در مراسم اختتامیه داستان نویسی دفاع مقدس «بوی خاک» مطرح شد؛

کوثری: نیازمند جریان تازه نویسندگان ادبیات دفاع مقدس هستیم/ فراست: دفاع مقدس متفاوت و مظلوم‌ترین جنگ دنیاست

آیین اختتامیه اولین دوره‌ی داستان نویسی دفاع مقدس «بوی خاک» برگزار شد.
کد خبر: ۲۹۰۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵ - 10May 2018

کوثری: نیازمند جریان تازه نویسندگان ادبیات دفاع مقدس هستیم/ فراست: دفاع مقدس متفاوت و مظلوم‌ترین جنگ دنیاستبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آئین اختتامیه اولین دوره‌ی داستان نویسی دفاع مقدس «بوی خاک» با حضور مسعود کوثری مدیر عامل انتشارات علمی و فرهنگی و دبیر علمی جشنواره بوی خاک در مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

«مسعود کوثری» مدیر عامل انتشارات علمی و فرهنگی در این مراسم اظهار داشت: درباره دفاع مقدس جشنواره‌های مختلفی برگزار شده اما این جشنواره بر حوزه کودک و نوجوان تمرکز دارد که امیدواریم در سال‌های آینده تکرار شود.

وی گفت: قطعا در دوره اول مشکلاتی وجود داشته که امیدواریم در دوره‌های بعدی به پختگی برسد. ضمن اینکه هئیت داوران با نظراتشان کمک خواهند کرد که این فرایند قطع نشود.

دبیر علمی این جشنواره افزود: خیلی خوشحالیم که از نقاط مختلف کشور شرکت کننده و برگزیده داشتیم که چهره‌های جدیدی بودند. ما در این حوزه نیازمند معرفی چهره‌ای جدید هستیم تا خون تازه به این جریان تزریق شود.

«قاسمعلی فراست» نویسنده پیشکسوت دفاع مقدس در ادامه این نشست اظهار داشت: داشته و ادبیات جنگ خیلی حرف درسم که باید خیلی کارها درباره آن باید انجام داد.

وی گفت: من به واسطه کارم بهترین داستان‌های ادبیات جنگ دنیا را مطالعه کرده‌ام و با صراحت می‌گویم جنگی با ماهیت جنگ ایران در کل دنیا نداشته و نداریم.

وی گفت: اگر کتاب‌های جنگ دنیا را مطالعه کنیم متوجه می‌شویم ادبیات آن‌ها کاملا با ادبیات ما متفاوت است. تفاوت نه از لحاظ تکنیک بلکه به لحاظ مظنون نسبت به تمام جنگ‌های متفاوت و مظلوم‌تر واقع شده است.

این نویسنده بیان کرد: در تمام دنیا نویسندگانی مدیریت شده‌اند تا آن جنگ‌ها مدیریت شود اما درباره جنگ ایران با همه عظمت و بزرگی آن نسل، چنین اتفاقی رخ نداده است.

فراست افزود: رویدادها و اتفاقات بی نظیر در ادبیات ما تولور پیدا نکرده است و ادبیات جنگ نتوانسته ماهیت فرهنگ دفاع مقدس را نشان دهد که علت‌های متعددی دارد. قسمتی از آن مربوط به مسئولین می‌باشد.

وی با طرح این سوال که ما باید درباره ادبیات جنگ چه کنیم؟ گفت: بسیاری از مسئولین ما دغدغده دارند اما سال‌هاست ادبیات جنگ ملتهایی داشته که خیلی کم به آن توجه شده است لذا باید خودمان باید درباره داستان جنگ حرف بزنیم و از خیلی جاها قطع امید کنیم.

این نویسنده ادامه داد: وقتی رشادت‌های رزمنده‌ای خرمشهر را بیاد می‌آورم و کسانی می‌گویند شما هنوز از جنگ می‌نویسد، گریه و خنده‌ام می‌گیرد. نویسندگان امروز و پیشکسوت باید در اولین و مهمترین قدم باید همیشه شهید و مادر شهید را جلوی چشم خود متصور ببینند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار