یادداشت/ اکبر صفرزاده

«فیلشاه» اثری برای فتح بازارهای بین‌المللی دنیا

سینمای ایران زمانی می‌تواند به عنوان یک صنعت جدی و تاثیرگذار در سطح ایران و دنیا مطرح باشد که بتواند بازار‌های بین‌المللی دنیا را فتح کند و در این‌گونه بازار‌ها حرفی برای گفتن داشته باشد. انیمیشن «فیلشاه» اثری برای فتح بازار‌های بین‌المللی است.
کد خبر: ۲۹۱۸۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۰ - 20May 2018

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس- اکبر صفرزاده؛ مقام معظم رهبری در نخستین روز از سال 1397 در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی فرمودند: «بازاریابی بیرون از کشور و صادرات هم یکی از انواع حمایت از کالای ایرانی است.

بایستی ما که با 15 کشور همسایه‌ایم -غیر از کشورهای دیگرِ دوردست که می‌توانند کالای ایرانی را مصرف بکنند، با 15 کشور همسایه هستیم- از این همسایگی استفاده کنیم، کالای ایرانی را صادر کنیم؛ این، هم به‌عهده‌ی وزارت خارجه است، هم به‌عهده‌ی وزارت بازرگانی است، هم به‌عهده‌ی فعّالان اقتصادی مردمی است؛ بازاریابی کنند.

یک آماری را به من دادند -چون یادداشت نکرده‌ام، این آمار درست یادم نیست، لکن آمار بسیار مهمّی بود- که اگر ما بتوانیم 20 ‌درصد از تولیدات [مورد نیاز] کشورهای همسایه‌ی خودمان را -فقط همسایه- [یعنی] 20 درصد از مجموع مصرف آنها را متعهّد بشویم، فلان تعداد شغل [ایجاد می‌شود] -یک عدد خیلی بالا که من الان درست یادم نیست، نمی‌توانم عرض بکنم- که تأثیرش در ایجاد اشتغال در کشور و ایجاد ثروت ملّی بسیار زیاد خواهد بود؛ یکی هم این است.»

هادی محمدیان علاوه بر دیگر آثار انیمیشنی که در مقام کارگردان در کارنامه خود دارد دو فیلم انیمیشن و موفق «شاهزاده روم» و «فیلشاه» را نیز کارگردانی کرده است.

انیمیشن «شاهزاده روم» با محوریت قرار دادن یک موضوع کاملا مذهبی، موفق شد در سینماهای ایران به فروشی معادل پنج میلیارد تومان دست یابد و از بازارهای بین المللی نیز درآمدی معادل یک میلیارد و نیم داشته باشد.

در طول تاریخ سینمای ایران بسیاری از فیلم ها بوده اند که توانسته اند به جشنواره های بین المللی و جهانی راه یابند و جوایز بی‌شماری را نصیب خود کنند؛ اما تقریبا هیچ‌کدام از این فیلم‌های «جایزه بگیر» تاکنون نتوانسته اند به فروشی بالا در بازارهای بین المللی دست یابند. اینگونه فیلم‌های جشنواره ای اگر هم توانسته اند به بازارهای بین المللی راه پیدا کنند و در کشورهای دیگر به نمایش دربیایند عمدتا فروش های ناچیزی داشته اند.

هادی محمدیان پیش از تولید «شاهزاده روم» سراغ موضوعی جهانشمول و دینی رفته و «فیلشاه» را کارگردانی کرده است. از گفتار عوامل فیلم چنین برمی‌آید که از همان ابتدا، فیلم را برای بازارهای بین‌المللی تولید کرده اند و قصد داشته اند آن را در کشورهای مختلف اکران کنند و به تلویزیون کشورهای مختلف بفروشند از این رو هادی محمدیان را می‌توان یک فیلمسازی صد درصد صادراتی نامید.

«فیلشاه» توانست در ایران فروشی قابل توجه داشته باشد و همچنین توانست در برخی کشورهای دنیا اکران شود. عوامل فیلم در مصاحبه های مختلفی که تاکنون داشته اند از فروش موفق فیلم به کشورهای مختلف دنیا خبر داده اند.

سینمای ایران زمانی می‌تواند به عنوان یک صنعت جدی و تاثیرگذار در سطح ایران و دنیا مطرح باشد که بتواند بازارهای بین المللی دنیا را فتح کند و در این‌گونه بازارها حرفی برای گفتن داشته باشد. انیمیشن «فیلشاه» اثری برای فتح بازارهای بین‌المللی است.

فیلم سینمایی تولید شده در ایران باید این قابلیت را داشته باشد که در سینماها و تلویزیون‌های کشورهای دیگر به نمایش دربیاید و برای کشور ارزآوری داشته باشد. تنها در این‌صورت است که می‌توانیم صنعتی پر رونق و پویا به اسم «سینما» در کشور داشته باشیم و هر روز فیلم‌های بزرگ‌تر و باشکوه‌تری را تولید کنیم.

برخی فیلم‌های انیمیشنی که تاکنون توسط برخی نهادها تولید شده اند از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و نتوانسته اند در بازارهای بین‌المللی موفق شوند؛ برخی از این فیلم‌ها آن‌قدر بی‌کیفیت هستند که حتی نتوانسته‌اند مخاطبان و کودکان داخلی را جذب کنند.

با توجه به تهاجم های فرهنگی صورت گرفته علیه کشورمان و کودکان و جوانان ایرانی، لازم و ضروری است صنعت انیمیشن ایران به آن درجه از پویایی و طراوت و رشد و توسعه برسد که بتواند علاوه بر جذب مخاطبان داخلی، بسیاری از مخاطبان خارجی را نیزجذب خود کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار