دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

شکارچی ریزپرنده‌های متخاصم را بیشتر بشناسیم

آخرین مدل از سامانه موشکی تلاش که به لحاظ راداری، سیستم موشکی، سامانه‌های کنترل آتش و همچنین کنترل و فرماندهی، سامانه‌ای کاملا ایرانی است با بهره‌گیری از موشک زمین به هوای «صیاد 3» قادر به انهدام اهداف متخاصم بویژه ریزپرنده‌ها در ارتفاع متوسط و بالا است.
کد خبر: ۲۹۱۹۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹ - 20May 2018

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس- مقداد کامکار؛ نخستین مدل از سامانه موشکی «تلاش» در سال 1394 به همت کارکنان خدوم و متخصصان فنی جهاد خودکفایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) و  وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده و در طول سالهای گذشته ضمن ارتقا توان عملیاتی، موشک‌های مختلف پدافندی داخلی و برخی موشک‌های خارجی را نیز مورد تست قرار داده است.

تاکنون چهار مدل از سامانه موشکی تلاش طراحی و ساخته شده است که هر کدام به نوعی از نوع قبلی تکمیل تر و با قابلیت عملیاتی بیشتر بوده است، سامانه پدافندی تلاش 1 با بهره‌گیری از موشک پدافندی صیاد 2 توانایی انهدام اهداف مختلف را در ارتفاع پست و متوسط دارد و همچنین سامانه پدافندی تلاش 2 نیز با استفاده از سامانه‌های راداری داخلی و بکار گیری موشک زمین به هوا صیاد 2 قادر به رهگیری و انهدام اهداف متخاصم در ارتفاع متوسط و بالا می باشد.

 صیاد 2، موشک پدافندی است که از سیستم هدایت ترکیبی استفاده کرده و همچنین از موتور سوخت جامد نیز بهره ‌می‌برد.

براساس این گزارش سامانه پدافندی تلاش 3 که نوع ارتقا یافته سامانه موشکی تلاش 2 است، می‌تواند با بهره‌گیری از موشک صیاد 2 و موشک پدافندی اس 200 اهداف مورد نظر را در ارتفاع متوسط و بالا مورد اصابت قرار دهد. بدین ترتیب مجموعه جنگنده‌ها، بالگردها، هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین اهداف مورد نظر این سامانه موشکی است.

آخرین مدل از سامانه موشکی تلاش که به لحاظ راداری و سیستم موشکی و همچنین سامانه‌های کنترل آتش و کنترل و فرماندهی، سامانه‌ای کاملا ایرانی است با بهره گیری از موشک زمین به هوا صیاد 3 قادر به انهدام اهداف متخاصم بویژه ریز پرنده‌ها در ارتفاع متوسط و بالا می‌باشد. این سامانه همچنین از موشک صیاد 2 نیز در انهدام اهداف در ارتفاع متوسط استفاده می کند.

با توجه به افزایش قابلیت‌های موشک صیاد 3 نسبت به مدلهای قبلی گفته می‌شود که این موشک قادر به انهدام موشک های شبه بالستیک و بالستیک تا فاصله‌ای بیش از 200 کیلومتری نیز می باشد.

به گفته فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)، از قابلیت‌های فنی و پیچیده این سامانه «رهگیری و درگیری» با اهداف در ارتفاع های مختلف متوسط و بالا به طور توأمان است. همچنین لانچرهای این سامانه موشکی به لحاظ شکل ظاهری به سامانه پاتریوت شباهت دارد.

شکارچی ریزپرندهای متخاصم بیشتر بشناسیم

موشک صیاد 3 برای نخستین بار در سومین مرحله از رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت 7، از سامانه موشکی تلاش به همراه «رادار کنترل آتش افق» مورد تست عملیاتی قرار گرفت و توانست ضمن ره‌گیری هدف در کمترین زمان ممکن پهپاد متخاصم را در آسمان جنوب کشور مورد اصابت قرار دهد.

با جایگزینی موشک صیاد 3 به جای موشک اس 200 بر قابلیت های سامانه موشکی تلاش جهت مقابله با اهدافی که نیاز به دقت بیشتری برای درگیری دارند (انواع ریزپرنده‌‌ها) افزوده شده است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار