تشریح اولویت‌های مجلس آینده عراق در برنامه «بدون مرز»

رئیس مجلس نمایندگان عراق با حضور در برنامه بدون مرز اولویت‌های مجلس آینده عراق را تشریح کرد.
کد خبر: ۲۸۹۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹ - 05May 2018

تشریح اولویت‌های مجلس آینده عراق در برنامه «بدون مرز»به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، مرتضی غرقی در جدیدترین برنامه «بدون مرز»، پای صحبت‌های سلیم الجبوری، رئیس مجلس نمایندگان عراق نشسته است. سلیم الجبوری به سوالات مختلفی درباره اوضاع کنونی عراق، انتخابات پیش‌روی مجلس این کشور و اولویت‌های مجلس آینده عراق پاسخ داد. او می‌گوید که برقراری امنیت در عراق، حل مشکلات اقتصادی مردم و تحکیم وحدت ملی مهم‌ترین اولویت‌های نمایندگان انتخابی مجلس عراق خواهد بود. هم‌چنین او معتقد است که برگزاری انتخابات در عراق مظهر دموکراسی در عراق است چرا که همه اقوام و مذاهب در آن فعالیت دارند و نامزد انتخاباتی معرفی کرده‌اند. متن کامل این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

سؤال: عراق، اکنون در دوران بعد از داعش، در حال برگزاری انتخابات مجلس است. بفرمایید، با توجه به مشکلات داخلی عراق، اولویت مجلس آینده چه باید باشد؟

سلیم الجبوری اظهار داشت: پس از نابودی داعش در پی ثبات کشور برآمدیم، گویا مشکلات اقتصادی از برجسته‌ترین مشکلاتی است که باید برای حل آن چاره‌اندیشی شود، اما هم زمان با خطر تجزیه کشور هم مواجه شدیم. البته با وحدت موضع، یعنی اتخاذ موضع مشترک از طرف تمامی طیف‌ها در کشور، توانستیم از این خطر عبور کنیم. در نتیجه بازگرداندن ثبات به کشور از مهم‌ترین ماموریت‌های حاضر است. به طور کلی باید گفت که اولویت اول باید تامین امنیت و بازگرداندن ثبات به کشور باشد و در مرحله دوم حل مشکلات اقتصادی مردم و از همه مهمتر ایجاد وحدت میان اقوام مختلف عراق در مقابل دشمنان است.  

سؤال: عراق اکنون آماده برگزاری انتخابات مجلس این کشور است؟ برخی‌ها تلاش داشتند که انتخابات را به تعویق بیندازند؛ چرا؟

در حال حاضر ما در  مسیر انتخابات قرار داریم، معتقدم ائتلاف‌هایی میان احزاب و گروه‌های سیاسی شکل گرفته و فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند که بیانگر وحدت مواضع آنان است. برگزاری انتخابات، حراست از دموکراسی است. ‌البته در این مسیر مشکلاتی وجود داشت که برگزاری انتخابات به موقع را دچار تردید کرده بود اما به خواست خدا و درایت مسئولان عراق این انتخابات درموقع خودش برگزار خواهد شد. اعتراف می‌کنم که ما در عراق با مشکلات متعددی روبرو هستیم. مشکلاتی همچون موضوع آوارگان ناشی از درگیری‌های با داعش و مطالبات و خواسته‌های رای دهندگان و ... اما علیرغم وجود این مشکلات در کشور، گزینه ای جز ادامه مسیر دموکراسی نداریم و راهی جز آن را نمی‌توانیم برگزینیم و باید در همین مسیر حرکت کنیم. این مسیری است که نتیجه‌اش شکل‌گیری و فعالیت نهادهای شفاف حاکمیت است.

سؤال: انتخابات جدید براساس تغییراتی درقوانین انتخاباتی انجام می‌شود فکر می‌کنید این تغییرات نتیجه مثبتی روی انتخابات داشته باشد؟

امیدوارم انتخابات، کشور را در مسیر درست و منطقی‌اش قرار دهد. در دوره‌های گذشته تروریست‌ها با ایجاد آشوب‌های داخلی و درگیری‌های نظامی فرصت‌های سازندگی را از دولت و مردم عراق سلب کردند و اجازه ندادند تا کاملا بر واقعیت‌های سیاسی کشور متمرکز شویم. اما الان در مرحله سازندگی کشور و اصلاح مسیر به سمتی که سبب تقویت ساختار حاکمیت و دفاع از حقوق عمومی مردم شود، هستیم و این امر از اولویت‌های ما است. این‌ها مهم‌ترین نکات در این مرحله هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. مفهوم تغییر که در اظهارات برخی از سیاست‌مداران عراقی شنیده می‌شود ، همان پیشرفت قابل قبول مردم در روند سیاسی کشور است که با توجه به شرایط موجود، دشواری‌هایی دارد. با این حال نکته مهم، همراهی مردم عراق در همه امور سیاسی، نظامی و اقتصادی است که راه را برای کارمسئولان عراقی هموار کرده و همچنین نکته مهم‌تر که در این مقطع سیاسی  باید مورد توجه قرار گیرد، علاقه‌مئدی شدید طیف‌های سیاسی کشور برای پاسخگویی به خواسته‌های مردم است.

سؤال: تفاوت دیدگاه‌های سیاسی موجب برخی اختلافات سیاسی هم خواهد شد، بنظر شما برای رسیدن به یک وحدت چه باید کرد؟

برخی از ائتلاف‌هایی که شکل گرفت، نتیجه تفاهمات و توافقات مشترک و عبور از برخی وابستگی‌ها است. ما معتقدیم عراق باید از مرحله چالش‌های مذهبی و قومی یا وابستگی‌های نژادی و مذهبی عبور کند زیرا همه ما از یک کشوریم، کشوری با تنوع اجتماعی  که خود یک توانمندی است. یکی از نیازهای مهم این کشور، تشکیل ائتلاف‌هایی فراتر از اسم و رسم‌های فرعی و متمایل به عناوین ملی است. این موضوع برای من مهم است.

سؤال: شما به مشکلا ت اقتصادی عراق اشاره کردید و در این زمینه چند ماه پیش کنفرانسی هم در کویت برگزار شد. نتیجه آن چه بود؟

کویت برای برگزاری نشست کشورهای کمک کننده در اواسط فوریه، پیشنهادی ارائه کرد و ما هم این پیشنهاد را که می‌توانست در روند اقتصادی و بازسازی عراق موثر باشد، پذیرفتیم زیرا حل مشکلات اقتصادی مردم عراق را عاملی مهم در بازگرداندن ثبات به عراق می‌دانیم. از آن‌جا که آن را نوعی بیان همدلی می‌دانیم، پس از ارائه این پیشنهاد از تمامی کشورها دعوت کردیم تا در این نشست در کویت حاضر شوند و در کمک به عراق سهیم باشند زیرا رویارویی با تروریسم، ماموریت فردی و شخصی عراقی‌ها نیست. این ماموریتی بود که دوستانمان و هم چنین سازمان ملل متحد هم در آن حاضر بود. ضمن اینکه نیاز است تلاش‌ها برای بازگرداندن ثبات و آرامش به یک کشور با حمایت و پیشتیبانی همگان همراه باشد و نشست در این راستا بود.

سؤال : انتظار شما از جامعه بین المللی بویژه همسایگان عراق چیست؟

جمهوری اسلامی ایران در دوره‌های گذشته در کمک به عراق نقش داشت چنانچه برخی کشورهای عربی نیز نقش داشتند. این کشورها در بازگرداندن امنیت و ثبات به عراق و همچنین در امنیت مشترک منطقه‌ای نقش دارند، قطعا امنیت در عراق می تواند به نفع همسایگان نیز باشد از این رو  ما علاقه مندیم در آینده نیز روابط مان با همسایگان در سایه منافع مشترک ادامه یابد تا شاهد امنیت ، ثبات و شکوفایی اقتصادی باشیم وطبیعی است از این رهگذر تمامی کشورهای منطقه نیز از نتایج ان بهره خواهند برد ..

سؤال: نقش ایران را در ایجاد ثبات در عراق چگونه تعریف می‌کنید؟

بلی، ایران نقش داشت. ایران در مبارزه با تروریسم نقش داشت و امیدواریم این نقش در مسیر مثبت ادامه یابد و سبب تقویت  امنیت و ثبات عراق شود.

سؤال: شما به عنوان رئیس مجلس عراق مشکلات منطقه را در چه می‌بینید و راه حل شما برای آن‌ها چیست؟

بزرگ‌ترین مشکلی که در حوزه تروریسم با آن مواجه هستیم تنها مشکل تسلیحاتی نیست، بلکه ما به وحدت موضع نیز نیاز داریم. پایان دادن به تندروی‌ها و اندیشه‌های تندروانه، پایان دادن به تعصبات کور مذهبی و در کنار این‌ها آموزش و آگاهی‌بخشی هم نیاز است. این مسائل در مسیر حرکت کشور مهم و اساسی است.

سؤال: برخی از کشورهای غربی تلاش دارند تا حشدالشعبی را منحل کنند، نظر شما در این مورد چیست؟

در حال حاضر بسیج مردمی بخشی از نهاد رسمی نظامی در کشور است که زیر نظر فرماندهی کل نیروهای مسلح کشور قرار دارد. این نیرو در مبارزه با تروریسم نقش داشت البته برخی از شخصیت‌های وابسته به بسیج مردمی از چهره‌هایی هستند که در آینده در فعالیت‌های سیاسی کشور هم سهیم خواهند بود.

سؤال آخر درمورد فلسطین و اسراییل است چگونه می‌توان به این بحران پایان داد؟

موضوع مهم درباره قضیه فلسطین این است که کشورهای منطقه اختلافات جانبی را کنار بگذارند و به اصلی ترین قضیه منطقه یعنی قضیه فلسطین متمرکز شوند زیرا حمایت از فلسطین حمایت از حقوق امت اسلام است زیرا بدون حل مناقشات فلسطین نمی‌توان برخی از مشکلات منطقه را حل کرد از این رو مواضع دولت عراق در این خصوص بارها اعلام شده و کاملا روشن است و من هم مواضعم را قبلا به طور مفصل بیان  کرده‌ام  

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار