دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

فرجام برجام!

شب گذشته دونالد ترامپ در حالی که به متحدان اروپایی برجام هشدار داد، برجام را توافق بد تلقی کرد و از آن خارج شد.
کد خبر: ۲۹۰۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲ - 09May 2018

سرانجام برجام بی فرجامبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، روز سه‌شنبه (شب گذشته) دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خروج خود را از توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرد. وی همچون همیشه این توافق را بد دانست و تهدید کرد که تحریم‌های فلج‌کننده‌ای را علیه ایران برقرار می‌کند. و‌ی تلویحا به متحدان اروپایی هشدار داد در صورت حمایت از ایران و کاهش فشار تحریم‌ها، آمریکا با آنان نیز مقابله خواهد کرد.

در ادامه ترامپ از حمایت همپیمانان عرب خود در منطقه در تایید عملکرد آمریکا سخن به میان آورد. وی اطمینان خاطر خود را از نتایج حاصل از مذاکره با کره شمالی که با همکاری چین، کره جنوبی و ژاپن در شرف انجام است، بیان کرد.

با اعلام برکناری دونالد ترامپ از برجام، توپ به زمین مجالس نمایندگان و سنا خواهد افتاد و نمایندگان کنگره 60 روز فرصت خواهند داشت تا درباره به جریان انداختن دوباره تحریم‌های معلق شده هسته‌ای ایران تصمیم بگیرند.

حال باید دید موضع اروپائی‌ها که برای قانع کردن ترامپ از کنار گذاشتن برجام، ملاقات‌هایی با ترامپ و همتایان اروپایی خود داشتند، چگونه خواهد بود. گذشته از تهدید ترامپ برای تحریم این کشور‌ها در صورت رابطه با ایران، باید در نظر داشت منافعی که کشور‌های اروپایی در معاملات تجاری خود با آمریکا دارند، بسیار بیش از ایران است؛ بنابراین رویکرد احتمالی آنان تبعیت از آمریکا خواهد بود. بی‌شک پیروزی حزب‌الله لبنان در انتخابات این کشور تاثیر زیادی در اتخاذ تصمیم ترامپ داشته است؛ زیرا حزب‌الله از قدرتمندترین اهرم‌های مقاومت در مقابله با اسرائیل است و سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان به وضوح اعلام داشته است که دولت وی قصد خلع سلاح حزب‌الله را ندارد.

از سویی بر طبق اعلام آمریکا در خصوص انتقال سفارتخانه خود به قدس در روز 14 ماه می‌ یعنی در 5 روز آینده، که هم‌اکنون کارگران اسرائیلی در حال علامت گذاری خیابان‌های منتهی به محل ساختمان کنسولگری آمریکا در قدس هستند که به سه زبان عبری، عربی و انگلیسی نوشته شده است. در همین رابطه حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تعیین تاریخ نیمه مه 2018 به عنوان روز انتقال سفارت آمریکا به قدس بخشی از توطئه‌ای است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از چند ماه پیش آغاز کرده است و هدف از انتقال سفارت آمریکا یهودی سازی کامل قدس و تأمین منافع اسرائیل است.»

محمود عباس رئیس جمهور فلسطین نیز هشدار داده است که این حرکت «تأثیرات فاجعه بار بر روند صلح، راه حل 2 جانبه و ثبات و امنیت کل منطقه» خواهد داشت. اقدام‌گستاخانه آمریکا در انتقال سفارتخانه خود به قدس این جسارت را در میان صهیونیست‌ها تقویت کرده است که مدعی شوند تمامی سرزمین قدس به صورت متحد از آن این کشور می‌باشد. هرچند باید اذعان داشت که این اقدام نمی‌تواند مشروعیت اسرائیل را سبب گردد.

کناره‌گیری آمریکا از برنامه هسته‌ای ایران شاید بیش از آنکه اسرائیل را خوشحال کند، باعث خرسندی برخی از سران دست‌نشانده عرب نظیر عربستان شود، زیرا به گفته «یوآو گالانت»، از وزرای ارشد اسرائیل مقام‌های جمهوری اسلامی ما را به چشم جزئی از آمریکا می‌بینند، یعنی ایالت پنجاه و یکم آمریکا که می‌تواند به اقدام حزب‌الله علیه ما منجر شود.

به نظر می‌رسد کنار کشیدن آمریکا از برجام فراتر از یک خطای بزرگ استراتژیک باشد که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران بدان اشاره کرد. اقدام رئیس جمهور آمریکا کاشتن بذر بی‌اعتمادی نسبت به آمریکا در میان جامعه جهانی است. نمی‌توان به کشوری که هر زمان می‌خواهد از توافقی بین‌المللی نظیر توافق هسته‌ای ایران که مورد تایید و تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده و نیز آژانس انرژی اتمی بر فعالیت‌های صلح‌آمیز آن صحه گذاشته است و پایبندی ایران را به تعهدات خود بار‌ها بیان کرده است، اعتماد کرد.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار