مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

مرکز فرهنگی دفاع مقدس بهترین بستر برای صدور معارف دفاع مقدس است

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: با توجه به میزبانی مشهدالرضا از 37 میلیون نفر از زائران ایرانی و خارجی حضرت رضا (ع)، مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان می‌­تواند به عنوان مرکز پیام­‌رسان فرهنگ دفاع مقدس نقش‌آفرینی و معارف این دوران را به خارج از مرزهای کشورمان صادر کند.
کد خبر: ۲۸۸۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹ - 28April 2018

مرکز فرهنگی دفاع مقدس بهترین بستر برای صدور معارف دفاع مقدس خواهد بودبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از مشهد، نشست سردار سرتیپ دوم پاسدار «اکبر نجاتی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی با سردار سرتیپ دوم پاسدار «احمد شفاهی» فرمانده لشکر عملیاتی «5 نصر» و اعضاء شورای فرماندهی این لشکر امروز در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان خراسان رضوی برگزار شد.

سردار نجاتی در این نشست با اشاره به نحوه شکل­ گیری لشکر «5 نصر» و بیان خاطراتی از رزمندگان این لشکر اظهار داشت: دفاع مقدس تاریخ پر افتخار کشور ما است که باید وقایع این رویداد مهم ثبت و ضبط شود. امروز که پیشکسوتان دفاع مقدس در بین ما هستند باید این تاریخ بیان شود، چون در آینده این عزیزان نخواهند بود و اگر حوادث این حماسه عظیم تدوین نشود در تاریخ گم و یا دچار تحریف می­ شود. آنچه در آینده خواهد ماند، مطالبی ست که به صورت مکتوب در آمده است.  

وی افزود: دلیل اینکه کربلا و نهضت امام حسین (ع) زنده مانده، این است که حوادث این واقعه در قالب مقاتل به صورت مکتوب ثبت و ضبط شده است. برای حفظ و نگهداری تاریخ دفاع مقدس نیز که بارقه‌ای از حماسه عاشورا است و یک ثروت عظیم فرهنگی به شمار می ­رود باید همچون مقتل نویسی عاشورا عمل کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: مشهدالرضا هر سال میزبان 37 میلیون نفر از زائران ایرانی و خارجی حضرت رضا (ع) است. مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان خراسان رضوی می‌­تواند به عنوان مرکز پیام ­رسانی فرهنگ دفاع مقدس نقش آفرینی کند و معارف این دوران را به خارج از مرزهای کشورمان صادر کند. بنابراین ضرورت دارد تا حماسه ­آفرینی دلاورمردان خراسانی دفاع مقدس با زبان هنر در این مرکز به نسل امروز و آینده ارائه شود.

نجاتی در بخش دیگری از سخنانش با بازخوانی نقش لشکر «5 نصر» در دفاع مقدس خاطرنشان کرد: لشکر عملیاتی «5 نصر» از لشکرهای مؤثر و پر افتخار سپاه بوده و هست. هیچ عملیاتی نبود که این لشکر در آن حضور نداشته باشد. در عملیات‌های مختلف مهمترین و دشوارترین محور را به لشکر «5 نصر» واگذار می­‌کردند. درخشش این لشکر در عملیات­ هایی چون «کربلای 1»، «والفجر 3» و بیت ­المقدس باعث شد تا مورد وثوق سردار سرلشکر پاسدار «محسن رضایی» فرمانده وقت سپاه قرار بگیرد.

این مسئول تصریح کرد: لشکر عملیاتی «5 نصر» با این سابقه درخشان، باید تاریخ شفاهی رزمندگان آن و همچنین عملکردش در طول دفاع مقدس احصاء و تدوین شود تا به عنوان برگی از تاریخ این سرزمین، در اذهان مردم استان خراسان رضوی و حتی کشورمان بماند و مسیر را برای آیندگان روشن سازد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی ابراز داشت: لازم است برای ثبت و ضبط تاریخ شفاهی رزمندگان لشکر «5 نصر»، ارائه نقش این یگان در دوران دفاع مقدس و همچنین تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی، لازم است فرماندهان این لشکر، با صبر و جدیت این موارد را تا حصول نتیجه پیگیری کنند.

در ادامه «حسن امیری» جانشین اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی طی سخنانی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه تاریخ شفاهی و تدوین نقش خراسان در دفاع مقدس، بر تلاش فرماندهان لشکر «5 نصر» در احصاء عملکرد این یگان در دوران دفاع مقدس تأکید کرد.

«جعفر بهرامی» مدیر اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست در خصوص تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی مطالبی را بیان کرد.

سردار شفاهی در پایان این جلسه آمادگی لشکر «5 نصر» را در احصاء عملکرد این لشکر در دوران دفاع مقدس، تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی و احصاء نقش خراسان رضوی در دفاع مقدس اعلام کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار