دنیا مشکلاتش را با ادبیات جنگ رفع می‌کند/ هنوز قیمت جنگ را برای مردم تبیین نکرده‌ایم

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری با بیان اینکه دنیا مشکلاتش را با ادبیات جنگ رفع می‌کند، گفت: هنوز قیمت جنگ را برای مردم تبیین نکرده‌ایم.
کد خبر: ۲۸۹۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶ - 07May 2018

دنیا مشکلاتش را با ادبیات جنگ رفع می‌کند/ هنوز قیمت جنگ را برای مردم تبیین نکرده‌ایمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم رونمایی کتاب «اردوگاه اطفال» خاطرات خودنوشت احمد یوسف‌زاده با حضور مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در غرفه سوره مهر برگزار شد.

«مرتضی سرهنگی» مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در این مراسم اظهار داشت: ادبیات اردوگاهی انسانی‌ترین ادبیات جنگ است، چون پای انسان در میان است. یک سرباز وقتی به اسارت در می‌آید، دیگر سرباز نیست بلکه یک انسان است که نیازمند حمایت است. تقریبا چنین اتفاقی برای اسیران ایرانی رقم نمی‌خورد، چراکه عراقی‌ها اسارت را سخت می‌کردند.

وی گفت: یوسف‌زاده یکی از خوش فکرترین اسیران ایرانی است که چندین کتاب از اسارت نوشته است. خندیدن در اسارت چیزی بود که عراقی‌ها از آن خوششان نمی‌آمد و بارها در اردوگاه اطفال وجود داشت. اسیران جنگی پس از آزادی قلم به دست می‌گیرند و می‌نویسند، آن‌ها امروز ما را با ادبیات اردوگاهی روبرو کرده‌اند.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری افزود: در جنگ‌های دفاعی کسی پیر، جوان‌ و زن مرد نیست بلکه همه مردم ناگهان سرباز می‌شوند و این ناگهان سرباز شدن مردم ایران، کار دست دشمن داد. دنیا تلاش کرد جلوی این روند را بگیرد و دائم در خبرگزاری‌هایشان مطرح می‌کردند ایرانی‌ها با امواج انسانی حمله می‌کنند. منظور آن‌ها از امواج انسانی حمله بدون برنامه‌ریزی بود و اصلا مطرح نمی‌کردند ایرانی‌ها فداکارانه دفاع می‌کنند.

سرهنگی بیان کرد: 17 ساله‌های ما در اردوگاه اطفال عراقی‌ها را نابود کرده بود. این کتاب‌ها و زندگی‌نامه‌ها برای ما درس آموز است. دنیا ادبیات جنگ را جوان نگه می‌دارد تا مشکلات را حل کنند و قیمت جنگ را برای مردم ترسیم کنند. اما ما هنوز قیمت جنگ را در نیاورده‌ایم. این کتاب‌ها ما را راهنمایی می‌کنند که مملکتمان به چه قیمتی به دست آمده که چگونه با آن برخورد کنیم.

وی بیان کرد: آنچه پاراگراف‌های ادبیات جنگ را کنار هم می‌گذارد، احساس است. بخشی از کار من مصاحبه از اسیران جنگ بود در حالی که حتی یک ورق از نوع برخورد ما با اسیران عراقی وجود ندارد. و ما تازه در حال ثبت خاطرات این بخش از جنگ هستیم.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری تاکید کرد: ما 60 هزار اسیر عراقی در ایران داشتم و در پایان جنگ حدود 12 هزار نفر از این اسیران به دلیل برخورد ایرانی‌ها به کشور خودشان برنگشتند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها