرکل سازمان بدر برای تصدی سمت وزارت کشور عراق موافقت کردند.

 

مشاوران نظامی آمریکایی و ایرانی به ارتش عراق کمک میکنند

نخستوزیر عراق اعلام کرد که تاخیر در تصمیم گیری در خصوص وزارت کشور و وزارت دفاع یک روش دموکراتیک است.حیدر العبادی گفت: اختلافات درباره وزارتخانههای دفاع و کشور اهمیتی ندارد.نخست وزیر عراق به العربیه گفته که مشاوران نظامی آمریکایی و ایرانی به ارتش عراق کمک میکنند.


تظاهرات هزاران طرفدار جریان صدر در محکومیت بازگشت آمریکاییها

هزاران نفر از طرفداران جریان صدر شنبه در بغداد تظاهرات کردند و با شعار «نه به بازگشت اشغالگر به عراق» خواستار توقف دخالتهای واشنگتن در کشورشان به بهانه مبارزه با داعش شدند.نیروهای امنیتی عراق نیز تمام خیابانهای منتهی به میدان محل تظاهرات در مرکز بغداد را بستند و تدابیر امنیتی شدیدی در محل این تظاهرات برقرار شد.

 

سوریه

 

حمله خمپارهای به حلب سوریه۳۰ کشته و زخمی بر جای گذاشت

تروریستهای سوریه امروز چندین خمپاره به سمت خیابان «النیل» در نزدیکی میدان «الدله» در حلب شلیک کردند.منابع بیمارستانی سوریه گزارش دادند که در پی این حمله خمپارهای 5 نفر از شهروندان سوری کشته و 25 نفر دیگر نیز زخمی شدند.از سوی دیگر، گروه تروریستی تکفیری داعش کلیسای شهدای تاریخی ارامنه در منطقه الرشدیه استان دیرالزور را منفجر کرد.

 

۷۰ هزار کُرد سوریه ظرف ۲۴ ساعت گذشته به ترکیه پناه بردهاند

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد: حدود 70 هزار کرد سوریه  طی 24 ساعت گذشته بمنظور گریز از خشونتهای عناصر گروههای تندرو در شمال غرب سوریه، در ترکیه پناهنده شدهاند و احتمال دارد که صدها هزار نفر دیگر نیز به آنها بپیوندند.ترکیه جمعه گذشته مرز خود را به روی پناهجویان سوری که از روز پنجشنبه گذشته خروج خود از منطقه کُردنشین «عینالعرب» تحت محاصره عناصر داعش در شمال این کشور را آغاز کرده بودند، گشود.

 

هیکل: ارتش سوریه بزرگترین ارتشی است که با داعش میجنگد

«محمد حسنین هیکل» نویسنده و روزنامه نگار مصری، ارتش سوریه را بزرگترین ارتشی دانست که در حال حاضر علیه گروهک تروریستی داعش میجنگد.وی در یک گفتوگوی تلویزیونی گفت: با وجود اینکه ارتش سوریه در ائتلاف ظاهری آمریکا علیه گروهک تروریستی داعش شرکت ندارد، ولی بزرگترین ارتشی است که در حال حاضر با گروهک تروریستی داعش میجنگد.

 

ژنو ۳ در کار نخواهد بود، معارضان به دمشق بیایند

منابع مطلع غربی به نقل از استفان دیمیستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کردند دمشق دیگر به مذاکرات ژنو برای گفتوگو با مخالفان نخواهد آمد. ین منابع به نقل از دیمیستورا گفتند که «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به وی گفته است که دیگر «ژنو 3، در کار نخواهد بود».

 

آغاز عملیات ارتش سوریه برای بازپسگیری منطقه «عدرا» در شمال دمشق

ارتش سوریه عملیات نظامی گستردهای را در منطقه «عدرا» واقع در شمال پایتخت این کشور آغاز کرده و حلقه محاصره این منطقه را تنگتر کرده است.هم اکنون دو جنگ اساسی در نزدیکی دمشق و حومه در جریان است که یکی از آن در منطقه «عدرا» است. این منطقه استراتژیک از یک ناحیه به فرودگاه نظامی الضمیر منتهی می شود و از ناحیه دیگر مشرف بر جاده بینالمللی دمشق به حمص است.

 

سوریه از وجود سلاحهای شیمیایی خالی شده است

وزارت خارجه سوریه از انجام تعهدات خود در چارچوب پیوستن به معاهده منع گسترش تسلیحات شیمایی خبر داد.این وزارتخانه تأکید کرد، پس از همکاری کامل با مأموریت هیئت مشترک سازمان ملل در سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی و سازمان ملل، اکنون سوریه از این نوع سلاح خالی شده است.

 

تروریستها در صدد استفاده مجدد از سلاح شیمیاییاند

وزارت خارجه سوریه در بیانیه ای درباره احتمال استفاده تروریست ها از سلاحهای شیمیایی علیه مردم سوریه هشدار داد.در ادامه این بیانیه آمده است که هدف تروریستها از به کار برد سلاحهای شیمیایی متهم کردن ارتش سوریه به استفاده از آن است.وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که دمشق پایبندی خود به توافقنامه سازمان ملل درباره منع استفاده از سلاح های شیمیایی و امحای آن را اثبات کرد و هم اکنون عاری از این نوع سلاح است.

 

نخستوزیر سوریه بر رسواسازی اهداف ائتلاف آمریکا علیه داعش تاکید کرد

نخست وزیر سوریه از پیروزیهای چشمگیر ارتش سوریه در رویارویی با تروریستها خبر داد.وی با بیان این مطلب افزود: نیروهای ما برای مبارزه با تروریسم و از بین بردن آن به موازات فعالیتهای دیپلماتیک، تلاش میکنند تا اهداف تجاوز به سوریه را فاش کنند.

 

سرزمینهای اشغالی

 

تصمیم اسرای فلسطینی برای آغاز اقدامات اعتراضی در زندانهای تلآویو

اسرای فلسطینی در زندانهای رژیم صهیونیستی قصد دارند در اعتراض به اقدامات تنبیهی، ظلم روزافزون و بی توجهی عمدی پزشکی در زندانها، دست به یک سری اقدامات اعتراض آمیز بزنند.«احمد ابوطه» مدیر دفتر رسانهای اسرا در این رابطه گفت که این اقدامات اعتراضآمیز از هفته آینده آغاز خواهد شد.

 

تظاهرات در جنوب سرزمین اشغالی فلسطین علیه ضعف نتانیاهو

صدها نفر از ساکنان شهرک «سدروت»، در جنوب سرزمینهای اشغالی شنبه شب با برگزاری تظاهرات از کابینه رژیم صهیونیستی خواستند از نادیده گرفتن جنوب (اراضی اشغالی) دست بردارد.نماینده این گروه از تظاهراتکنندگان از نخست وزیر اسرائیل خواست از طریق دستیابی به راهحل دیپلماتیک در غزه، به ایجاد یک واقعیت جدید در جنوب سرزمینهای اشغالی کمک کند.

 

۷ موضوع حساس مورد بحث حماس و فتح در نشست قاهره

«امین مقبول» از رهبران ارشد جنبش فتح تاکید کرد که دیدار فتح و حماس سهشنبه آینده در قاهره برگزار خواهد شد.مقبول افزود که در این دیدار موضوعاتی مهمی از جمله چگونگی اجرایی شدن توافق «شاطئ» (توافق آشتی فتح و حماس) و توافق قاهره با یک دیدگاه مشترک و واحد مورد بررسی قرار میگیرد.همچنین در این دیدار در مورد امکان تمکین تشکیلات خودگردان دولت توافق ملی برای گسترش مسئولیتهایش در نوار غزه در خلال یک توافق حماس بحث میشود و بازسازی غزه و پایان رنج مردم آن باید هر چه زودتر آغاز شود.

 

«عباس» در صورت شکست طرح دولت مستقل فلسطینی استعفا میدهد

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به نزدیکان خود اعلام کرده در صورتیکه طرحش برای برپایی یک دولت مستقل فلسطینی و پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی اجرایی نشود، تشکیلات را منحل میکند و خودش نیز به صورت رسمی استعفا میدهد.رئیس تشکیلات خودگردان طرحی 3 مرحلهای برای برپایی دولت مستقل فلسطینی در آینده ارائه کرده است و بر سر این طرح با جنبش حماس در راس اولین موضوعات پس از جنگ غزه توافق کرده است.

 

شورای قانونگذاری فلسطین خواستار استعفای دولت توافق ملی شد

«هلا فلسطین»، «احمد بحر» نائب رئیس شورای قانونگذاری فلسطین از «رامی الحمدالله» نخستوزیر دولت توافق ملی فلسطین خواست اگر نمیتواند به وظایف خود و موارد توافق شده بر سر آن مانند بازسازی غزه و پرداخت حقوق کارمندان عمل کند، استعفا دهد.

 

بازداشت ۲۶۰ کودک در قدس اشغالی طی ۲ ماه گذشته

رژیم صهیونیستی با وارد کردن اتهاماتی به سابقه به کودکان، در طی 2 ماه گذشته 260 کودک را در قدس اشغالی بازداشت است.بر اساس این گزارش نظامیان رژیم صهیونیستی در طی 2 ماه گذشته 750 شهروند را در قدس اشغالی بازداشت کرده است که نزدیک به یک سوم آنها کودکان زیر 12 سال هستند.

 

نتانیاهو: نباید به خاطر داعش از خواستهها علیه برنامه هستهای ایران کوتاه آمد

نخستوزیر رژیمصهیونیستی گفت نباید برای آنکه ایران به ائتلاف علیه داعش بپیوندد، از خواستهها علیه برنامه هستهای ایران کوتاه آمد.وی به اخبار اخیر رسانهها در خصوص احتمال کوتاه آمده غرب از تقابل هستهای با ایران در ازای کمک تهران به مبارزه با داعش اشاره کرد و گفت که اگر چنین خبری صحیح باشد، غرب در مسیر اقدامی «نامعقول» گام برداشته است.

 

بحرین

 

۹ معترض بحرینی به حبس ۵ ساله محکوم شدند

دادگاه تجدید نظر بحرین حکم زندانی 9 معترض شیعی از جمله یک عکاس مطبوعات و فعال اینترنتی را به اتهام تبلیغ برای تغییر رژیم آل خلیفه تائید کرد.در همین ارتباط یک منبع قضایی بحرین اعلام کرد؛ دادگاه بدوی در آوریل 2014 حکمی را علیه این 9 متهم صادر کرده است که بر اساس آن به 5 سال زندان محکوم شدند.

 

دادگاه استیناف بحرین حکم زندان 9 انقلابی را تایید کرد

یک منبع قضایی بحرینی گفت: در حکم صادر شده اسامی افرادی مانند «حسن حبیل» عکاس و «جاسم النعیمی» فعال اینترنتی به چشم میخورد و این افراد به تحمل پنج سال زندان محکوم شدند.این منبع افزود: اتهام افراد مزبور علاوه بر تلاش برای تغییر حکومت از طریق دعوت اینترنتی مردم به تظاهرات، دعوت به راهپیماییهایی است که از آن به عنوان تظاهرات غیر قانونی در سال 2013 یاد شده است.

 

یمن

 

رئیسجمهور یمن اعتراضات مردمی را «اقدامی تخریبی» عنوان کرد

رئیس جمهور یمن در پی تظاهرات گسترده روز شنبه مخالفان دولت در صنعا و بالا گرفتن خشونت و درگیری اعلام کرد که بهترین گزینه طبق توافق صورت گرفته بین «انصارالله» و نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، ضرورت وحدت ملی برای دفاع از صنعاء است.رئیس جمهور یمن بدون اشاره به حملات سلفیهای حامی دولت به منازل معترضان و کشته شدن چندین معترض یمنی و حمله ارتش و نظامیان به تظاهرات کنندگان گفت: اقدام حوثیها در تخریب برخی منازل مسکونی در صنعا تجاوز به پایتخت یمن است.

 

جزئیات توافقنامه انصارالله و رئیسجمهور یمن

نمایندگان جنبش انصارالله یمن با عبدربه منصور هادی رئیسجمهور این کشور درباره مسایل متعدد از جمله «تشکیل دولت جدید و بازنگری در خصوص تقسیمبندی مناطق» توافق کردند.«استعفای دولت، کاهش قیمت فرآوردههای نفتی و توقف فوری تیراندازیها در صنعا» نیز شامل بندهای توافقنامه در یمن برای حل بحران این کشور میشود.رئیس جمهور یمن و نمایندگان جنبش انصارالله یکشنبه شب با مشارکت نیروهای سیاسی در مقر ریاست جمهوری به توافق رسیدند و توافقنامه برای حل بحران این کشور را امضا کردند.

 

مقر فرماندهی نیروهای مسلح و نخستوزیری در دست کمیتههای مردمی است

سخنگوی جنبش انصارالله خبر داد که کمیته های مردمی کنترل فرماندهی کل نیروهای مسلح در منطقه التحریر در مرکز صنعاء را در دست خود گرفتند.«محمد عبدالسلام» گفت: در پی تسلط کمیته های مردمی بر ساختمان فرماندهی، گذرگاه امنی برای خروج سربازان و افسران فراهم شد.

 

پیوستن افسران نظامی یمن به معترضان

تعدادی از افسران و رهبران نظامی ارتش یمن به انصارالله و مخالفان پیوستند.«تیپ 26»، «تیپ 4»، «تیپ3» و «گردان 2» ارتش یمن پیوستن خود به انقلابیون و معترضان را اعلام کردند.سخنگوی جنبش انصارالله خبر داد که کمیتههای مردمی کنترل فرماندهی کل نیروهای مسلح در منطقه التحریر در مرکز صنعاء را در دست خود گرفتند.

 

علی عبدالله صالح پایتخت یمن را ترک کرد

خبرنگار یمن پست خبر داد که علی عبدالله صالح رئیس جمهور برکنار شده یمن ساعت پایتخت این کشور را به سمت محلی نامعلوم ترک کرده است.

 

نهادهای دولتی یمن تحویل پلیس داده شد

«علی القحوم»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که ساختمانهای دولتی به پلیس تحویل داده شد.وی تاکید کرد که نیروهای پلیس مسئول تامین امنیت آن هستند.این درحالی است که منابع خبری غربی مدعی شدند که طرفداران انصارالله بر نهادهای دولتی مهم مسلط شدند و کنترل آن را در اختیار خود قرار دادند.

 

جمال بن عمر خواستار پایان اعتراضات خیابانی در صنعا شد

نماینده سازمان ملل در امور یمن خواستار پایان اعتراضات خیابانی در صنعا شد. وی با حضور در یک نشست مطبوعاتی با بیان اینکه رئیس جمهور یمن در حال مشورت برای تشکیل کابینه تکنوکرات طی چند ماه آینده است، افزود: دولت فعلی تا زمان تشکیل کابینه جدید، روند پیشبرد امور را بر عهده خواهد داشت.

 

لبنان

 

پهپادهای حزبالله تروریستهای «النصره» در مرز سوریه را زیر آتش گرفتند

نیروهای ارتش و حزبالله لبنان، بامداد یکشنبه افراد مسلح در عرسال لبنان را تحت آتشبار سنگین توپخانه، پهپاد و خمپاره قرار دادند.ساعت دو بامداد امروز، نیروهای حزبالله در کمینی که برای افراد مسلح در مناطقی از عرسال آماده کرده بودند، دست کم 23 نفر از افراد مسلح را کشتند.

 

به جدی بودن ائتلاف آمریکا علیه داعش شک داریم

«محمد رعد» رئیس فراکسیون «وفاداری به مقاومت» پارلمان لبنان گفت: ما جزئی از هیچ ائتلاف بینالمللی نیستیم و در جدی بودن این ائتلاف (برای مبارزه با داعش) شک داریم ولی ما اولین کسانی بودیم که با این پدیده وحشی مبارزه کردیم زیرا خطرات آنها را میدانستیم. ما قبل از همه این خطر را احساس کردیم.وی گروهکهای تروریستی را خطری برای دین و انسان خواند و افزود: قبل از اینکه محافل بینالمللی به فکر طرحی برای رویارویی با تروریستها بیفتند، ما به مبارزه با تروریستهای برخاستهایم. به هنگام اجرای طرح ائتلاف بینالمللی، مشخص خواهد شد که این طرح از تحقق اهداف قاصر خواهد بود.

 

جزئیات انفجار عرسال لبنان؛ «النصره» مسئولیت انفجار را به عهده گرفت

گروهک «جبهه النصره» اعلام کرد که یک مرکز وابسته به حزب الله لبنان را در ارتفاعات شهرک «نحله» از توابع منطقه «عرسال» واقع در مرزهای سوریه را هدف قرار داده و یک توپ 57 میلیمتری را نیز منهدم کرده است.بر اساس این گزارش، این انفجار ناشی از انفجار یک خودروی بمب گذاری شده است.

 

لبنان لیست اسلحه مورد نیاز برای خرید را به مسکو تحویل داد

وزیر کشور لبنان اعلام کرد که لیست اسلحه مورد نیاز کشورش برای خرید از روسیه را به مسکو تحویل داده است. قرار است این اسلحه روسی از هدیه یک میلیارد دلاری عربستان سعودی خریداری شود.

انتهای پیام/ز

نظر شما
پربیننده ها