حجت‌الاسلام انصاریان:

تبلیغ دین در دنیای امروز واجب است

خطیب مطرح کشور گفت: منبر و تبلیغ در دنیای امروز واجب است، چرا که هجمه‌ها علیه دین هزاران برابر شده است.
کد خبر: ۲۸۹۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸ - 06May 2018

تبلیغ دین در دنیای امروز واجب استبه گزارش دفاع پرس از قم، حجت الاسلام حسین انصاریان شامگاه یکشنبه در اختتامیه جشنواره سراسری شعر و خاطره اخلاق تبلیغ دین، اظهار داشت: تبلیغ عالمانه و همراه با استدلال مهم است که اگر در جامعه و مراکز عمومی این چنین باشد اثر بخش و تأثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: موعظه حسنه موجب حفظ پاکی و سلامت دین مردم و تحول آنان خواهد شد چرا که دعوت کننده موعظه پروردگار است.

این مؤلف دینی، بیان داشت: مبلغان باید همواره این موضوع را لحاظ کنند که از سوی پروردگار دعوت شده‌اند تا با هنر گفتن و زبان، مردم را به سمت خدا دعوت کنند.

حجت الاسلام انصاریان بیان داشت: منبر و تبلیغ در دنیای امروز واجب است؛ چرا که هجمه‌ها علیه دین هزاران برابر شده است و دشمنان با رسانه‌های مختلف با ارزش‌ها و وحی در حال جنگ هستند که اگر ساکت باشیم گناه است.

این سخنران مطرح کشور افزود: یک مبلغ دین باید تا آخرین لحظات زندگی در مسیر تبلیغ دین اسلام تلاش کند و انبیاء الهی نیز آخرین لحظات زندگی نیز بر موعظه تلاش داشتند.

وی عنوان کرد: دل مرده را می‌توان با موعظه زنده کرد و بدترین افراد با موعظه تغییر می‌کنند و این تجربه ۵۰ سال عمر تبلیغی‌ام است و من با کسانی برخورد کردم که اطرافیانشان امیدی به تحول در آن فرد را نداشتند و وقتی مسائل الهی بیان می‌شود با خود نور به همراه دارد که بسیار قوی بوده و انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

حجت الاسلام انصاریان تأکید کرد: مبلغان بر روی منبر باید برای رضای پروردگار سخن بگویند و مسائل دیگر را در نظر نگیرند و پاداش مبلغان در روز قیامت برای هدایت انسان‌ها بسیار زیاد است.

وی عنوان کرد: پیامبر اسلام برای بدرقه امام علی (ع) در سفر تبلیغی به یمن تا بیرون شهر ایشان را همراهی کردند و این نشان از اهمیت جایگاه مبلغ دارد.

این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: تبلیغ ابزار می‌خواهد که دین‌شناسی از جمله آنها است تا دین را به درستی بشناسیم و در این راستا نیازمند بیش از ده تا ۱۵ سال تلاش است.

وی گفت: مبلغان پس از تحصیل در حوزه علمیه باید به دیار خود بازگردند و آنچه آموختند به مردم انتقال دهند و در این مسیر ناملایمتی‌ها را باید پذیرفت و با صبر و حوصله عمل کرد.

دشمن شناسی و دوست شناسی در قرآن

حجت الاسلام انصاریان بیان داشت: دشمن شناسی و دوست شناسی بخش عمده‌ای از قرآن است که باید این مسئله را برای مردم در منبرها گفت.

این خطیب برجسته کشور با بیان اینکه تبلیغ را باید به گونه‌ای نظام داد که مستمع را جذب کند افزود: اخلاص در تبلیغ بسیار مهم است و اثر بسیار خوبی در مستمعین دارد و باید تلاش کنیم تا منبرها رنگ اخلاص گیرند.

 وی یکی دیگر از ابزار تبلیغ را اخلاق خوب برشمرد و افزود: فریاد کشیدن روی منبر کار درستی نیست و خداوند در قرآن فریاد بلند را از عذاب‌های خود می‌داند که در این صورت نه تنها بر روی مستمع تأثیر می‌گذارد بلکه اثر عکس دارد و خداوند نیز به پیامبر (ص) دستور می‌دهد که به آرامی سخن بگوید.

وی افزود: من به صورت تند می‌توانم صحبت کنم اما روشم این است که نرم و آهسته سخن بگویم و سخنانم همراه با محبت باشد.

این استاد اخلاق گفت: مبلغین باید در ایام تبلیغ از لحاظ اخلاق بر دیگران سبقت داشته باشند و طلاب باید بر اساس قرآن، نهج البلاغه، جلد امر به معروف و نهی از منکر رسائل و جلد دوم کافی سخن بگویند که مطالب بیان شده در این کتب با فطرت مردم هماهنگ است و در آنها اثر بخش است.

وی بیان داشت: طلاب نباید سراغ بیان خواب بر روی منبر بروند، بلکه می‌بایست بر اساس داستان‌های واقعی که مسائل تربیتی به همراه دارند مطالب خود را بیان کنند و خواندن اشعار شاعران برجسته نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها