مهارت‌ آموزی سربازان-1/ گفتار سرلشکر باقری؛

«مهارت آموزی سربازان» کمکی به رونق اشتغال در کشور است

رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: هدف نیروهای مسلح از مهارت آموزی سربازان کمک برای رونق اشتغال در کشور است و شعار مهارت آموزی، آموزش نیروهای ماهر و متخصص با توجه به نیاز جامعه و اشتغال‌زایی است.
کد خبر: ۲۸۹۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱ - 07May 2018

«مهارت آموزی سربازان» کمک برای رونق اشتغال در کشور استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، پس از انتصاب سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» به عنوان رییس ستاد کل نیروهای مسلح، موضوع مهارت آموزی کارکنان وظیفه (سربازان) به صورت جدی در دستور کار نیروهای مسلح قرار گرفت و در شهریور ماه سال گذشته بدین منظور قرارگاهی در نیروهای مسلح تشکیل شد و سردار فرحی به عنوان فرمانده این قرارگاه منصوب شد.

همچنین برای انجام هرچه بهتر طرح‌های مهارت ‌‌آموزی، تفاهم‌نامه‌هایی توسط سرلشکر باقری با برخی از وزرا و مسئولان نهادها و سازمان‌ها به امضا رسید.

در ادامه بخش‌هایی از سخنان سرلشکر باقری که در همایش ملی مهارت آموزی در شهریور ماه سال گذشته مطرح شد را می‌خوانید. در این همایش تمامی فرماندهان ارشد نیروهای مسلح حضور داشتند.

«مهارت آموزی سربازان» کمک برای رونق اشتغال در کشور است

«یکی از ماموریت‌های اصلی و ذاتی نیروهای مسلح مساله دفاع و حفظ امنیت کشور است که با وجود تمام توطئه‌های دشمنان و ترفندهای استکبار جهانی، که همه روزه در این رابطه علیه ملت بزرگ ایران طرح‌ریزی می‌کنند، نیروهای مسلح تحت فرماندهی رهبر معظم انقلاب و حمایت مردم با موفقیت به اجرای ماموریت خود در مقابله با تهدیدات مشغول هستند.

این ماموریت در صحنه‌های مختلف متبلور می‌شود که یکی از آن‌ها مقابله با تروریسم در کشورهای همجوار است و نیروهای مسلح در این رابطه نیز مشغول و به کشورهای همچوار کمک می‌کنند. ما باید در اجرای این ماموریت اصلی با عنایت روزافزون نقش آفرین باشیم.

سربازان به عنوان سرانگشتان نیروهای مسلح مسئولیت سنگینی را در اجرای ماموریت اصلی نیروهای مسلح عهده دارند.

فرماندهان میانی ما باید با طراحی و آموزش، برنامه‌ریزی، تمهید مقدمات و بسترسازی، اقدامات لازم را انجام دهند؛ اما بخش اعظم کار، اجرای ماموریت‌های فرماندهی است که توسط بدنه اجرایی انجام می‌گیرد و سربازان در این حوزه یکی از بخش‌های اصلی فرمانبری هستند.

هرچند بخشی از این فرامین توسط بسیجیان انجام می‌گیرد که اکنون نیز در حال آموزش هستند؛ اما در زمان وقوع جنگ، همچون دوران دفاع مقدس وارد صحنه می‌‌شوند.

ربه هیچ وجه خود را مجاز به بی‌توجهی نسبت به مساله دفاع و امنیت نمی‌دانیم و در این رابطه تغییر جهت نخواهیم داشت و نسبت به اموری چون حل مسائل اقتصادی و اشتغال که جزو ماموریت‌های اصلی ما نیست، متناسب با امکانات خود برای کمک به دولت وارد عرصه می‌شویم.

مساله اقتصاد باید مورد توجه تمامی دستگاه‌ها در شرایط فعلی باشد و مقام معظم رهبری هم بارها بر این موضوع تاکید داشتند و عنوان کردند که همه باید در حل مشکلات اقتصادی اهتمام داشته باشند. ایشان دو مساله تولید و اشتغال را در سرفصل شعار امسال قرار دادند که این تدبیر برخواسته از بررسی‌های علمی و موشکافانه است.

نیروهای مسلح تلاش می‌کنند تا ضمن پرداختن به ماموریت اصلی (دفاع و امنیت) در مساله تولید و اشتغال به پیشبرد اهداف اقتصادی کشور کمک کنند. در این مساله موضوع مهارت آموزی به سربازان، به عنوان یک موضوع اصلی مد نظر نیروهای مسلح است.

پیش از این هم با همکاری نیروهای مسلح و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، درصد معدودی از سربازان آموزش‌های مهارتی را می‌آموختند؛ یعنی چیزی حدود 10 درصد نیروها تحت آموزش بودند که با توجه به حجم وسیع سربازان، این مقدار کفایت نمی‌کرد.

هدف‌گذاری ما در این زمینه این است که با همکاری وزارت کار و نهادهای ذی‌ربط بتوانیم با توجه به مقدورات و امکانات، این 10 درصد را افزایش بدهیم. به دلیل اینکه بخشی از نیروهای وظیفه ما در نقاط دورافتاده و یا پاسگاه‌ها مشغول نگهبانی شبانه‌روزی هستند، ممکن است زمینه رسیدن به نقطه ایده‌آل صددرصدی در این حوزه فراهم نباشد.

ما به دنبال امیدآفرینی در جوانان و باز کردن افق پیش‌ رو در ورود به بازار کار و تشکیل خانواده هستیم که بسیار مساله مهمی است و در این رابطه با توجه و اهتمام گام برمی‌داریم.

ضرورت ایجاد شغل، شور و شوق، تلاش برای عدم احساس تضییع وقت، تلاش برای ایجاد نوآوری با فکر و اندیشه و افزایش توان جسمی و مهارتی جوانان در خدمت سربازی و تربیت سربازان مومن، معتقد و فداکار، توجه به اوقات فراغت سربازان از جمله نکات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.

نیروهای مسلح عزم خود را جزم کرده‌اند تا با همکاری نهادها و سازمان‌های دولتی و با بسیج امکاناتی که در اختیار دارند، با قوت در این عرصه وارد شوند و ان‌شاالله بتوانند گام اساسی را در یکی از حلقه‌های زنجیره تولید و اشتغال بر عهده گیرند. طبیعی است که توسعه و رونق اقتصادی صرفا به مهارت آموزی ختم نخواهد شد و در این زمینه باید به تقویت فرهنگ کار و تلاش بپردازیم و مقدمات لازم را برای ورود جوانان به بازار کار فراهم کنیم.

پس از دو سالی که سرباز در دوره خدمت، مهارت می‌آموزد باید مشخص شود که آیا مهارت و توان تولیدش بازار کار و فروشی دارد. ما در این حوزه ادعا نداریم و مسئولیت اساسی‌مان نیز اجازه نمی‌دهد که در این حوزه به صورت کامل ورود پیدا کنیم. هدف ما این است که در این رابطه کمکی داشته باشیم. ما سربازی را به عنوان فرصتی می‌بینیم که علاوه بر اینکه جوان در آن آموزش‌های نظامی، امنیتی، انتظامی و زندگی اجتماعی را فرامی‌گیرد و ماموریت‌هایش را انجام می‌دهد، آموزش‌های متناسب برای ورود به عرصه کار فردی و اجتماعی را نیز بیاموزد؛ لذا شعار مهارت آموزی، آموزش نیروهای ماهر و متخصص را با توجه به نیاز جامعه و اشتغال‌زایی مدنظر قرار داده‌ایم.

سربازان نسبت به گذشته، به لحاظ سواد ارتقا یافته‌اند و با گذشته قابل مقایسه نیستند و 40 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی و دیپلم به بالا هستند که این سبب شده نگاه به سربازها تغییر کند. در حوزه اشتغال جوانان و ورود آنان به بازار کار سه رکن اساسی وجود دارد که نخست اهتمام خانواده و سپس نیروهای مسلح است که باید به مهارت آموزی سربازان در پادگان‌ها و مراکز آموزشی بپردازد و سوم دولت و نهادهای اقتصادی و اجتماعی کشور هستند که در ایجاد اشتغال و بازار کار و چرخه مرتبط با آن باید تلاش لازم را انجام دهند. ما به دنبال همکاری دوجانبه دولت و نیروهای مسلح هستیم که می‌تواند گره‌گشا باشد.

ما در نیروهای مسلح دارای امکانات فراوان و بسترهای آموزشی و نیروی انسانی مناسب هستیم که باید همت کنیم و با کمک یکدیگر جهشی را در رابطه با مهارت آموزی سربازان ایجاد کنیم. انتظاراتی هم از نهادهای دولتی داریم از جمله اینکه برای سربازانی که دوره‌های مهارتی می‌گذرانند، گواهی تخصص صادر و به بازار کار معرفی شوند. صدا و سیما در این رابطه نیز نقش اساسی دارد؛ چرا که به فرهنگ‌سازی می‌پردازد و انتظارمان این است که نگاه به سربازی را در جامعه بهبود بخشد. شاید تا حدودی در برنامه‌های صدا و سیما در بحث تضییع حقوق سربازی افراط می‌شود که لازم است نگاه به سربازی مطلوب‌تر شود. سالانه 400 هزار نفر کارت پایان خدمت دریافت می‌کنند که شاید تنها 30 هزار نفر آن‌ها آموزش‌های مهارتی گذرانده باشند.»

200 هزار سرباز سال 97 گواهی‌نامه مهارت دریافت می‌کنند

سرلشکر باقری همچنین اسفند ماه سال گذشته در حاشیه جلسه شورای سیاست‌گذاری قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ ۵ جانبه‌ای که میان ستادکل نیرو‌های مسلح و ۴ وزارتخانه درباره سربازان امضا شد، دستگاه‌های دولتی تعهد کردند که زمینه اشتغال را برای جوانان شناسایی و معرفی کنند تا زمینه ورود آن‌ها به بازار کار فراهم شود.

نیرو‌های مسلح نیز مکان، زیرساخت‌ها و امکاناتی که برای آموزش و تربیت سربازان جهت فراگیری مهارت‌های حرفه‌ای لازم باشد، مهیا می‌کنند.

ارائه این آموزش‌ها به این مفهوم نیست که همه مقدمات اشتغال با این آموزش‌ها فراهم می‌شود؛ بلکه ارائه این آموزش‌ها برای کمک به سربازان است تا بتوانند کار پیدا کنند.

در سال 96 با کمک دستگاه‌ها و بخش‌های دولتی و همت نیروهای مسلح، 100 هزار نفر از میان 200 هزار نفری که شرکت کرده بودند، موفق به دریافت گواهینامه مهارت استاندارد حرفه‌ای شدند، علاوه بر این 2 هزار نفر از پرسنل کادر نیروهای مسلح به عنوان مربی مهارت‌های حرفه‌ای، آموزش‌های لازم را فرا گرفتند که پیش‌بینی شده در سال آینده تعداد سربازان و مربیان به 2 برابر افزایش یابد. این آموزش‌ها در 100 رشته ارائه می‌شود.

نیروهای مسلح در مناطقی که امکان برگزاری این دوره‌ها فراهم باشد، دوره‌ها را برگزار می‌کنند؛ لذا در منطقه‌ای مانند پاسگاه‌های مرزی که فضای لازم برای برپایی چنین کلاس‌هایی وجود ندارد، نمی‌توانیم این دوره‌ها را برای آن‌ها برگزار کنیم.

با این حال پیش‌بینی شده تا دوره‌های دفاعی و امنیتی هم به رشته‌های مهارت‌آموزی سربازان اضافه شود تا خروجی این کلاس‌ها برای امور حفاظت فیزیکی بکارگیری شوند؛ البته یک سری آموزش‌های دیگری نیز مانند آشپزی، رانندگی و تعمیر خودرو هم برای سربازان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها