سرلشکر باقری:

بمباران مردم یمن نتیجه مداخله برخی کشورها در اقیانوس هند است/ گسترش بی‌نظمی در جهان توسط آمریکا

رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: آمریکا و برخی قدرت‌ها با اعزام واحدهای نظامی به مناطق مختلف و بکارگیری ادبیات زور، بی‌نظمی را گسترش می‌دهند.
کد خبر: ۲۸۷۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶ - 23April 2018

آمریکا بی‌نظمی را در جهان گسترش داده استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رییس ستاد کل نیروهای مسلح سخنران ویژه مراسم افتتاحیه ششمین اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند بود که مشروح سخنان وی را در زیر می‌خوانید:

سلام علیکم

ابتدا لازم می‌دانم از فرماندهان محترم نیروهای دریایی و هیئت‌ها و مقامات نظامی و سیاسی که در اجلاس «IONS» در تهران شرکت کرده‌اند، تقدیر و تشکر نمایم و از طرف خود به همه میهمانان گرامی خوش آمد عرض کنم. امیدوارم در مدت حضورتان در جمهوری اسلامی ایران، ایام خوبی را سپری کنید و با خاطرات خوبی ایران را ترک نمایید.

از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ریاست محترم نشست و کلیه مسئولینی که برای برگزاری این اجلاس ارزشمند تلاش کرده‌اند، تشکر می‌نمایم. همچنین آرزو می‌کنم این اجلاس در رسیدن به اهداف خود محقق بوده و گام بزرگ دیگری در تعمیق همکاری‌ها و تعاملات نیروهای مسلح کشورهای حاضر در اجلاس، به ویژه نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند بردارد و در آینده شاهد تبدیل این گونه اجلاس‌ها به نهادی تاثیرگذار در تامین امنیت دریایی در سطح اقیانوس هند و ارتقای مولفه‌های امنیتی در این منطقه و بلکه در همه دریاهای جهان باشیم.

در فرصتی که فراهم شده است، دیدگاه‌های خود را در چند بند به اطلاع میهمانان عزیز می‌رسانم.

1. بدون تردید نظام سنتی دوقطبی در جهان فروپاشیده و قدرت‌های جدیدی در شرق و غرب جهان سر برآورده‌اند و اصولاً جهان امروز نیازمند مهندسی مجدد نظم براساس جهانی چندقطبی و احترام به حقوق همه کشورها می‌باشد. اما برخی قدرت‌ها و بازیگران منطقه‌ای و جهانی واقعیات نوین جهان را برنمی‌تابند. تحت تاثیر این رویکرد، متاسفانه هیچ نقطه‌ای از جهان از آسیب‌ها و خطرات در امان نیست.

آمریکا و برخی دیگر از قدرت‌ها با اعزام و استقرار واحدهای نظامی به مناطقی مانند خلیج فارس، اقیانوس هند، دریای جنوب چین، دریای مدیترانه و دیگر مناطق و با بهانه‌های مختلف  و بکارگیری ادبیات زور، تحریم و اتهام‌زنی، بی‌نظمی و آنارشی را گسترش می‌دهند. آمریکا با ایجاد و حمایت از گروه‌های تروریستی و افراطی مانند داعش، بخش بزرگی از منطقه غرب آسیا را دچار بحران نموده و کشتار انسان‌های بی‌دفاع، آوارگی میلیون‌ها نفر و تخریب هزاران شهر و روستا را زمینه‌سازی نموده و باعث شده است. علاوه بر آن، آمریکا بدعهدی و پیمان‌شکنی در توافقات بین‌المللی را ترویج می‌نماید (که زیر پا گذاشتن توافقات 1+5 با جمهوری اسلامی ایران نمونه بارز آن است.)

رژیم صهیونیستی نیز در حالی که برای تهدید کشورهای همسایه با آزادی عمل مطلق، زرادخانه هسته‌ای خود را روز به روز گسترش می‌دهد و بدون هیچ‌گونه مجوز بین‌المللی به کشورهای همسایه خود تجاوز می‌نماید، آمریکا در یک برخورد گزینشی و دوگانه حتی خرید و یا تولید تجهیزات دفاعی مشروع و متعارف توسط دیگر کشورها را جرم محسوب می‌کند. حمله اخیر هوایی آمریکا و متحدین آن به سوریه به بهانه واهی سلاح شیمیایی مصداق بارز این رفتار غیرقانونی است. آنان با صدور گسترده تسلیحات مخرب به برخی از کشورهای منطقه غرب آسیا، مانند عربستان، زمینه تشدید مسابقه تسلیحاتی، جنگ و بحران را به وجود آورده‌اند و بالاخره با تعقیب طرح‌های تجزیه و فروپاشی، تضعیف حاکمیت‌های قانونی و مستقل برخی کشورها را زمینه‌سازی می‌نمایند که نمونه بارز آن در عراق و سوریه قابل مشاهده است. همچنین، حمله به فرهنگ، سنت‌ها و آداب و رسوم کشورها و ملت‌ها، وحدت، ثبات و امنیت جوامع را مورد آسیب قرار می‌دهند.

2. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مستقل، هیچگاه سر تسلیم در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا و برخی متحدان منطقه‌ای آن فرود نیاورده و نمی‌آورد و در مقابل با اتکاء به ظرفیت‌های ملی خویش دست برادری و دوستی را به سوی جهانیان دراز کرده است. حضور پیشتازانه جمهوری اسلامی ایران در میادین مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری در سوریه و عراق و کمک به دولت قانونی و نیروهای مسلح این کشورها، در کنار دیگر متحدین خود مانند روسیه، کمک بزرگی به صلح و امنیت جهانی و ثبات در آسیای غربی نموده است.

3. ویژگی‌های ژئواستراتژیکی، ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی اقیانوس هند موجب گردیده است تا این منطقه از جهان نیز نقش برجسته‌ای در معادلات بین المللی ایفا نماید و دامنه اثرگذاری تحولات و وقایع این منطقه فراتر از محدوده‌های جغرافیایی‌اش باشد.

منطقه‌ای که بیش از 2.6 میلیارد نفر را در خود جای داده است، تامین و جابجایی بخش عمده‌ای از منابع و ذخایر هیدروکربنی جهان از طریق مسیرهای واقع در این منطقه صورت می‌پذیرد. بخش قابل توجهی از مواد اولیه و همچنین محصولات و فرآورده‌های مورد نیاز مردم جهان در این منطقه تولید و صادر می‌شوند. فرودگاه‌های این منطقه روزانه شاهد ورود و خروج ده‌ها هزار سورتی هواپیما بوده و آب‌های این منطقه محل تردد هزاران شناور است. این ویژگی‌ها تنها بخشی از اهمیت و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه منطقه اقیانوس هند را بیان می‌کند.

هرگونه تغییر در شرایط امنیتی در اقیانوس هند رابطه‌ای مستقیم با امنیت سایر مناطق جهان دارد. ارتقای مولفه‌های مختلف امنیت در منطقه اقیانوس هند و تثبیت و تعمیق آن به معنای افزایش ضریب امنیت عمومی مناطق مختلف جهان بوده و متقابلاً وجود هرگونه تهدید و یا تنش در این اقیانوس موجب به چالش کشیده شدن امنیت سایر جوامع و مناطق جهان خواهد شد.

امنیت اقیانوس هند قبل از هر چیز برآیند و نتیجه تلاش‌ها و اقدامات کشورها و جوامع واقع در حاشیه این اقیانوس است و گرانیگاه (مرکز ثقل) آن به طور اجتناب ناپذیری بر اقدامات کشورهای منطقه‌ و حاشیه اقیانوس هند متمرکز خواهد بود. امنیت منطقه اقیانوس هند نیازمند حداکثرسازی تعاملات و همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف در نزد نهادها، ساختارها و کنشگران دولتی و غیردولتی می‌باشد تا امنیت مطلوب و بهینه حاصل گردد.

اگر رویکردهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و نظامی کشورها و جوامع منطقه دارای همسویی و همنواختی با یکدیگر باشند، در برآیند نهایی، کشورها و جوامع حاشیه این اقیانوس را قادر به بهره‌گیری از فرصت‌ها و مزیت‌های گسترده‌ای خواهد ساخت که لاجرم ارتقای دیپلماسی دفاعی و گسترش همکاری‌های بشردوستانه بر محور منافع مشترک را به همراه خواهد داشت و چناچه این رویکردها دارای تناقض و تعارض باشند، عوامل مختل کننده امنیت و ثبات، فرصت ظهور و بروز یافته و همه کشورهای حاشیه اقیانوس هند را با چالش‌ها و تهدیدات و آسیب‌ها مواجه خواهد نمود.

از دیدگاه اینجانب، زمینه‌های همکاری و تعامل نظامی و امنیتی اعضای حاشیه اقیانوس هند، طیف گسترده و متنوعی را شامل می‌شود. از جمله:

الف. مقابله با تروریسم و سایر تهدیدات امنیتی به عزم فراگیر و صادقانه‌ای نیاز دارد که نمی‌توان با این تهدیدات ساده‌انگارانه برخورد کرد و یا با آن برخوردی گزینشی داشت. مقابله با تهدیدات امنیتی، به ویژه تروریسم، جرایم سازمان یافته، قاچاق و... علاوه بر آنکه نیازمند برخورد بنیادین با ریشه‌های مالی، سیاسی، اجتماعی و... می‌باشد، نیازمند همکاری نیروهای نظامی و امنیتی کشورها در عرصه میدانی برای اعمال کنترل بر این چالش خطرناک است. نیروهای مسلح کشور ما به عنوان یکی از پیشتازان مقابله با پدیده تروریسم در سطح جهان آماده است تا تجربیاتش را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهد.

ب. پدیده دزدی دریایی سال‌ها است که منافع اقتصادی کشورهای حاشیه اقیانوس هند و بلکه همه کشورهای جهان در این منطقه را مورد تهدید قرار داده است. برای مقابله با این پدیده عزم مشترک لازم است و خوشبختانه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تجربیات ارزشمندی در این رابطه به دست آورده است که می‌تواند در اختیار دیگر اعضا قرار دهد. نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در این راستا از ۸ سال پیش ۵۱ ناوگروه برای برقراری امنیت خطوط مواصلاتی دریایی به اقیانوس هند اعزام نموده است.

۲۰۰۶ مورد اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش، ۲۲۶۷ مورد حفاظت از شناورها توسط گروه‌های محافظ، ۲۵۰ مورد درگیری با دزدان دریایی و ۲ مورد نجات کشتی‌های ربوده شده عملکرد این نیرو در مقابله با پدیده دزدی دریایی بوده است.

پ. حضور و دخالت کنشگران مداخله‌جو از سایر مناطق به ویژه حضور گسترده واحدهای نظامی دریایی برخی قدرت‌های بزرگ از جمله عوامل تهدیدزا بوده و در موارد متعددی امنیت منطقه را به چالش کشیده است. لذا همفکری، مشورت و مشارکت اعضا برای جلوگیری از مداخلات بیگانگان در منطقه اقیانوس هند ضروری و با اهمیت تلقی می‌شود. نمونه بارز این دخالت‌‌ها و اقدامات مخرب حملات هوایی و زمینی طولانی به مردم بی پناه یمن در سواحل اقیانوس هند و کشتار گسترده آنان است.

ت. تبادل اطلاعات و تجارب و همکاری بین دولت‌ها و کشورها و به تبع آن نیروهای مسلح برای مقابله با تهدیدات امنیتی در سطح اقیانوس هند از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر به شمار آمده و نقش تاثیرگذاری در این فرآیند دارد.

ث. گسترش همکاری‌های آموزشی و فنی و انجام رزمایش‌های مشترک بین نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند حائز اهمیت بوده و رزمایش مشترک ابزاری برای تثبیت امنیت، تبادل تجربیات و به ویژه نمایش اقتدار دریایی کشورهای منطقه محسوب می‌شود.

در نهایت لازم می‌دانم برای موفقیت هرچه بیشتر این اجلاس چند نکته را مطرح کنم:

  • اجلاس IONS بایستی عوامل ناامنی در اقیانوس هند را فارغ از ملاحظات سیاسی و به صورت عمیق احصا نموده و راهکارهای برون‌رفت از چالش‌های امنیتی را مورد بحث و بررسی قرار دهد.
  • این اجلاس می‌تواند علاوه بر همکاری‌های دریایی، زمینه‌های تعمیق و گسترش همکاری نیروهای مسلح کشورهای عضو را به صورت دوجانبه و یا چندجانبه فراهم نماید.
  • اعضای اجلاس بایستی با یک رویکرد بشردوستانه راه‌های برون‌رفت حوزه اقیانوس هند از بحران‌های نظامی و امنیتی، به ویژه بحران ظالمانه و ضدبشری کنونی در یمن را مورد توجه قرار دهند.

در پایان با تشکر مجدد از حضور شما میهمانان عزیز در این اجلاس امیدوارم این نشست و همچنین اجلاس‌های بعدی فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند نقش موثر و مفیدی در روند تثبیت و ارتقای امنیت منطقه و همچنین مقابله با تهدیدات امنیتی به همراه داشته و زمینه شکوفایی دیپلماسی دفاعی در نزد نیروهای مسلح کشورهای عضو (به طور ویژه نیروهای دریایی) را فراهم کند.

همچنین امیدوارم در بازگشت به کشور خویش پیام ملت، دولت و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در زمینه ضرورت اهتمام به تامین امنیت و آرامش در سطح منطقه و جهان از طریق همکاری و دوستی بین دولت‌ها و ملت‌های منطقه را به دولت، نیروهای مسلح و ملت خود برسانید.

متشکرم

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار