«مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خرمشهر» بکرترین موزه جنگ تحمیلی

روز جهانی موزه و نقش برجسته و ممتاز موزه‌ها در دنیای امروز ما را برآن داشت تا گزارشی از بکرترین موزه جنگ تحمیلی در ایران به نام «مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خرمشهر» تهیه کنیم.
کد خبر: ۲۹۱۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰ - 19May 2018

بکرترین موزه جنگ 8 ساله«موزه دفاع مقدس خرمشهر» را بهتر بشناسیمبه گزارش دفاع پرس از خوزستان، در همه‌ی دنیا برخی آثار مرتبط با جنگ را در موزه‌ای با عنوان «موزه جنگ» جمع‌آوری کرده و در معرض دید عموم قرار می‌دهند؛ اما در کشور عزیزمان به واسطه دفاع مقدسی که در طول 8 سال مقابل رژیم بعث عراق و هم‌پیمانانش داشتیم، چنین مکانی را «موزه دفاع مقدس» می‌نامند. یکی از اولین و بکرترین این موزه‌ها «مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خرمشهر» است که در استان خوزستان «پایتخت این حادثه تاریخی» بنا شده است.

ساختمان اين موزه در سال ۱۳۰۹ ساخته شد و تا پایان جنگ به عنوان بخش اداری شركت نفت به کار می‌رفته است. در دوران 8 سال جنگ تحمیلی اين ساختمان به عنوان محل دیده بانی نيروهای عراقی مورد استفاده قرار گرفت، با بازسازی گوشه‌ای از ساختمان اداری شركت نفت، در سال ۷۵ اين مكان به عنوان مركز فرهنگی و موزه دفاع مقدس افتتاح شد.

مساحت مركز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خرمشهر 2 هزار و 400 متر مربع و دارای كتابخانه تخصصی دفاع مقدس با حدود 5 هزار جلد كتاب، سالن نمايش فیلم، آرامگاه 3 شهيد گمنام كه در نوروز سال 85 در اين مكان دفن شده‌اند، است.

با توجه به اينكه اين مركز محل دیدبانی دشمنان در دوران جنگ بوده، آثار بکر و بسیار جالبی از جمله دست نوشته‌های اشغالگران عراقی بر روی ديوارهای ساختمان به جای مانده است كه يكی از دست نوشته‌ها، جمله «آمده‌ايم تا بمانيم» بوده است که در این مرکز خودنمايی می‌كند و البته بعد از فتح خرمشهر، یکی از رزمندگان که بعدها نیز به شهادت رسید، روی همان دیوار و در جوابی دندان شکن نوشته بود که «آمدیم، نبودید».

مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خرمشهر دارای 4 سالن مقاومت، اشغال، آزادسازی و بازسازی خرمشهر است که در هر بخش گوشه‌هایی از حماسه آن دوران به معرض نمایش درآمده است. همچنین در این مرکز فرهنگی، آثار به جامانده از سرداران شهید حماسه مقاومت خرمشهر همچون «سیدمحمدعلی جهان‌آرا»، «عبدالرضا موسوی»، از فرماندهان سپاه خرمشهر و دیگر شهدای ارتش و سپاه و نیز ادوات نظامی آن دوران به نمایش گذاشته شده است. یکی از مزیت‌های این موزه این است که وقتی روی پشت‌بام آن قرار می‌گیرید، خاک عراق به وضوح دیده می‌شود و این امر نشان از مکان خاص این موزه است که برای گردشگران جالب به نظر می‌رسد.

مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خرمشهر بعنوان اولین ساختمان در کشور شناخته می شود که آثار جنگ 8 ساله در آن به نمایش درآمد و بی‌شک پربازدید‌ترین موزه دفاع مقدس کشور نیز به شمار می رود.

این موزه به واسطه وجودش در منطقه آزاد اروند، هر ساله میزبان خیل عظیم گردشگران خارجی از اقصی نقاط دنیاست و در کنار آن، هر ساله بازديدكنندگان زيادی به ویژه در نوروز با توجه به حضور راهيان نور در خرمشهر، از اين مركز فرهنگی و موزه ديدن می‌‌كنند.

از دیگر مزیت‌های این موزه وجود راویان پیشکسوت و جوان خرمشهری است که جنگ را با تمام وجود لمس کرده و آن را به نسل جدید، بازدید کنندگان و گردشگران انتقال می دهند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار