محمدرضا کارگر در بزرگداشت روز جهانی موزه‌ها:

حفاظت از حافظه تاریخی مردم وظیفه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است

مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: حفاظت از حافظه تاریخی مردم ایران وظیفه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.
کد خبر: ۲۹۱۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴ - 17May 2018

حفاظت از حافظه تاریخی مردم وظیفه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه‌ها با عنوان «شبکه‌سازی روابط عمومی‌ها، گامی برای فوق پیوستگی موزه‌ها» عصر امروز (پنج‌شنبه، 27 اردیبهشت‌ماه) با حضور علی‌اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم ایران، مسعود کوثری استاد دانشگاه تهران و محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

«محمدرضا کارگر» مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی در این مراسم اظهار داشت: باید به کسانی که اندیشه موزه‌داری را در جهان گسترانید روز جهانی موزه‌ها را تبریک گفت چرا که جهان بدون موزه کاستی بزرگی است.

وی گفت: اگر بسیاری از کتب علمی را فهرست و مطالعه کنیم در خواهیم یافت که اگر جامع فاقد موزه می‌بود همفزایی در علم به وجود نمی‌آمد.

مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: مگر می‌شود هنرمندی بدون آگهی از اندیشه‌های پیشینیان خود به خلاقیت هنری برسد. چه جامعه‌ای می‌تواند آینده توسعه یافته‌ای داشته باشد بدون استفاده از گذشته خود در حالی که موزه‌ها از دستاوردهای بشر در عرصه‌های مختلف محافظت کرده؛ موزه پاسخ به نیاز جاودانگی است.

کارگر خاطرنشان کرد: موزه مکان مناسبی است برای جاودانگی است. امروز ادیان الهی و انقلاب‌های جهان برای حفظ باورها و انگیزه‌های انقلابی مردمشان، حتی قرآن کریم که مظهر جاودانگی است موزه دارد چون موزه به جاودانگی و پژوهش کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: شعار امسال ایکوم تکیه دارد که چگونه می‌توانیم از راه‌های پیچیده رابطه با مردم برقرار کنیم تا مخاطبین نوی را جستجوی کنیم و این رسالت بزرگ موزه‌هاست. مهمترین رسالت موزه ابلاغ پیام‌های درون موزه و به بالندگی ‌رسیدن است.

مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رسالتی بس سنگین‌تر از موزه‌های دیگر دارد که باید بنیان دفاع مقدس را پایداری کند. نهاد انقلابی اسلامی و دفاع مقدس دو موضوع مهم و فراگیر بودند که باید از مصادره آن جلوگیری کرد چراکه این اتفاق بزرگ‌ترین آفت است.

کارگر عنوان کرد: اگر تمامی اقشار جامعه، احزاب و گروه‌ها در دفاع مقدس شرکت نمی‌کردند این پیروزی محقق نمی‌شود. موزه دفاع مقدس باید از هویت جدی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حفاظ جدی کند چون این هویت‌ها به عموم مردم تعلق دارند.

وی تاکید کرد: موزه دفاع مقدس چند پیام دارد. پیام به کسانی که ایران را نمی‌شناسند و در اندیشه خود استیلایی نسبت به آن را دارند. این موزه برای اندیشه‌هایی که دچار اشتباه شوند، پیام دارد. پیام دیگر به خانواده‌های شهدا و رزمندگان است که ایثار و تلاش انسان‌هایی که در راه دفاع از اسلام و کشور زحمت کشیدند در تاریخ ثبت شده است و این موزه آن تلاش‌ها را جاودانه خواهد کرد.

مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی گفت: پیام دیگر موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نسل امروز امیدواری است که هیچ خطری تمامیت عرضی این کشور را تهدید نخواهد کرد. امیدوارم این موزه همانند روزهای شکل‌گیری بتواند حافظ بخشی از حافظه ما در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی باشد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار