جانشین وزیر دفاع در دیدار فرمانده نیروی دریایی هند:

برقراری امنیت پایدار در غرب آسیا بدون حضور ایران امکان‌پذیر نیست

جانشین وزیر دفاع با اشاره به اهمیت ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیک ایران در منطقه گفت: بدون حضور ایران در منطقه غرب آسیا دست­یابی به روندهای امنیتی پایدار امکان­‌پذیر نیست.
کد خبر: ۲۸۸۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲ - 25April 2018

بدون حضور ایران امنیت پایدار درغرب آسیا امکان‌پذیر نیستبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، سردار قاسم تقی‌زاده جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دیدار دریاسالار «سونیل لانبا» فرمانده نیروی دریایی هند با اشاره به نگرش و دیدگاه‌های مشترک هر 2 کشور اظهار داشت: ایران و هند از فرهنگ و تمدن مشترک برخوردار بوده و هر 2 کشور تجارب ارزشمند و موفقی در جهت خودکفایی و حفظ استقلال و مبارزه با استعمار دارند.

جانشین وزیر دفاع با اشاره به الزامات سیاسی و امنیتی منطقه غرب آسیا و حوزه اقیانوس هند، توسعه روابط 2 کشور را ضروری دانست و بیان داشت: با توجه به ظرفیت­‌های بالای اقتصادی و پیشرفت­‌های علمی و نظامی، هندوستان از جایگاه ویژه‌­ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی برخوردار است.

وی همچنین گفت: همکاری­‌های منطقه­ ای میان کشورهای سواحل اقیانوس هند و به‌ویژه خلیج فارس در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی و نظامی می­‌تواند در بهبود شاخص­ه‌ای امنیتی منطقه کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: منطقه مشترک ما، امروز درگیر افراط‌گرایی، تروریسم، قاچاق مواد مخدر، دزدی دریایی و ... است لذا گسترش روابط دفاعی ایران با 2 کشور مهم شبه قاره (هند و پاکستان) را جهت تحکیم ثبات و امنیت در منطقه با اهمیت تلقی می­‌کنیم.

سردار تقی‌زاده با اشاره به اهمیت ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیک ایران در منطقه بیان داشت: بدون حضور جمهوری اسلامی در منطقه غرب آسیا امکان دست­یابی به روندهای امنیتی پایدار امکان­پذیر نمی­‌باشد. جمهوری اسلامی ایران به دلیل مجاورت توامان با اقیانوس هند و خلیج فارس و نقش مثبت و سازنده در تأمین آب­راه تنگه هرمز به‌عنوان محل عبورِ بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز جهان، نقش مهمی در امنیت دریایی منطقه ایفا می­‌کند.

جانشین وزیر دفاع در ادامه با اشاره به موضوع تروریسم، افراط‌گرایی، تجزیه‌طلبی و قوم­‌گرایی به‌عنوان یکی از تهدیدات اصلی حاکمیت­‌های ملی و به‌ویژه برای کشورهای منطقه غرب آسیا تصریح کرد: افغانستان، پاکستان، دریای عمان و اقیانوس هند بخش مهمی از حوزه امنیتی مشترک میان ایران و هند است و با توجه به وجود جریانات و تفکرات افراطی و تروریسم، 2 کشور ایران و هند می‌توانند در خصوص تهدیدات و منافع مشترک در حوزه­‌های امنیتی مشترک با یکدیگر همکاری کنند.

سردار تقی‌زاده گفت: جمهوری اسلامی ایران به «ثبات و امنیت» منطقه و پایان حاکمیت داعش کمک کرده و نیروهای مسلح در این زمینه از نقش محوری برخوردارند.

جانشین وزیر دفاع در ادامه با اشاره به مصادیق همکاری‌های 2 کشور در زمینه دفاعی از جمله مبارزه مشترک با دزدان دریایی، برگزاری مانورهای مشترک، همکاری­‌های فنی و فناورانه به‌ویژه در حوزه صنایع دریایی تأکید کرد.

در این دیدار دریاسالار «سونیل لانبا» فرمانده نیروی دریایی هند نیز با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی ایران و هند گفت: روابط دهلی نو-تهران ظرف چند سال گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته است.

وی با اشاره به دیدار سران 2 کشور تصریح کرد: در حوزه نظامی روابط دهلی نو-تهران گسترش یافته و ناوگان‌های نیروهای دریایی 2 کشور از بنادر یکدیگر بازدید داشته‌اند.

فرمانده نیروی دریایی هند ضمن اعلام آمادگی جهت تبادل هیات‌ها و ارتقاء همکاری‌ها در تمامی سطوح گفت: اقدامات لازم جهت برگزاری کمیسیون مشترک ایران و هند در آینده‌ای نزدیک در تهران صورت گرفته و امیدوارم برگزاری کمیسیون مذکور در ارتقاء حجم و اندازه روابط تجاری – اقتصادی 2 کشور مفید واقع شود.

وی همچنین به جمهوری اسلامی به سبب عهده دار شدن ریاست سمپوزیوم دریایی (IONS) ظرف 2 سال آینده تبریک گفت و در ادامه افزود: بندر چابهار منطقه حیاتی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی 2 کشور و منطقه است و عملیاتی شدن این بندر، شروع خوبی برای توسعه همکاری‌ها به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار